iMovie-vraagjes (plaatsen titel, verslepen fragment, klank)

1. Is het mogelijk om in iMovie een titel op een [b:081779eb8c]zelfgekozen [/b:081779eb8c]plaats te zetten? Als ik nu een titel invoeg, komt deze op een vaste plaats te staan, deze titel kan ik dan nog wel verschuiven op de verticale as (dus van boven naar beneden) maar niet horizontaal... Bestaat hiervoor een (gratis) plug-in?

1. Is het mogelijk om in iMovie een volledig blokje montage te verplaatsen? Ik ben verschillende sketches aan’t monteren in één iMovie-project (met tussen elke sketch een lege ruimte), maar nu zou ik bijvoorbeeld sketch 3 voor sketch 2 willen plaatsen…
    Alles selecteren en verplaatsen lukt niet (hij verplaatst dan alleen het beeld), appletje X lukt ook niet omdat hij dan eerst alle effecten verwijdert, dan alle overgangen…, dan…)

2. In een bepaald fragment is de klank niet zo schitterend, wat zouden jullie doen om deze wat op te krikken? Het geluid extraheren en nog eens extra op een audiospoor plaatsen?

Bedankt!!

1. Ik begrijp niet wat je precies bedoeld, maar je kunt ook titels maken in Photoshop.

1. IMovie maakt standaard een .mov bestand aan. Dit kun je met QT converteren naar .dv. Dat kun je dan weer importeren in iMovie.
    Overigens moet verslepen wel lukken opvoorwaarde dat je het geluid gekoppeld hebt staan. Dan komt alles mee.

Ik heb punt 1. aangepast... :) en hoe kan je dat dan doen met photoshop?

Uw antwoord op punt 2. : Ik wist niet dat je de klank aan een beeldfragment kan locken! Dit zal al héél veel helpen bij het slepen! Bedankt!!

1 ) Hm, inderdaad, het lijkt of alle titels gecentreerd worden. Je kan inderdaad de verticale positie wijzigen, maar de horizontale positie niet.

2 ) Ik heb geen probleem om fragmenten te herschikken op de tijdslijn in iMovie 06. Waarschijnlijk heb je op een bepaald punt de audio los geimporteerd van de video, of de audio geextraheerd of zo, want bij mij zitten die zaken samen. Nu heb ik niet alle verschillende titels geprobeerd, maar misschien zit er wel eentje tussen waarbij het wel kan ?

Zoals reeds gemeld kan je inderdaad audio fragmenten vasthangen of vergrendelen aan een bepaalde positie van een video fragment. Plaats de aspeelknop in de tijdsbalk daar waar je een audio fragment wil laten beginnen, sleep nu uw audio fragment naar dit punt ( je zal een gele lijn zien dacht ik als het audio fragment goed staat ), kies dan in het menu Geavanceerd -> Vergrendel audio frament bij aspeelknop.

Als het echter gaat over de audio die echt samen met de video geimporteerd bent, dan moet je eens kijken of de audio niet nog altijd in de clip zelf zit. Heb je op een bepaald punt extraheer audio gedaan, dan zit de audio toch nog altijd in de clip, maar op de klip is het volume gewoon op 0 gezet. Kies in het menu Weergave -> Toon Volume niveaus fragment.

Je krijgt nu op je video clips ( fragmenten ) een zwart lijntje dat het volume van de audio weergeeft, waarschijnlijk staat die helemaal onderaan, sleep ze dus effe naar boven. De geextraheerde audio kan je dan eventueel verwijderen, en zo heb je geen probleem meer bij het verslepen van uw fragment of clip.

3 ) Wat is het probleem juist met de klank ? Zit er ruis op of zoiets ? Ruis kan je er misschien nog uitfilteren met die audio effecten of zo

Trouwens, heb je al mijn half boekje gelezen ondertussen ? Zou dringend eens moeten beginnen aan het iMovie HD onderdeel blijkbaar :slight_smile:

Bij vele titelmogelijkheden verschijnt links naast de keuzemogelijkheid een cirkel met pijlen naar boven, beneden, links en rechts. Daarmee bepaal je de de richting die de titel moet gaan lopen, dus ook vertikaal van boven naar beneden van beneden naar boven.

Photoshop: Maak een nieuw document aan van 768 x 576 pixels. Plaats daarin een plaatje of iets dergelijks. Maak de tekst op de gewenste plaats. Bewaren als Jpg (hoge kwaliteit) en dan in iMovie importeren. In iMovie dubbelklikken op het plaatje en de tijd (dus aantal beeldjes) aanpassen.
Zo kun je zelfs de titel zelfs laten bewegen door in Photoshop de tekst iets te verschuiven en opnieuw op te slaan. Dat doe je dan natuurlijk in het bestandsformaat .psd. Het apart opslaan dan dus weer als jpg en importeren in iMovie.

@ Annunaki & Macvideo, bedankt voor de re! :)

1. de titels, ik ga de photoshop manier eens uitproberen, alhoewel deze voor mij nog niet volledig duidelijk is, maar het zal mij wel lukken! :slight_smile:

2. de klank is idd allemaal extra sound-effectjes en rommel, maar ik ga eens proberen deze te locken aan m’n videobestand en dan nog eens slepen!

3. de slechte klank is een interview waarbij ik geen microfoon heb gebruikt, ik heb nu het volume ge-extraheert, & dan nog eens extra het volume van de video terug op 150 % gezet… maar misschien was er nog een betere manier om het gebabbel in de verte op te krikken…

alvast merciii!

Heb je al eens geprobeerd om een aantal zaken te corrigeren a.d.h.v. de equalizer ? Ik weet niet of het zal lukken, maar het is het proberen waard he.

Wat betreft uw titels, hoop ik dat je ze niet wil laten verschijnen boven op uw bestaand video materiaal, want dan zal de photoshop truuk ook niet werken. Ik denk immers dat je met iMovie geen twee video tracks kan hebben die je boven op elklaar kan zetten ( Final Cut Express en Final Cut Pro kunnen dat wel ). Voor zover ik weet zal dat met iMovie niet mogelijk zijn.

Groeten,

Stefaan

Equalizer ga ik eens proberen! Idd proberen waard!

Wou inderdaad titel op mijn video-materiaal… :frowning: Spijtig dat’t dan ook niet gaat lukken met Photoshop…

Ik denk dat ik m’n iMovie-project maar ga afwerken zonder titels, deze proberen te importeren in FCE en me daar ff verdiepen in het titels maken… :wink:

Je moet mij niet op mijn woord nemen hoor, misschien is er wel een mogelijkheid om dit te verwezenlijken in iMovie, maar ik heb die nog niet gevonden.

Indien je ook over FCE beschikt, dan moet je zeker eens kijken naar LiveType, daar kan je schitterenede titels mee maken. Normaal gezien kan je dan uw iMovie film exporteren en importeren in FCE, en kan je aan de hand van LiveType toch nog de gewenste titels op de juiste plaats krijgen.

Met vriendelijke groeten,

Stefaan

Die tekst vertikaal latenscrollen in iMovie is zeker mogelijk. Als de plaats je niet helemaal aanstaat kun je de titel ook nog hoger of lager zetten door witregels (returns) er voor te zetten. Maar als je met Photoshop wil experimenteren moet je maar even een PB met je e-mal adres sturen. Dan zal ik een klein voorbeeldje mailen. Dan wordt het wat duidelijker. Bij Image ready kun je zelfs filmbeelden gebruiken, maar dat is wat lastiger, bij alleen Photoshop is dat zowat onmogelijk.

Verticaal laten scrollen werkt idd perfect, maar wat dame.blanche eigenlijk wil is gewoon tekst op een bepaalde plaats op het scherm zetten terwijl op de achtergrond haar origineel video materiaal afspeelt.

Groeten,

Stefaan

Nou dat kan toch. Dat werkt alleen op één scene. Wil je dat over bijvoorbeeld over 10 scenes laten werken, dan moet je eerst van de 10 scenes met QT een .dv van maken en die dv importeren.

De horizontale positie verander je door spaties voor (naar rechts) of na (naar links) iedere tekstregel te typen

Hm, de truuk met de spaties kan inderdaad helpen. Handiger zou zijn mocht je de horizontale positie van u titels kunnen instellen en / of de alignment van u titels kunnen aanpassen.

[/quote]Hm, de truuk met de spaties kan inderdaad helpen. Handiger zou zijn mocht je de horizontale positie van u titels kunnen instellen en / of de alignment van u titels kunnen aanpassen.[quote]

Ja maar dat is nou eenmaal niet zo. En je moet roeien met de riemen die je hebt.

Ik heb natuurlijk de spaties ook al eens uitgeprobeerd... en ik dacht dat het toen niet werkte... Misschien niet goed genoeg geprobeerd?

:?

Binnenkort 2 weekjes vrijaf, zal me dan eens verdiepen in FCE! :slight_smile:

Met FCE zal het zeker lukken :-)