impact qualiteit koperdraad op ADSL snelheid

Ik weet dat sommige audiofanaten zweren bij gouden draden/aansluitingen om hun muziekapparaten met elkaar te verbinden. Dit zou de qualiteit van de muziek ten goede komen.

Nu zat ik mij af te vragen wat de invloed is van de kwaliteit van koperdraad op mijn ADSL verbinding. Er loopt nu een huis-tuin-en-keuken telefoondraad van mijn splitter naar mijn ADSL modem en op zich werkt alles naar behoren.

Bestaan er “high end” telefoondraden en, zo ja, hebben die ook een meetbaar effect op je up- en download snelheid?

nee hoor, je huis en tuin en keuken telefoondraad is prima, en geschikt voor veel hogere snelheden dan je modem aankan.

maar glasvezel is toch nog beter, of wordt dat je eigenlijk maar gewoon "aangesmeerd". En zijn audiofielen dan een beetje zeikerds of horen zijn echt het verschil,of is het meer het gevoel dat je meer zou kunnen horen. Wat wel zo is, is dat shure's oordoppies beter klinken. Dat ondervind ik nog elke dag.

[quote:7a145390b5="PeterK"]nee hoor, je huis en tuin en keuken telefoondraad is prima, en geschikt voor veel hogere snelheden dan je modem aankan.[/quote:7a145390b5]

de onderliggende vraag is niet of koperdraad meer capaciteit aankan, maar of ‘gewone’ koperdraad niet de sterkte van het signaal naar beneden haalt, terwijl een andere qualiteit koperkabel dit niet zou doen.

Audiofielen hebben niets met glasvezel, de enige optische geleiding die daar wordt toegepast (verbinding CD-DAC) ziet men als inferieur! Zeer belangrijk zien zij de puurheid van verbindingen zodat er zo min mogelijk signaalverlies kan optreden.... In computerland zie ik dit als 'gezeur'... Om MonsterCable verbindingen te gebruiken bij de zgn. audio-in/uit is zwaar overtrokken aangezien de chassisdelen van alle compfabrikanten van ondermaatse kwaliteit zijn! En daarnaast vaak de gebruikte media niet te best zijn... Bij gewoon ADSL gebruik maakt het imho. allemaal zeer weinig uit....

Greetz, Stef

Je hebt twee normen telefoonkabel, norm 43,44,45 en norm 88. De eerste soort wordt standaard gebruikt en voldoet voor de meeste thuis en zakelijke gebruikers. De norm 88 heeft een lagere impedantie en is geschikt voor langere afstanden, betere afscherming en mantel die hogere temperaturen aankan. De laatste soort wordt dan ook gebruikt in beveiligingsinstallaties waar een brandmelder aan hangt die het in geval van brand nog even moet blijven doen. in het geval van een omgeving met veel storende omstandigheden, zoals electromagnetische storing is de laatste beter en zal invloed hebben op de overdrachtsnelheid, of wel minder storing die de snelheid aantast.

Ik ken er niets van maar je hebt wel degelijk slechte kwaliteit (zeker bij oude) telefoondraden. Op mijn kot kon de man van Belgacom geen synchronisatie krijgen op zijn 4 ADSL modem die hij meehad (na een uur kwam hij bijna zot). Gelukkig lukte dat wel met mijn Alcatel modem :) En ja de kwaliteit van de draden was volgens de man van de telefoonfirma ondermaats en niet geschikt maar het lukt in mijn geval wel :)

kwaliteit van draden is erg belangrijk bij adsl, is een gevoelig signaal. het belangrijkste aan een goede kabel is datie goed afgeschermd is niet te veel storende faktoren eromheen is altijd goed

greetzz

kpn en xs4all konden voor mij de snelheid voor fast adsl (8000down1024up) niet garanderen. en al helemaal niet als ik tussen de aansluiting en de splitter meer dan 50cm draad zou doen. in de praktijk ligt er tussen de aansluiting en splitter bij mij ongeveer 7meter standaard telefoondraad, loopt zelfs langs een verwarmingsbuis, maar doet het dus helemaal goed. zelfs de niet gegarandeerde 8000down heb ik volledig... zo zie je maar!

Nog veel belangrijker is de afstand naar de centrale. Belgacom doet geen moeite. Thuis zit ik zowat op de rand van wat haalbaar is met een downloadsnelheid van 100kb/sec. Indien Belgacom zijn netwerk zou verbeteren dan zou ik 300kb/sec halen net zoals in het centrum van Kortrijk waar ik op kot zit. Eigenlijk vraag ik me af of je een download van 300kb/sec en upload van 20kb/sec breedband kan noemen. Daarenboven hebben zo goed als alle Internet connecties in België een lage limiet (+/- 15GB meestal) ...

ik zou idd ook eigenlijk een download snelheid van rond de 400 kbps moeten halen.. ik blijf echter op 350 staan doordat ik ook "te ver" van de centrale af zit

[quote:087af9da94="JM-Y"]ik zou idd ook eigenlijk een download snelheid van rond de 400 kbps moeten halen.. ik blijf echter op 350 staan doordat ik ook "te ver" van de centrale af zit[/quote:087af9da94]

350 i.p.v. 400kb/sec valt nog mee. 100 kb/sec zoals bij mijn thuis is niet erg snel hoor …

KPN, of een andere ADSL aanbieder, ''garandeert" een bepaalde snelheid tot aan het ISRA punt (het punt waar telefonie je huis in komt. Die garantie moet je met een korrel zout nemen want feitelijk is de afstand van je ISRA tot aan de telefooncentrale en de kwaliteit van je individuele koperdraad (telefoonlijn) tussen de centrale en je ISRA punt het belangrijkst. Heel veel mensen halen niet de volle mogelijkheid van het snelheidsprofiel wat op de lijn gezet is. Er worden dan ook geen garanties gegeven door de providers, bijv:

http://www.xs4all.nl/adsl/deabonnementen.php

(zie onder 1)

Hier kan de provider namelijk niets aan doen, de telefoonlijn bepaalt de maximaal haalbare snelheid. Kan de provider op zijn kop gaan staan maar de natuurkundige wetten kunnen ze niet breken.

Bijna niemand haalt dan ook de volle 8 Mbit bij 1 Mbit ( het maximum aan snelheid van de huidige ADSL standaard.
Wat verder ook van belang is, is de afstand van de telefoondraad vanaf het ISRA punt tot aan je modem. Om je ADSL modem zo snel mogelijk te laten trimmen is het belangrijk dat de afstand ISRA tot aan modem zo kort mogelijk is. Dat kan ook makkelijk om dat vanaf je modem de UTP kabel (netwerkkabel) ongeveer 90-100 meter kan zijn voor er een versterker (lees repeating switch) tussen moet.

Over de kwaliteit van de kabel, het zal best dat betere kabel het signaal sterker houdt. Ik vind die verwijzing naar alarm installaties interessant omdat ik uit ervaring weet dat ADSL op een lijn zetten waar ook een alarm installatie op zit qua ADSL inderdaad prima kan werken. Echter je alarmcentrale gaat vaak problemen hebben. M.a.w. vraag NOOIT ADSL aan op een lijn waar ook een alarmcentrale op aangesloten zit, just so you know