import illustrator in indesign, slechts een stukje zichtbaar

Als ik een redelijk groot document maak in illustrator (buiten A3), dan krijg ik slechts een gedeelte geimporteerd in indesign, nl. het deel dat in mijn page-tiling zit. En omdat die page-tiling afhangt van de printer, krijg ik die niet groter. Heeft iemand hier een oplossing voor? Alvast bedankt!

groetjes,

marco

uw illustratie kader in indesign is toch groot genoeg? je kan ook bij het object menu in indesign, 'fitting' selecteren en kiezen hoe je het wil, ff proberen

de illustrator bestanden hebben eigenlijk geen “paginagrootte”, uw illustratie is zo groot als de boundingbox van al je objecten in je tekening. (select all en je ziet met de gesloten pijl geactiveerd een bounding box, is die groter > zie onderaan dit bericht)
maw als je op een A4 een logo zou ontwerpen van pakweg 5 op 5 cm en je bewaard dit, dan is bij plaatsen in een opmaakprogramma je illustratiekader 5 x 5 cm groot.

veel voorkomend probleem is dat mensen het illustrator bestand niet opkuisen, er blijft vaak een al of niet zichtbaar object staan en dit maakt de illustratie uiteraard groter. (bij object > path > clean up, lost dit meestal op)

ik zou mijn illustrator-tekening verkleinen tot-ie op het a3-vlak past en de in InDesign geïmporteerde illustratie vergroten. Lijkt me simpel.

Wat je ook nog bij wijze van test kan proberen is het knippen en plakken van de illustratie... knippen vanuit illustrator en vervolgens plakken in Indesign. Dan embed ID de illustratie :wink: Misschien dat ie dan wél helemaal zichtbaar is :D

Er is nog een foefje dat je vanuit illu kan plakken en dat dan de “ge-paste” illustratie ook nog weer te bewerken is in ID (ankerpunten enzo). Ooit 's een tip gelezen hier op het forum hoe je dat voor elkaar kreeg… ben het alleen nu kwijt :stuck_out_tongue: Ik meen dat Mmmarco dat wist

Ben er alweer uit :D Screenshot vanuit illustrator

[img:5813554b7c]http://www.slabface.com/img/illu_settings.jpg[/img:5813554b7c]

Hi,

Het probleem is eigenlijk dat het hier over 'n grote kapvorm gaat die apart belicht gaat worden. Ik wil de formaten exact houden, want als ik daar iets aan verander is de kans op fouten bij het belichten té groot. De laatste oplossing is 'n mogelijkheid (merci voor die instellingen, die kende ik nog niet…), maar is eigenlijk’n beke foefelare. Het is dus echt 'n foutje in de connectie ID en illustrator? Quark had hier geen problemen mee…(nag, nag, nag…)

groetjes en bedankt voor de support!

marco

Je kunt nog proberen je illustratur-file op een andere wijze te bewaren: als .ai of .pdf: dit kan gewoon in InDesign geïmporteerd worden. Wellicht lukt 't op deze manier.

Trouwens, page-tiling die afhankelijk is van een printer... hier heb ik nog nooit van gehoord. Je kan toch gewoon een veel groter paginaformaat aanmaken dan A3?

Quark had weer het probleem dat een document max maar 1200 bij 1200 mm kon zijn

je document kan je zo groot maken als je wil, maar pagetiling? Dat regel je volgens mij via page-setup: dus via de instelling van je printer. Of ben ik hier helemaal mis in, en is er 'n alternatief? 'k ben nooit te oud om te leren....

Soms komt het voor dat er inderdaat een stukje van het illustrator bestand word af gehakt. Plaats dan een transparant kader rond om het illustrator bestand. Bewaar het en importeer het opnieuw in Indesign.

Vraag niet waarom?
Het werk!

In Quark had je z’n bestand niet 180 graden kunnen roteren.
Het was te groot geweest.
En in Indesign kan je inderdaat mega grote paginas aanmaken.

transparant net geprobeerd, en lukt niet. Maar 'k wil wel duidelijk maken dat ik toch wel 'n beetje ID-fan ben! Enkel een paar zeer irritante tekortkomingen zoals deze niet meegerekend..

groetjes,

marco

:?

Vraagje?

Welke tekortkoming van Indesign

Als ik het goed begrijp heb jij een pagina in illustrator op A3 formaat. Je hebt een tekening daar opstaan die groter is als die pagina. Daarna wil je hem importeren in Indesign. En dan toont hij alleen het gedeelte wat binnen de print marges van illustrator valt?

Ik heb dat uit getest maar ik heb daar geen problemen mee.
Zijn het allemaal wel gesloten paden?

er zijn helemaal geen fouten met de samenwerking tussen ID en ILL, jij doet gewoon een aantal dingen verkeerd, analyseer je kapvorm-file eerst eens goed of er geen verborgen layers in zitten, enz

maak dan in ID een document aan die zo groot is als je kapvorm
plaats de Illustrator eps of met pdf aangeklikte illustrator file, klik de cursur gewoon ergens neer, niet slepen anders maak je een illiustratiekader aan ter grote van je actie en zit er misschien een stuk verborgen van je illustratie. gebruik desnoods de ‘fitting’ functie zoals ikhierboven beschreven heb.
ik doe dit hier dagelijks en heb hoegenaamd geen problemen.

'k zal effie zeggen wat ik allemaal doe: 1. ik maak in ill een document van 10cm * 60 cm (er zitten geen andere dingen in die file, dus geen restjes) 2. ik teken een kapvorm die binnen dit doc valt. 3. ik maak een ID document van 10 x 60 cm 4. hierin maak ik een illustratiekader van 10x60 cm 5. ik importeer mijn illustrator-file. 6. Ik zie slechts een stuk van mijn ill-file in ID 7. Als ik nu in illustrator ga kijken, dan zie ik dat het stuk dat ik kan zien in ID net overeenkomt met het stuk dat bepaald wordt door de page-tiling. Maak ik die pagetiling groter (terug bewaren+relink, etc), zie ik meer. Maar bij mij ben ik beperkt tot een A3 voor page-tiling. Wat doe ik dan fout??????

P.S.: andere tekortkoming van ID: RTF kan je niet afzetten in ID. Als je veel met taalversies zit, is dat behoorlijk irritant…

ik heb je oefening eens gemaakt en bij mij werkt het prima, die page-tiling heeft totaal geen invloed op het geplaatste document.

misschien kan je eens uw illustrator, kapvorm file ergens neerzetten dan kunnen wij er eens naar kijken?

PS rtf text zet je gemakkelijkom met een scriptje ASCII paste
was te vinden bij http://share.studio.adobe.com/Default.asp
ik zie het er niet meer staan :frowning:

Ik heb ook even precies gedaan wat jij hebt gedaan, en bij mij zie ik geen problemen. Welke versie Illustrator en InDesign heb je? Ik heb met ill.10 en ind.2.02 geen problemen

Staat de weergave resolutie ook op laag?

waar kan ik zoiets zetten???