Import rtf in XPress 6.5 gaat faut

Hallo,

M’n eerste bericht en (natuurlijk…) een probleem.

Wij importeren al jaren teksten in XPress (wie niet). Na problemen met Word files zijn we overgestapt op RTF. Behalve wat zoek en vervang problemen van stijlen (ga ik nu maar niet op in) ging dat tot en met XPress 6.0 goed. Diezelfde teksten importeren in XPress 6.5 levert echter problemen op:

• Alle accentletters worden [b:55dd9ecb13]dubbel[/b:55dd9ecb13] getoond
  • Veel gevaarlijker: enkele regels tekst na een euro-teken verdwijnen(!) De tekst is er stiekum nog wel maar komt pas tevoorschijn als je de tekst een ander typogram of lettertype geeft.

Ik heb inmiddels op drie totaal verschillende Macs bij drie verschillende bedrijven gevraagd dit te testen, en overal is het resultaat even fout. Nogmaals: importeer ik diezelfde tekst in XPress 6.0 dan treden deze fouten niet op. Quark wordt dus blijkbaar steeds slechter… :frowning:

Heeft iemand enig idee hoe dit kan worden opgelost?

Alvast heel erg veel hartelijk dank voor een antwoord!

Groet, Eerk.

Quark 6.5 is nog slechter dan Quark 6.1 Je kan problemen met Quark oplossen door over te gaan op inDesign CS, of wachten op Quark 7 en dan maar duimen draaien dat die wel beter is. :x :x :x

Hallo TRML,

Ja, thuis werk ik voor mijn eigen klussen ook met InDesign. Helaas lost dat m’n problemen op het werk niet op :frowning:

Overigens heb ik inmiddels via een collega zelf een soort van oplossing:
Omdat XPress 6.0 het importeren goed doet, kwam hij op het lumineuze idee om de RTF import XTensie van 6.0 over te zetten naar 6.5… En ja hoor: die doet het gewoon goed. Alles wat Quark hoeft te doen is de oude extensie opnieuw uit te brengen en het een update te noemen…

Let op: nog nauwelijks getest, maar het lijkt te werken.

Groet,
Eerk.

Waarom moeten er, telkens iemand uitleg vraagt over een probleem in Quark, stomme reacties komen die als enige oplossing de overstap naar Indesign aanbieden. Daar is echt niemand mee geholpen. Na een tijdlang beide programma's te hebben gebruikt, komen er bij Indesign CS ook wel wat addertjes van onder het gras, en de traagheid en logheid van het programma hebben ons reeds meermaals naar Quark laten teruggrijpen. Maar om daarom bij elke vraag over Indesign te gaan reageren met de raad naar Quark over te stappen, lijkt mij toch ook niet de goede oplossing. Laat ieder het programma gebruiken dat hem het best ligt, en trachten we dit forum te beperken tot het aanreiken van een effectief antwoord op de gestelde vragen in plaats van uit te monden in een oeverloze discussie waar niemand wat aan heeft.

[quote:bdf514d952="rolandvc"]Waarom moeten er, telkens iemand uitleg vraagt over een probleem in Quark, stomme reacties komen die als enige oplossing de overstap naar Indesign aanbieden. Daar is echt niemand mee geholpen. Na een tijdlang beide programma's te hebben gebruikt, komen er bij Indesign CS ook wel wat addertjes van onder het gras, en de traagheid en logheid van het programma hebben ons reeds meermaals naar Quark laten teruggrijpen. Maar om daarom bij elke vraag over Indesign te gaan reageren met de raad naar Quark over te stappen, lijkt mij toch ook niet de goede oplossing. Laat ieder het programma gebruiken dat hem het best ligt, en trachten we dit forum te beperken tot het aanreiken van een effectief antwoord op de gestelde vragen in plaats van uit te monden in een oeverloze discussie waar niemand wat aan heeft.[/quote:bdf514d952]

PRECIES

Ik heb ook ff een rtf documentje in xp 6.5 laten lopen en geen rare dingen hoor, alleen de gebruikelijke fouten zoals verkeerde interpretatie van ascii e.d. (rtf van windows)
Dat is wel het mooie aan Indesign CS, hier in kan je bij tekst import aangeven om wat voor bestand het gaat. (windows, asci en dat soort zaken.

Hoi, Een, misschien wel, vergelijkbaar probleem heb ik met het importeren van 'tekst only' bestanden die er als één lange volzin (ook zonder returns) in de opmaak rolt... zonder dat ook maar enig typogram wordt uitgevoerd... kan ik nog alles met de hand aanpassen... heel vervelend Het vreemde is dat op kantoor ik daar geen last van heb.... daar gebruiken we nog 'Panther' in combinatie met Xpress 6.5. Thuis gebruik ik 'Tiger'... ik heb zo het vermoeden dat het daaraan ligt... anders is misschien ook voor mij zo'n 'oude' RTF-xtensie wel een optie? Zo ja, kan iemand mij daar nog aan helpen?

Groetjes,

Kees.

Kees, Controleer eens of in jouw Quark thuis en op het werk identiek dezelfde XTensions geladen zijn. Het lijkt me nogal vreemd dat het besturingssysteem van invloed zou zijn op het importeren van een tekst in Quark. RTF filter.xtn wordt normaal standaard geïnstalleerd met Quark 6.5.

Dat heb ik als eerste gedaan... alle instellingen en xtensies zijn identiek.

Zou het niet kunnen zijn dat Xpress ergens een voorkeur in het systeem aanmaakt dat betrekking heeft?

Ik heb nl. 2 weken geleden wat geklooi gehad met een venster dat telkens in beeld floepte… kon toen geen oplossing vinden, ook niet via het forum. Toen heb ik het hele systeem opnieuw erop gezet met behoud van instellingen. Toch was er een photoshopvoorkeur voor een drag&drop (+ open) functie in het dock veranderd. Ik heb hem toen uit de ‘oude’ systeemmap kunnen halen en het was opgelost.
Iets vergelijkbaars zou natuurlijk ook met Xpress kunnen zijn gebeurd, vandaar dat mijn gedachte deze richting opgaat.