Importeren Garageband in Logic: Basaal of toch gecompliceerd

Hallo,

Sinds kort heb ik Logic Express. Langere tijd met Garageband gewerkt.
In de demo van Logic Express op de Apple site is het zeer eenvoudig om een Garageband nummer te openen. Plug and Play.

Maar nu in de werkelijkheid. Het importeren gaat wel, maar er volgt geen geluid.
Daar is al wel over geschreven, maar ik kan geen eenvoudig antwoord vinden op de vraag;

Hoe importeer je een GB file in Logic die je ook nog eens meteen tot klinken laat komen?

Als ik de verschillende threads hier in dit forum lees, wordt er vaak gesproken over “ja, Logic Express is veel ‘beter’, en dus moet je alles zelf instellen”.
Maar waarom laten ze dan in de demo video zien dat het gewoon openen van je file is, waarna er geluid klinkt.
Of is er toch ook een soort vergelijk te maken met de nog niet zo soepel verlopende iChat met verschillende systemen (waar je specifieke poorten moet openen etc.)

Ik heb nu maar een handleiding gekocht (Apple Pro Training Series), en hoop dat het me duidelijk wordt.

Natuurlijk begrijp ik dat als je in Logic (Express of Pro) begint met een project, je van de basis moet of kan beginnen.
Wat ik niet begrijp is dat een import van GB naar Logic niet gewoon werkt? Zoals toch gelukkig veel dingen in een Apple omgeving gewoon werken.

Ik begrijp dat Logic vanuit een andere opbouw werkt.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je wel iets kan importeren, en daarna elke track weer apart moet gaan instellen.
De handleiding is nog niet helemaal doorgenomen, maar ‘screenend en diagonaal gelezen’ zie ik geen eenvoudige oplossing hiervoor in deze handleiding beschreven.

Maar, misschien doe ik toch iets basaals fout?

Weet iemand raad?

Alvast bedankt.

Gustav

Trouwens mijn versie van Logic Express is 7.0.0

Misschien heeft het daarmee te maken?

Er is nu versie 7.2. Is hierin misschien dit probleem al opgelost?

Of ben ik het toch zelf?

Gustav.

bij mij werkt het gewoon. al sinds logic 7.0..

krijg je zo ie zo wel geluid te horen in logic als je vanaf een leeg document begint…

kijk even of je wel een (of de juiste) driver hebt geselecteerd… (voorkeuren>audio>driver)

Het is en blijft vreemd; Bij het boek over Logic Express zit een DVD met oefenmateriaal. Het openen van deze files gaat goed, en het 'klinkt'. Het lijkt me dat dus de basale instellingen goed staan.

Wat me nu opvalt is dat er bij het openen van een GB file de melding komt
Core Audio: plug-in “Ducker” not avalaible en bij andere “Hybrid Mor” of “Hybrid Bas”.

Het probleem zit dus in de plug-ins.

Op zoek nu naar de oorzaak van het plug-in probleem.

Bij mij werkt het wel probleemloos, maar dan met GB en Logic Pro. Zorg ervoor dat je in ieder geval de laatste versies hebt van de software.

Ik ben al weer wat verder gekomen.

Het blijkt dat de importproblemen van Garageband 3 naar Logic Express 7.0 en 7.1 problemen geeft.
Er is een patch te verkrijgen voor € 29 om te ‘upgraden’ naar 7.2 http://www.apple.com/nl/universal/crossgrade/
Het probleem zou dan verholpen zijn.

Zonder deze upgrade kan je het volgende doen:

Garageband 3 gebruikt andere ‘bussen’ dan Logic,
GB 3 gebruikt I/O bus 11. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303412
Door in Logic deze bus te veranderen naar bus 3 krijg je weer geluid.
Beetje omslachtig, maar gratis.

Het probleem dat er de Ducker plug in niet aanwezig is, is niet zo erg. Dit wordt gebruikt bij spraakopnames gemaakt in GB3. Ik heb dit nog niet geprobeerd of dit een probleem zou zijn.

Maar goed, ik ben al weer wat blijer met Logic Express.