In finder "Open met " toewijzen aan een eigen shell script?

Als je een file opent in finder , dan opent die 'm in het ingesteld programma. voor .HTML pagina’s is vaak je browser, foto’s voorvertoning en PSD’s photoshop. Ga zo maar door.
Nu wil ik een eigen shell script als standaad instellen.

Het shell script is uitvoerbaar (chmod 777) maar ik kan het niet als alternatief selecteren. ( Ook als ik "Alle programma’s " kies

Hoe kan ik een bepaald type file met mijn shell script openen?

Alvast bedankt!

Achtergrond: Ik heb een java prg dat ik aanroep in een shell script in de zin van java -jar myprog $1
Ik gebruik (nog steeds met veel plezier) een iMac uit 2007 El Capitan 10.11.6

Heeft je shell script een extensie? Bijvoorbeeld .sh

Zo niet, probeer dat eens.

Doe je dat niet gewoon door in de Finder „Toon info” te kiezen voor een bestand, daar bij „Open met” te klikken op „Andere…” en dan je script te kiezen? Als dat werkt voor dat ene bestand, dan klik je op de knop „Wijzig alles” onder de lijst met programma’s.

Dat gebruik herken ik. Voor PlantUML doe ik dat ook.

Dan blijft het scrip grayed-out en als ik erop klik gebeurt er niets.
Dus blijbaar wordt mijn scipt niet als een te selecteren prg gezien

hij heeft reeds de extense .sh

Misschien een domme vraag, maar moet je niet het pad van myprog in het script zetten?

Dus bijv. java -jar ~/scripts/myprog $1

En als het script in dezelfde map staat, dan:
java -jar ./myprog $1

Helpt dit?

Ja dat moet zeker en dat staat er wel in maar hier is het een voorbeeld.
Het probleem is dat ik hem niet kan selecteren als uitvoerbaar programma

btw in het nieuwe forum kan ik de optie om per reactie te reageren nog niet vinden,
Sorry dus voor het ontbreken van structuur in mijn reacties

Bedankt voor je reactie, heel interessante,
helaas is deze gebruiker al 1 stap verder dan ik. Hij probeert het proces van extensie toewijzen te automatiseren.
Het zou leuk zijn als ik er achter komt hoe hij de id van zijn extra apps en dus b.v. een shell script in de file
/System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Versions/A/Frameworks/LaunchServices.framework/Versions/A/Support/lsregister
krijgt.
Ik hoop op iets eenvoudigers.

enig idee waarom je PlantUML wel werkt?