In Finder per ongeluk favorieten weggegooid, wat nu??

ik heb per ongeluk in de finder m'n favorieten weggegooid, nu kan ik vanuit m'n home map, library, favorites er weer inslepen, maar als ik dan een mapje (bijv. vanuit de server) er op gooi dan gaat ie dat kopieren naar m'n favorieten map ipv een alias te maken. Met appel-alt maak ik dan wel een alias, maar het gewoon slepen en droppen was erg makkelijk. Hoe kan ik dat weer terug krijgen?????

Favorieten in Mac OS X?

in het engels staat 'favorites' (10.3.5)

Nu niks. Je bent ze kwijt.

Wat ik dus wil is in de finder weer het 'hartjes' icoon en favorieten weer terug hebben,

maar zo dat als ik iets sleep op favorieten dat dan niet gekopieerd word maar een alias wordt.

Sja; volgens mij dan een mapje favorites maken (geen localized string gebruiken) en denk dat je dan iets zal moeten doen met de Terminal. Om je Gebruikersmap op een andere partitie dan 't OS ook zelf te hebben, moet je ook een lijntje in de Terminal intikken, waardoor die map Users ook steeds goed vertaald werd en werd voorzien van het icoontje.

Heb wel niet echt een idee welk commando je er voor zou moeten gebruiken, maar misschien kan je zo wat verder zoeken of zo…

Waar in Finder? In de navigatiekolom, in de knoppenbalk?

In OS 10.3 is het als volgt geregeld: - staat (het mapje) 'Favorites' in de navigatiekolom van een Finder-venster (dus a.d. linkerkant), dan zal er geen alias worden gemaakt tijdens de 'sleur&pleur' actie, en ook geen copie, er wordt alleen verplaatst. - zet je hetzelfde mapje in de knoppenbalk, dan wordt er WEL direct en zonder extra handeling een alias van een bestand aangemaakt op het moment dat je het op het hartje (dat is dus de map Favorites) laat vallen... Probeer maar eens! 8)

Het kan aan mij liggen maar ik heb helemaal geen Favorites of iets in die aard in mijn findervenster, en als ik de knoppenbalk wil aanpassen vind ik geen hartje meer.

[quote:62a6979aa0="angorawol"]Het kan aan mij liggen maar ik heb helemaal geen Favorites of iets in die aard in mijn findervenster, en als ik de knoppenbalk wil aanpassen vind ik geen hartje meer.[/quote:62a6979aa0] Ik dacht wel da in panther de knoppenbalk een beetje serieus is uitgedund :-)

In ieder geval, als je een item selecteert, kan je het toevoegen aan je favorieten via het Archief-menu (of de sneltoets cmd T)
Je kan trouwens naar de map favorieten gaan in de Ga-menu of kiezen voor de sneltoets shift cmd F.
De map favorieten staat in de bibliotheekmap van elke gebruiker.

Bij mij doet dat allemaal niets, er is helemaal geen sprake van een favorietenmap onder ga.., en je gegeven sneltoets shift command F doet niets.

Niet dat ik het mis maar als het bestaat waarom bestaat het dan niet bij mij?
(Panther 10.3.5)

Favorites staat idd in de Bibliotheek op gebruikersnivo, dus: ~/Bibliotheek/Favorites, ook in 10.3.5! Ook in 10.3 kun je, net als in Jaguar 10.2, alle mapjes én alle progjes naar de knoppenbalk slepen, zodat het zich daar als een knop in nestelt. Dit kun je dus ook doen met het mapje Favorites, en het aardige is dat dit mapje dan als een 'hartjes-knop' verschijnt op de knoppenbalk. Weghalen van deze snelkoppelingen doe dmv wegslepen met de cmd-toets ingedrukt houden. 8)

@Angorawol: als je Favorites niet kan vinden in je Thuismap/Bibliotheek, kijk dan eens bij een andere gebruiker (of maak een nieuwe gebruiker aan als je er maar één had), zul je zien dat het mapje daar wel aanwezig is…

@3sje: ik heb ook geen Favorites in het Ga-menu.

@Ferdinand: als je dus een bestandje OP het aldus gemaakte ‘hartje’ in de knoppenbalk sleept, zie je dat het bestandje een alias wordt (er komt een pijltje bij), en kun je 'm erin laten vallen: klaar! Lost al deze info je vraag/probleem nu op?

Bedankt Oppie, verkeerd gekeken en gevonden in de zijbalk van een finderwindow.

Ik heb dus de favorites gesleept naar de linkerkant van m'n finder, ik krijg een hartje met favorites, maar als ik een bestand/ mapje op het hartje gooi KOPIEERT deze het mapje/bestand naar m'n favorites map erg irri

Ben ik nou zo onduidlijk....òf een gevalletje van leesblindheid? :?

Effe begripsbepaling: in een Finder-venster noemen we (in casu Apple) de ‘linkerkant’: navigatiekolom; en de ‘bovenkant’: knoppenbalk. Laten we die termen nu eens gebruiken, dan is het tenminste duidelijk waarover je/we het hebben.

Het geval is dat als ‘Favorites’ in de NAVIGATIEKOLOM staat en je sleept er een bestandje op, dan wordt het NIET gekopieerd, maar alleen verplaatst! (Als je met een andere partitie/HD/Netwerkvolume werkt, wordt het natuurlijk WEL gekopieerd, dat verschil moet je weten).
MAAR sleep je het bestandje in de "Favoritesknop’ die je eerst in de KNOPPENBALK heb gezet, dan wordt het WEL vanzelf een alias…

Zo DUIDELIJK dan?! :mrgreen:

Maar ik dacht toch dat ook ik al gezegd had, dat ik GEEN favoriten terug vind in de knoppenbalk (ook niet bij andere users, zelfs niet bij andere computers met hetzelfde systeem) (en ook niet bij knoppenbalkweergave, het zit er niet meer tussen!!)

kan het niet zijn dat DAAR net de verwarring uit ontstaat.

De enige plek waar ik nog favorites terug vind is in de linkerkolom van mijn findervenster (met de optie toon ‘knoppenbalk’ natuurlijk.

OK Oppie (en anderen)

Even opnieuw in de juiste termen:
Per ongeluk heb ik de Favorieten uit de navigatiekolom verwijderd,
nu heb ik ~ / library / favorites gesleept naar de navigatiekolom en daar kreeg ik dus het hartjes symbool te zien.
Maar helaas alle bestanden cq mappen die ik naar het Favorieten icoon in de navigatiebalk sleep wordt GEKOPIEERD naar ~ / library / favorites ; geen alias .

Hoe kan ik er voor zorgen dat dat aliassen wordt???

Bedankt voor het meedenken!

Als je dus je Favorites ook in de knoppenbalk zet als icoon(knop), op de manier zoals eerder beschreven, kan het dus wel wat je wilt! Waarom wil je die mogelijkheid niet gebruiken? Wil je naar de Favorites in de navigatiebalk gaan, dan moet je tijdens het slepen de optie+cmd toets ingedrukt houden, krijg je ook een alias. .....

De bestanden worden bij mij (10.3.5) niet gekopieerd, maar verplaatst naar de map ~/Bibliotheek/Favorites.

Een alias in Favorieten plaatsen doe je met Option+Command+Slepen.

Nu heb ik het door!! De map ~/library/favorites gewoon naar boven in de knoppenbalk slepen (nooit geweten dat dat kon!) Sorry voor het niet goed lezen1

Bedankt