In number file linken naar pdf bestand

Ik ben al tijdje bezig om alles elektronisch te bewaren van mijn boekhouding. Zo scan ik vanaf nu al mijn facturen en probeer ik zoveel mogelijk facturen via mail te ontvangen om deze dan op mijn mac te bewaren. Daarnaast ben ik ook een file aanmaken van al mijn inkomsten en uitgaven met behulp van numbers.

Nu zo ik graag in die file willen linken naar de specifieke factuur van een uitgave of inkomsten. Deze factuur zo dan direct openen met voorvertoning via numbers en niet eerst door mijn mappen te moeten gaan via finder. Maar via een hyperlink lukt mij dit niet. Weet iemand hiervoor soms een oplossing?

Juist ontdekt dat het in excel for mac werkt via =HYPERLINK("file://localhost/Volumes/Macintosh%20HD/.../naambestand.pdf";"test"). Ik heb geprobeerd om dit ook te gebruiken in numbers maar dit werkt niet.

Dat zal niet werken als je het bestand dan naar iemand anders stuurt, om dat het pad dan niet meer bestaat. Misschien heeft de ontvanger geen Macintosh HD. Of misschien geen eens een Mac.

Ik zou het gewoon niet doen.

Het number file bestand word niet doorgestuurd, het gebruik is enkel voor mijn eigen.

Binnen Excel is het eenvoudig:
- Klik op de cel waar de hyperlink aan moet komen;
- Toets Command-K;
- Kies voor Document, klik op Selecteren en klaar is Kees.

[img]/uploads/community/75351712fa922bca78481cc53423e1e066781a85_0.jpg[/img]

Helaas werkt dat niet in Numbers.

Is dit ook mogelijk via number? Via excel heb ik het namelijk gevonden maar heel mijn bestand is al gemaakt met numbers. Enkel dit moet ik nog toevoegen.

Volgens mij niet. Misschien dat iemand anders het lukt, maar ik heb geen succes gehad.

Alvast bedankt.

Want ik ben al een tijdje bezig geweest om alles naar mijn zin te maken in numbers en dit is goed gelukt. Zo spijtig vinden als ik nu alles opnieuw moet doen voor excel. Daarnaast werk ik liever met numbers dan met excel.

Je hoeft het niet opnieuw te doen. Je kan je Numbers-document exporteren naar Excel:
- Kies Archief, Exporteer ...;
- Klik op Excel en Volgende ...

Ga dan alle formules die ik gebruik heb nog werken? Hoe zit het met lay-out blijf dit zelfde?

De compatibility tussen Numbers en Excel zal vast niet 100% zijn dus...
Ik heb het ook geprobeerd, maar het enige wat er bij klikken op de cel gebeurde was dat Safari zich met een niet bestaande server wilde verbinden, ook al was het schijnbaar een pad naar de harde schijf.

Is dit geen oplossing voor je probleem?

[url=http://hints.macworld.com/article.php?story=20101204103009390]Create hyperlinks to local files in Numbers[/url]

Dan moeten mijn bestanden altijd in die localhost map staan?

Bij mij werkt het gewoon, en je hoeft ook niks raars te doen...

Hyperlink in de inspector, gewoon het bestand opschrijven, en klaar.
Bijv.:

http:///Users/gebruikersnaam/Desktop/bestand.pdf

Werkt uitstekend...

Ah oké, maar ik heb twee harde schijven waaronder een ssd en een gewone. Al mijn bestanden staan op die gewone harde schijf. Hoe moet ik dan naar deze harde schijf juist gaan?

Je kan het bestand (als het een PDF is) in safari openen, dan zie je het pad in de adresbalk staan. Als er nog iets van localhost bij staat, dan kan je dat gewoon eerst nog even wissen voor dat je het in numbers zet.

Als ik het bestand open in safari dan krijg ik het volgende pad in adresbalk.

file://localhost/Volumes/Macintosh%20HD/Documents/Documenten/naammap/naammap/naammap/2012/01_24_juli_2012.pdf

De volgende link zet ik in numbers.

http:///Volumes/Macintosh%20HD/Documents/Documenten/naammap/naammap/naammap/2012/01_24_juli_2012.pdf

Klopt dit?

Want als ik de bovenstaande link in numbers zet en daarna test zegt safari dat hij geen verbinding kan maken met de server.

Dan werkt het niet op non-root volumes.

Als ik het dan via mijn ssd harde schijf test dan werk het ook niet. Maar ik zie dat er localhost aan toevoegt word als ik het open in safari en deze staat niet in de link in numbers.

In mijn bovenstaande post zie je dat er bij mij het zelfde gebeurde. Het pad verwees naar de opstartschijf maar safari probeert een niet bestaande server aan te roepen en in bepaalde gevallen stond er bij mij ook een extra 'localhost'.

Kan dit opgelost worden? Want bij johnkeates werkt dit wel, alleen sta zijn bestanden op dezelfde harde schijf als zijn besturingssysteem.