Ik heb in pages een krantje opgemaakt in A4 met een template.
Nu wil ik graag de 12 gemaakte pagina's opmaken in A3 formaat voor een externe printer (ik heb geen A3 printer).Dan kan ik de 3 A3'tjes dubbelzijdig laten printen en vouwen tot krant met een nietje in het midden.
Dat klopt, dan heb je 12 pagina's in a3 met rechts een wit vlak. Hoe krijg je daar een pagina in met opmaak.
Oftewel hoe kopier/verplaats ik een pagina in dat witte vlak?
Afgezien van het lastige vergroten/verkleinen zal je dus ook zelf je document op inslag moeten zetten. Dus de juiste pagina's naast/achter elkaar dat het uiteindelijk goed komt. Staat die externe printer bij een copyshop? Dan zou ik gewoon even overleggen en je A4 document exporteren als losse PDF bestanden.
Dat is een optie. Ik verbaas mij er echter over dat zoiets (schijnbaars) simpels als het gaan van een layout a4 naar a3 niet tot de mogenlijkheden behoort met pages.
Dit met inbegrip van het flexibel plaatsen van bestaande a4 pagina's op het nieuwe a3 vlak.
Plus het weten wat je doet en wat je vooral wel en niet moet doen. Dat heet DeskTop Publishing en is een echt vak. Het woordje "template" zegt vaak ook al genoeg toch?
Nou ja, je kunt het ook gratis, hoor: maak je Pages-document gewoon op A4-formaat met de bladzijden in de normale volgorde 1, 2, 3 enz., exporteer het dan naar PDF en print het uit met Adobe Reader. Bij "Pagina's schalen" kun je kiezen om als boek af te drukken, en zolang je paginaformaat dan maar op A3 staat en de printer dat formaat papier ook kan bedrukken, zul je keurig een boek/krantje krijgen zoals de bedoeling was.