inbouwen harde schijf in IMAC

wie heeft hier ervaring mee? en zo ja is het moeilijk, zijn er struikelblokken?

let me know

welke iMac heb je? er zijn drie varianten.

de oude iMac (233 - 333Mhz)
de iMac G3 (400Mhz - 700Mhz)
en de iMac flatpanel G4

ik had een de iMac G3 (400Mhz - 700Mhz) en dat ging prima had er 60 GB in gezet

het gaat allemaal wel, al is de een makelijker dan de ander.

Ik wil nog steeds een grotere harddisk in m'n iBook 500 zetten. Maar dat schijnt werkelijk een verschrikking te zijn om te doen.

Ik heb een poosje geleden een monteur bij me thuis gehad voor een nieuwe SuperDrive in mijn iMac G4 17" en kon precies zien hoe hij alles deed, etc. Ik zou eventueel een nieuwe harddisk in mijn iMac durven plaatsen....... :? :D Maar ja, gaat er iets fout.... weg garantie.... :oops:

Ik heb de iMac G3 (400Mhz - 700Mhz)

In een macfan van vorig jaar staat alles stap voor stap beschreven met foto's en dergelijk. Kijk anders een op http://www.xlr8yourmac.com voor stappenplannen...

hier staan enkele [url=http://home.earthlink.net/~gamba2/manuals.html]handleidingen[/url] om je iMac uit elkaar te halen, er blijkt toch nog wat meer (kleine) verschillen in te zitten

[quote:cf4d2623a7="JeePee"]Ik zou eventueel een nieuwe harddisk in mijn iMac durven plaatsen....... :?[/quote:cf4d2623a7]

Ik heb eens de documentatie van Apple bekeken over het (de)monteren van de iMac LCD. Wat mij daarvan het meeste is bijgebleven is de warmtegeleidendepasta (3x woordwaarde :wink:) die je op diverse plaatsen moet smeren om de boel weer werkend te krijgen.

Het is dus niet echt een DHZ Mac.

Ik heb geen pasta gezien.... :lol: Serieus! Ik heb alles gezien en het enige wat hij gebruikte, waren een paar verschillende schroevendraaiers en ach, simpel was het niet, maar het kan, wanneer je maar heel erg voorzichtig bent! Maar ik heb het puur over de SuperDrive en eventueel de harddisk, want verder weet ik het niet! :lol:

Ik heb in mijn iMacje (G3 350 MHz) een nieuwe, grotere en snellere harddisk ingebouwd. Was met de handleiding uit macfan en wat info van het net niet echt moeilijk. Nadeel is wel dat deze meer lawaai maakt als de originele. Kan erg iritant worden, vooral als hij weigert af te slaan. Maar het is wel aan te raden.

Zowel de PDF handleidingen van alle mogelijke iMacs als adviezen voor stille schijven zijn hier uitgebreid besproken. Vorig jaar al. De stilste HD is op dit moment de Seagate Barracuda. Veel stiller nog dan de standaard iMac schijven van de G3 generatie.

Nou, het inbouwen in een flat panel iMac is geen simpel akkefietje, maar het is me gelukt. De pdf handleiding van Apple zelf bood inderdaad uitkomst.

Overigens had ik tijdens de installatie van het OS op de nieuwe schijf een near death experience, aangezien er iets in de iMac kortsloot - hele huis donker, brandering luchtje uit de iMac. Kortom dikke pret. Maar na nieuwe stop en opstarten geen centje pijn. Hmmmmm…

Blijf ik me afvragen wat er aan de hand was, maar goed, alles nog ok.

[quote:eacf782212="JeePee"]Ik heb geen pasta gezien.... :lol: Serieus! Ik heb alles gezien en het enige wat hij gebruikte, waren een paar verschillende schroevendraaiers en ach, simpel was het niet, maar het kan, wanneer je maar heel erg voorzichtig bent! Maar ik heb het puur over de SuperDrive en eventueel de harddisk, want verder weet ik het niet! :lol:[/quote:eacf782212]

[quote:eacf782212=“araminta”]Nou, het inbouwen in een flat panel iMac is geen simpel akkefietje, maar het is me gelukt. De pdf handleiding van Apple zelf bood inderdaad uitkomst.[/quote:eacf782212]
Ik heb die PDF handleiding nog eens gedownload en het staat er toch echt meerdere keren in:

[i:eacf782212]Warning: Whenever the bottom housing is opened for service, you must do two things:

1. You must clean the original thermal film from all thermal interface mating surfaces, and reapply thermal paste to the mating surfaces on the thermal pipe.

2. You must tighten the four torx screws on the bottom housing to a minimum of 17 in.-lbs. Use a torque driver to ensure that the thermal pipe is firmly mated with the top base. If you do not have a torque driver, you must make sure the screws are tightened by hand FIRMLY, BUT NOT FORCIBLY.

Warning: Failure to follow these steps could cause the computer to overheat and damage internal components.[/i:eacf782212]

Nou, dan moet ik maar even afwachten wanneer mijn iMac de vernieling in draait..... :oops: Want ik heb geen pasta gezien en de monteur heeft geen pasta gebruikt...

Misschien was het in zijn geval niet nodig… :stuck_out_tongue: Hoop ik, slik…

Tja, ik heb geen idee waar die kortsluiting door veroorzaakt werd, maar volgens een collega is het voor die pasta vooral van belang dat de pasta nog een beetje 'gooey' is, en niet uitgedroogd.

Volgende keer toch maar voor een externe case gaan. :stuck_out_tongue:

Ik heb gisteren een Seagate Baracuda IV van 80 Gb met 7200 RPM in m'n iMac G3 400 Slot Loading geplaatst. Ging probleemloos. Alleen het loshalen van de onderkant van de iMac had een beetje aandringen nodig, maar voor de rest was inbouwen een eitje.

Na opstarten maakte de schijf wel veel lawaai, waarbij het leek alsof we in de omgekeerde wereld zaten. Werd de schijf benaderd, dan hoorde je een heel zacht geratel. Was de schijf in rust, dan hoorde je een duidelijk geratel, vele malen harder dan bij disk activiteit.

Uiteraard flink zitten balen, want die schijf had ik nou net uitgezocht omdat overal wordt geschreven dat 'ie zo stil is. Mailtje gestuurd naar Seagate en kreeg zelfs al een persoonlijk antwoord terug. Op zaterdag!

Maar tegen die tijd had het probleem zich ook al vanzelf opgelost. De schijf had blijkbaar wat aanlooptijd nodig.

Ben dus nu dik tevreden.

[url=http://www.theimac.com/drive_steps.shtml]handleiding[/url]

misschien dit?