Indesign: aanhalingstekens staan half buiten kolom

Het lijkt veel mooier, die aanhalings- en afbreektekens half 'buiten' de kolom. Het geeft een rustiger beeld. Maar mijn klant wil ze met alle geweld [i:8f9431eab6]in[/i:8f9431eab6] de kolom hebben. Hoe pas ik mijn typogram aan?

Pallette>Story>Optical Margin alignment uitzetten. het lijkt er op dat het een tekstkaderfunctie is en geen Stylefunctie. Het is op de manier buiten de kolom 'zoals het officieel hoort' volgens spatiëringsregels. Tot InDesign konden zetsystemen het echter nog niet dus is iedereen gewend geraakt aan de foute manier van aanhalingstekens maar ook Kapitalen aan de linkerzijde van de kolom niet laten uitsteken. Een kapitaal A bijvoorbeeld hoort ook net iets uit te steken (doet InDesign ook)

ThanX! Ik helaas een erg eigenwijze betwerwetende klant!!!

[quote:2b73467ace="pako"]Tot InDesign konden zetsystemen het echter nog niet dus is iedereen gewend geraakt aan de foute manier van aanhalingstekens maar ook Kapitalen aan de linkerzijde van de kolom niet laten uitsteken. Een kapitaal A bijvoorbeeld hoort ook net iets uit te steken (doet InDesign ook)[/quote:2b73467ace]

LaTeX biedt ook hanging punctuation 8)

Toch zou je klant die hanging punctuation eigenlijk niet moeten zien. Het doel is een rustig beeld, dus als het opvalt is er iets mis mee. Ik vind zelf dat InDesign het uithangen overdrijft. Ben wel heel blij dat het eindelijk (weer) kan. Je kan dit oplossen door te spelen met de corpsgrootte in Optical alignment window. Zoek het compromis - en je klant zal tevreden zijn en jij ook!

PS Mooie stelling
“Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work.”

Idd, misschien doet ID het wel té. Als het een leek opvalt, klopt er iets niet. ik kan me voorstellen dat bij Adobe gedacht werd "maar zometeen ziet niemand onze nieuwe feature! Laten we het iets overdrijven!"

k heb lang gezocht naar de quote. Vond hem wel erg goed. Weet alleen niet meer wie het wanneer zei :wink: Hiervoor was het een quote van WOZ zelf: “You can simplify, simplify and simplify. And [i:1643c7e471]still[/i:1643c7e471] find incredible ways to simplify even further!” (Ging over het opzetten van het Mac Os, nog steeds erg actueel). Heb jij nog geen quote?

Ik heb ook nog een leuke op het biker forum: “only bikers understand why a dog loves to stick his head out the window”