Indesign: Afbeelding met tekst laten meelopen

Een tijdje terug heb ik hier al eens dezelfde vraag gesteld, en nog steeds ben ik er niet achter. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het niet zou kunnen, heb het nu weer hard nodig dus vraag het nog maar eens... Misschien is iemand er toevallig achter gekomen :)

Weet iemand hoe je in indesign een afbeelding laat meelopen met de tekst.
Ben bezig met een boekwerk van ruim 200 pagina’s. Als ik dadelijk alles erin heb zitten en er komt op pagina 2 een wijziging verloopt de tekst, maar blijven de afbeeldingen op dezeflde plek staan. Dan moet ik dus alle afbeeldingen weer handmatig bij de juiste tekst zetten…
Je kunt je voorstellen wat een feest het is als je drie correctierondes hebt :roll:

Dit moet toch op 1 of andere manier te koppelen zijn???
In Quark kon je de afbeelding opnemen in het tekstkader… Dit kan in InDesign ook wel maar je kunt er dan niets meer mee doen, niet fatsoenlijk positioneren of verkleinen/vergroten…
Wie helpt mij uit de brand???

Alvast bedankt, Lea

Werk je met CS of met CS2? Je hebt waarschijnlijk al ontdekt dat je illustraties net als in quark in tekst kan plakken, een in-line illustratie, dat is (net als in quark) vrij beperkt, maar je kan links, centreren of rechtslijnen en met basislijn verschuiven de hoogte instellen. Andere optie is gebruik maken van de tabel-functie, dus dan voeg je bijvoorbeeld een tabel met twee kolommen, met in de ene kolom een bijschrift en in de andere de foto. In CS2 kan je met 'anchor' werken, en dat is echt geweldig, dan koppel je een illustratie ergens in een tekst en kan je deze illustratie overal zetten waar je maar wil.

Helaas werk ik met CS1... in-line illustratie is dan echt de enige optie? Hier ben ik namelijk niet echt tevreden over, omdat je inderdaad alleen maar links, centreren of rechts uitlijnen kunt regelen...

Zonder CS2 wordt dit dus heel moeilijk? :?

wat zou je bijvoorbeeld meer willen instellen? misschien kan een concreet voorbeeld bruikbare tips opleveren.

groet
mackerjack

Het gaat om een boekje met stadswandelingen. In de tekst wordt met icoontjes verwezen naar punten op de plattegrond...

als je een afbeelding met kadertje en al kopieert en dan in je tekst plakt bijv.na een woord -spatie ertussen- dan gedraagt het zich als een karakter. je kunt de basislijn wijzigen; de grootte, de inhoud.

mackerjack, mijn dank is groot :D

lekker makkelijke oplossing, haha zo simpel dat je het niet eens probeert!!
Voor grote foto’s werkt dit niet, omdat ie dan over de tekst heen komt te staan
Maar voor die kleine icoontjes is het super!

Nogmaals bedankt!

Groeten, Lea

helaas, het werkt voor cs1 niet optimaal. En met veel pagina's en correcties is het geen doen om alles continue te verschuiven met de hand. Ik heb het ook al een aantal keer geprobeerd, maar het werkt niet zoasl het zou moeten. Waarschijnlijk is het in cs2 opgelost. Daar kun je trouwens sowieso ook plaatjes buiten je tekst kader linken aan bepaalde delen in je tekst!

Ik weet het niet hoor, maar dat is dezelfde tip die je een paar weken geleden hebt gekregen...