Indesign afdrukproblemen.

Jawel, ik ben maar is begonnen wat opdrachten in Indesign te maken (versie 2). Nu loop ik tegen het volgende probleem op.

Ik heb een aantal illustratie kaders (inhoud tiff) geroteerd en een dropschaduw (modus vermenigvuldigen) gegeven. Deze heb ik boven een laag geplaatst met een aflopende eps afbeelding (gevulde lijnillustratie) waarvan de modus ook op vermenigvuldigen staat. Hieronder staat een laag met een volvlak pantone kleur.

Het geheel print ik direct vanuit Indesign op een postscript 3 printer (Océ 700). Nu krijg ik onder de geroteerde afbeeldingen een vlak te zien (recht, dus niet geroteerd) dat alleen op de onderste laag een lichtere tint veroorzaakt.

Ik heb allerlei printinstellingen gewijzigd maar krijg het er niet uit. De enige manier waarop het me tot nu toe gelukt is om een ‘bruikbare’ print te krijgen is het bestand vanuit Indesign te exporteren als een PDF en deze te printen als afbeelding vanuit Acrobat. Als ik vanuit Acrobat als postscriptfile print wordt het helemaal een zooitje en is alle transparantie uit het document verdwenen.

Iemand een idee?

Met InDesign moest ik ook altijd via de PDF weg printen, aangezien InDesign mijn printer niet zo lief vindt omdat deze niet de Adobe PostScript spreekt denk ik (emulatie oid..)... verder heeft geen enkel programma er last van, maar ok.. Ik kreeg echter een blok grijs met daarin een error code...

Maar aangezien jij wel wat uit de printer krijgt, is dat niet helemaal hetzelfde probleem, dat wat ie bij jou print kan ik niet verklaren, maar ik moet ook zeggen dat ik het me wat moeilijk kan voorstellen…

Wanneer je het echter vanuit Adobe Acrobat print, doe je dit als afbeelding? Ikzelf gooi het er dan gewoon normaal doorheen, maar misschien is dat als Postscript 2 en niet 3… inclusief transparantie en alle andere geintjes die ik erin heb gestopt…

Ik heb echter een vermoeden (lees: weet wel zeker) dat er een serieus probleem in InDesign zit qua printen (o.a.)… Met geen enkel ander programma heb ik zulke problemen met printen…

Als je een klein proefbestandje naar me mailt (je weet me te vinden?) dan wil ik wel eens wat proberen op mijn HP printers. Ik vrees namelijk dat 'trial and error' hierbij de enige weg zijn. Vanuit mijn ID 3 opgemaakte drukwerkje heb ik juist vanuit Acrobat zulke rare dingen gehad (illustrator met schaduw op transparante laag over vol kleurvlak) en uieindelijk rechtstreeks uitgedraaid naar de RIP gaf het geen probleem.

Misschien heb je hier wat aan: http://partners.adobe.com/asn/printserviceprovider/indesign.jsp

(Printing Guides: Download these informative technical guides to ensure the best results for all your of print jobs)

Zelf probeer ik alles vanuit ID als cPDF aan te leveren (dmv Distiller!). Tot nu toe alleen mis gegaan bij verloopnetjes uit illustrator en omgezette DXF huizen-tekeningen).

Uw probleem lijkt mij geen probleem van Indesign, maar je printer die niet 100% level 3 is. 8)

[quote:ab8bf3b29b]Als je een klein proefbestandje naar me mailt (je weet me te vinden?) dan wil ik wel eens wat proberen op mijn HP printers[/quote:ab8bf3b29b]

@ Deskman
Ik zal dat einde van de week doen, het bestand waar ik problemen mee heb is te groot om te mailen (18 pagina’s) dus ik moet even een afgeslankte versie maken.

[quote:ab8bf3b29b]Uw probleem lijkt mij geen probleem van Indesign, maar je printer die niet 100% level 3 is.[/quote:ab8bf3b29b]

@chm
Deze printer ondersteund postscripot 3 volledig. De printer is drie maanden geleden nieuw geplaatst en heeft ruim 150.000 euro gekost. Dus als je daarmee nog geen fatsoenlijk print rechtstreeks uit Indesign kan maken waarmee dan wel?

Ik heb ook Indesign staan, dus als wil testen stuur maar eens door. 8)

Ten eerste heeft het ene niet met het andere te maken.

Lichte vlakken onder schaduwen en verlopen.
Het afvlakken van de schaduw- en gloedgrappen geeft vaak problemen omdat de schaduw altijd word omgezet in full collor. En dan komt de kleur niet meer overeen met die PMS die je er onder had staan.

(misschien zou je van de pms een proces color kunnen maken?)

Een schaduw komt in een document altijd vanuit één hoek.
Dus wanneer je dingen gaat Inpostitioneren en roteren dan kan je rare dingen verwachten.