inDesign, automatisch verwijzen naar ander paginanummer

L.S.

Kan ik in inDesign autmotisch verwijzen naar een andere bladzijde?

Bijvoorbeeld in een tekst als “zie ook hoofdstuk 3 op blz XXX”. Voor XXX wil ik automatisch het bladzijdenummer van hoofdstuk 3 ingevuld hebben. Liefst zo dat als ik hoofdstuk 3 verplaats naar een andere bladzijde, de verwijzing aangepast wordt.

Bedankt!

Jan

Jazeker dat kan, gewoon je cursor plaatsen op het eind van de tekstkader, control toets induwen (contextueel menu) daar de keuze maken "next page number", de rest van de tekst duw je door naar het volgend tekstkader (entertoets op numeriek toetsenbord), de pagina waar dat tekstkader komt te staan wordt automatisch ingevuld.

groeten
H.

Ik heb m'n vraag niet helemaal goed gesteld.

Ik wil niet verwijzen naar het vervolg van dezelfde tekst maar naar andere teksten.

Dus bijvoorbeeld op bladzijde 10 verwijzen naar “zie ook schrijftips op blz 20”. En als ik dan bladzijden invoeg tussen 10 en 20 moet de verwijzing aangepast worden.

Jan

Ik zie geen andere manier dan deze hieronder uit de helpfunctie. (Kruis)verwijzingen werken alleen maar naar indexen. Hieronder de tekst uit de helpfunctie. Plugins kan ik hiervoor ook niet vinden. Ben ook benieuwd of iemand een andere oplossing heeft.

Sprongen naar hyperlink-ankers maken

Als u een bladwijzer of hyperlink-anker in een InDesign-document maakt, kunt u met een knop naar dat anker springen, zelfs als dat een anker in een ander document is. Ankers voegt u met de paletten Bladwijzers en Hyperlinks toe. (Zie Werken met bladwijzers of Over hyperlinks.)

Sprongen naar hyperlink-ankers maken:

Maak een knop en dubbelklik er vervolgens met het Selecteren-gereedschap op om het dialoogvenster Knopopties te openen.
Klik op de tab Werkingen.
Kies voor Gebeurtenis de optie Muisknop loslaten of een andere optie die de sprong start.
Kies voor Werking de optie Ga naar anker.
Selecteer een van de geopende InDesign-documenten of klik op Bladeren en selecteer het bestand.
Geef een anker op dat is gemaakt met het palet Bladwijzers of het palet Hyperlinks.
Selecteer een optie in het menu Zoomen voor de weergave van de pagina.
Klik op Toevoegen om de werking toe te voegen en klik op OK.

ik ben geen pro, maar wel geinteresseerd in de oplossing... is [url=http://www.virginiasystems.com/products.html]Sonar InXRef[/url] wat? Een beetje duur, dat wel.

Hier dezelfde vraag op de Adobe forums, mèt een slimme truc met niet-printende tekstframes.

Staat in de Hulp bij: Een automatische pagina nummering voor een sprongregel maken.

da's geen verwijzing vanaf een willekeurige pagina naar een item dat eerder voorkwam... dat is wat je vaak in tijdschriften ziet als het artikel op een andere pagina verder gaat

[quote:9908062c4a="muffin."]Staat in de Hulp bij: Een automatische pagina nummering voor een sprongregel maken.[/quote:9908062c4a]

Dit is ook handig maar inderdaad niet waar ik naar vraag.

Ik wil automatisch kunnen verwijzen naar een tekstblok wat niet gerelateerd is aan het rekstblok waar de verwijzing in staat.

Jan

Lees dan die thread op de Adobe forums waar ik naar verwijs in mijn post hierboven (klik 'log in as guest' als je daar niet geregistreerd bent), daar worden twee plugins (1 gratis, 1 commercieel), en een work-around zonder plugins beschreven. Ik moet nog experimenteren met die gratis plugin.

Jan je zou de plugindemo kunnen downloaden van Sonar. Ik heb hem ook een tijdje geprobeerd i.v.m. een hele ingewikkelde index die ik moest maken. Ik heb hem nu niet meer geactiveerd en weet niet meer of deze functie erin zat. Zelf had ik em geloof ik van de Xcitesite gehaald. Proberen dus...