Indesign CS > CS2

Ola,

ik moet wat dingen aan gaan leveren in Indesign. Bij navraag welke indesign ze gebruiken werken ze daar met CS. En het bedrijf kennende (grootste uitgeverij van Nederland) zullen ze daar voorlopig wel mee door blijven werken i.p.v. te updaten naar CS2 want ze zijn daar erg op de centen.
Nu heb ik hier 5 werkstations met indesign, 2 x CS en 3 x 2.0. Ik wil in principe alle versies bij ons gelijk trekken dus dacht 3 updates naar CS te bestellen. Die kunnen niet meer worden geleverd, dus dan de hele boel hier maar naar CS2 updaten, wel zo prettig heb je de laatste versie.

Maar om een lang verhaal toch nog kort te maken: kun je vanuit CS2 zonder problemen saven naar CS? We moeten bijvoorbeeld stramienen aanleveren waarmee ze in CS gaan werken, kan ik deze in CS2 maken en saven als CS?

gr. Daan

Export > InDesign Interchange

:finderoud:

Als ik het dus goed begrijp kan ik vanuit CS2 niet opslaan als CS?

Ik moet stramienen aanleveren en het staat een beetje slordig als ik die in een soort van tussenformaat aanlever.

Voor het goede zou ik dus de boel van CS2 > interchange formaat > CS en dan als CS sjablonen opslaan…

Jammer dat je met indesign weer opnieuw het hele verschillende versies circus krijgt wat we bij quark ook al hebben.

Nee. Absoluut NIET probleemloos. Een CS2 interchange file is alleen te openen in CS1als je colorsync UIT zet. Doe je m later toch weer aan in je CS1 en probeer je die (oude CS2, maar inmiddels met colorsync uit gezet opnieuw bewaard) weer te openen dan crashed vrolijk de hele zooi.

Fijn Adobe!

Ik vind het niet echt probleemmloos. Wij hebben nu ook één werkstation met CS2 en je kunt je werk niet bewaren als CS of lager. Je kunt het alleen maar exporteren Interchange. Dit geeft soms weer problemen met fonst e.d.. Ik wordt niet blij van deze belabberde service van Adobe. :(

Ook werkt de HighRes exportfunctie voor PDF minder goed ofzo. Onze drukker (best een grote jongen) accepteerd geen PDF van CS2 en wel vanuit CS1 :?

[quote:7bf5a81319="MacNerd"] Onze drukker (best een grote jongen) accepteerd geen PDF van CS2 en wel vanuit CS1 :?[/quote:7bf5a81319]

jouw drukkert heeft de klok horen luiden. Hij bedoelt een PDF export uit CS2. Een correct gemaakte PDF (.Ps bestand distiilen) is ook vanuit CS2 probleemloos

Lol. Zo krijg je praatjes. :lol: Watte? In-De-zain? Nee joh das nietgeschikt voor drukwerk hoorrr...

Nee lekker dan, begin ik héél voorzichtig m'n mening wat bij te stellen qua indesign en wat blijkt ze zijn geen haar beter dan quark... Nee erger nog, vanuit quark 6 kan ik in iedergeval nog probleemloos downsaven naar 5 en als het moet dan weer naar 4...

En om het helemaal fijn te maken zijn er géén updates meer te leveren naar CS, ‘nee meneer dat is een oude versie, u moet CS2 nemen…’

Nou we gaan maar weer eens bellen met Adobe…

[url=http://daringfireball.net/2005/04/fish_head]Mja[/url]

Je moet op de CS versie de InDesign CS2 compatibiliteitsupdate geinstalleerd hebben, dan werkt het meestal. Ik had het vandaag nog op school, netjes een Interchange document gemaakt (gelukkig ook een PDF voor nood...) en dat kon ik niet openen, en updates kunnen we niet installeren, we hebben geen beheerdersrechten.

Hangt van het file af, je moet het gewoon zelf proberen. Tot nu gaat het bij mij probleemloos.

:finderoud:

[quote:bb78b5d81e="Daan Muller"]Nee lekker dan, begin ik héél voorzichtig m'n mening wat bij te stellen qua indesign en wat blijkt ze zijn geen haar beter dan quark... Nee erger nog, vanuit quark 6 kan ik in iedergeval nog probleemloos downsaven naar 5 en als het moet dan weer naar 4...[/quote:bb78b5d81e]

nou nou Daan, tuut tuut
Versies door elkaar is ALTIJD vragen om problemen. We verwachten dat de software alsmaar beter wordt en tegelijkertijd willen we dat onze oude versies blijven werken.

Maar het zal allemaal wel meevallen denk ik. De laatste update zou idd compatibiliteitsproblemen verhelpen. En je wilt tenslotte geen compleze documenten aanleveren maar een stramien. Dat kan je toch even uittesten of dat werkt ?

En anders koop je toch gewoon CS ipv CS2 ? Ik maak me sterk dat niet hier en daar nog een pakketje in een magazijnstelling ligt. Kijk hier eens.

Overigens waarderen wij dat je zo volhardend bent om toch, ondanks alles, Indesign te gebruiken. :smiley:

ik maak elke maand een paar FC bladen op in ID CS1 Ook de PDF maak ik rechtstreeks vanuit CS1 of ID 2.0 met een speciaal profiel door de drukker gemaakt. (Gaat al jaren goed, elke maand) Dit vond ik ook het enorme voordeel van ID t.o.v. Quark. Vanuit CS2 accepteren de drukker die PDF's dus gewoon niet. Werkt (nog) niet goed.

[quote:6997ab8a85=“EagerB0bNerd”][quote:6997ab8a85=“MacNerd”] Onze drukker (best een grote jongen) accepteerd geen PDF van CS2 en wel vanuit CS1 :?[/quote:6997ab8a85]

jouw drukkert heeft de klok horen luiden. Hij bedoelt een PDF export uit CS2. Een correct gemaakte PDF (.Ps bestand distiilen) is ook vanuit CS2 probleemloos[/quote:6997ab8a85]

Het probleem is nu dat ik 5 werkstations heb. Op 2 daarvan staat al CS, op 3 nog 2.0 aangezien er toch nog niet echt mee gewerkt werd. Dat moet nu wel gaan gebeurden dus wil ik op alle 5 werkstations dezelfde versie. Dacht dus eerst de hele boel naar CS2 te updaten, maar aangezien de opdrachtgever waarvoor wij met indesign gaat werken voorlopig aan CS vast zit, blijkt dat niet echt een optie. Downsaven naar CS is niet zonder meer mogelijk. Ik kan niet aankomen bij m'n klant met het verhaal dat het interchange bestanden zijn en dat ze wellicht even een extensie moeten installeren, of updaten om de boel te kunnen gebruiken. Dus denk ik, dan update ik die 3 werkstations ook naar CS, dan maar niet de laatse versie maar dat hoeft feitelijk ook niet, CS is voorlopig prima. Maar dat is dus ook niet mogelijk, niet meer leverbaar...

Ik kan bij het adres wat je geeft trouwens wel engelse CSen kopen, maar dan zit ik weer met Engelse en Nederlandse versies door elkaar, ook weer niet handig als je met 3 mensen zit die het nog in de vingers moeten krijgen en bij de een heet alles weer anders dan bij de ander. Plus ik vind het een beetje onzin om complete versies te gaan kopen als ik in het bezit ben van 3 2.0 licenties die ik wil updaten naar CS…

Maar het blijft dus een service van niks van Adobe, en niet goed kunnen downsaven en ook de vorige versie niet meer willen leveren terwijl half Nederland daar nog wel mee werkt.

En ik zit nu dus met het probleem dat ik legaal geen 5 werkstations met CS in kan richten, maar gedwongen wordt naar CS2 te gaan…