Indesign CS: exporteren naar pdf: fontprobleem

Als ik vanuit ID een bestand exporteer als pdf en ik vink bij 'Marks and bleeds' 'Page Information" aan begint het programma tijdens de bewerking te zeuren dat hij de Helvetica Medium mist. Met de flightcheckoptie kon ik het lettertype niet vinden en ook zitten er geen illustraties in met dat font. Als ik hem toch door laat gaan heeft de drukker problemen met uitdraaien. Als ik de Page information uitzet krijg ik de waarschuwing niet, dus moet het daar wel bijna aan liggen. Ik heb echter geen idee waar ik het lettertype voor die informatie kan wijzigen. Iemand anders wel?

De 'page information' zoals bestandsnaam en de hele meuk linksboven het document naast je snijtekens bevat deze helvetica...

Gewoon je Helvetica family map activeren en je probleem is opgelost.

Helvetica is geactiveerd. Ik kan die Medium niet vinden. Wordt die misschien tijdens de installatie toegevoegd? Ik heb wel eens wat fonts uit het systeem verplaatst om ze met Suitcase te kunnen (de)activeren, maar die Medium zie ik nergens staan.

Bij mij roept ie ALTIJD dat de Helvetica niet beschikbaar is. Ook al is de Helvetica wel geactiveerd.

Ik denk dat Indesign in het typogram (of hoe heet dat tegenwoordig… :slight_smile: ) “Standaard” een specifieke Helvetica gebruikt.

Ik vervang standaard bij elk document de missing Helvetica door de WEL geactiveerde Helvetica. (type>find font)

(Misschien kun je het typogram “Standaard” echter wel aanpassen door het te veranderen zonder dat er een document open staat? Moet ik nog eens proberen.)

Waarom vul je niet gewoon een ander lettertype in, linksboven in het fontmenutje? Als je gen documenten open hebt dan gebruikt ie voortaan dat lettertype voor standaard...

[quote:4d64a0c6b4="Stroop"]Ik vervang standaard bij elk document de missing Helvetica door de WEL geactiveerde Helvetica. (type>find font)[/quote:4d64a0c6b4]

Dit gaat niet, omdat het font niet in het document voorkomt. Het zit ergens in het programma om printgegevens te kunnen weergeven (bestandnaam en kleurplaat) als je met snijtekens afdrukt of exporteert.

Ik zal Indesign eens opnieuw installeren, misschien helpt dat.

Ik heb ID opnieuw geïnstalleerd en nu is de melding weg. Toch kan ik nog steeds geen Helvetica Medium vinden en als ik de oude versie opstart krijg ik de fout weer, dus het zit niet in voorkeuren of fonts maar in het programma zelf.

Bedankt allemaal.