Indesign CS -> PDF X-1a ->voorbeeld van scheidingen

Wanneer ik rechtstreeks vanuit Indesign exporteer naar een PDF X-1a bestand, krijg ik op de plaatsen waar ik een schaduw heb staan, met goede transparantie afvlakking etc op deze plekken een wit vlak in het PDF bestand. Echter wanneer ik het venster met "voorbeelden van scheidingen" in Acrobat aan heb staan is de weergave goed (en de kleurscheiding, ook geprint) Het document is in zwart met steunkleur.

In feite is het document goed alleen de weergave niet.

Hoe los je dit op

PDF X-1a is inprincipe niet bedoeld voor steunkleuren alleen voor full-colour. X-3 is voor steunkleuren. Ik zat ook te denken aan je transparantie afvlakking. Maar je zegt dat je die goed hebt staan.

Simpel, gebruik transparantie *NOOIT* in combinatie met steunkleuren. Een 'vermenigvuldig' schaduw heeft transparantie. Niet doen. IDC zegt het zelf al: "Gebrtuik van transparantie in combinatie met één of meerdere steunkleuren kan onverwachte resultaten opleveren". Ergo 'fouten' in je gedrukte resultaat. Dan maar ff 'faken' mbv Photoshop oid.

Ook niet als het kleurgescheiden goed uit mijn printer komt?

Ps Heb ondertussen de steunkleur vervangen door magenta en nu ziet alles er goed uit.

ik denk dat e.e.a toch ook afhankelijk is van welke rip (leverancier en versie) er wordt gebruikt. Ik heb geprobeerd jouw verhaal te toetsen, krijg idd ook een wit vlak in acrobat, nadat deze PDF is geript op de belichter ziet alles er toch goed uit.

hey

hangt dat ook niet een beetje af of je een level 2, 3 of native pdf rip hebt??
Native PDF zou dit moeten kunnen, bij de andere twijfel ik daaraan.

greetzz

[quote:142152af2f="Hans Rein"]PDF X-1a is inprincipe niet bedoeld voor steunkleuren alleen voor full-colour. X-3 is voor steunkleuren.[/quote:142152af2f]

In de Help van Acrobat staat iets anders:

PDF/X-1a
Deze indeling ondersteunt alleen een CMYK-werkproces (met steunkleuren) dat is gericht op een specifiek uitvoerapparaat (offset drukken voor het web volgens SWOP bijvoorbeeld). PDF/X-1a-bestanden hebben de volgende kenmerken:
• Alle fonts zijn ingesloten.
• Kleurbeheer is niet toegestaan.
• Overvulling, uitvoerintenties en het TrimBox-vak of ArtBox-vak worden opgegeven.
• Overdrachtsfuncties en halftoonrasterfrequenties zijn niet toegestaan.

PDF/X-3
Deze indeling ondersteunt een werkproces met kleurbeheer en staat het gebruik toe van apparaatonafhankelijke kleur (CIE Lab, op ICC gebaseerde kleurruimten, CalRGB en CalGray), naast CMYK en steunkleuren. U kunt daarom ICC-kleurenprofielen gebruiken om later in het werkproces kleurgegevens op te geven bij het uitvoerapparaat.

Maar dat terzijde.

als je je PMs vervangt door magenta 'denkt' ID dat het CMYK is en moet het wel goed zijn. Maar het blijft opletten.

Gisteren nog een heel boekwerkje ge-certfied. CMYK mét 1 PMS als 5e kleur. Werd steeds afgekeurd door nstant PDF, KVGO met spotcolour ppp. Lag uiteindelijk aan de transparantie effecten (op de PMS objecten) die de ontwerper erin had gestopt. Heb het uiteindelijk wel exact zoals ontworpen gekregen maar via een omweg. :lol: