Indesign CS: transparantie en OPI-beeld vervangen lukt niet

Ik ben met mijn eerste grote klus in Indesign CS bezig. En dat went snel! Nu de baas nog zover krijgen om overal OS X te implementeren met Indesign i.p.v. XPress 6... Ik werk al 1,5 jaar met OS X, nu de rest van de prepress nog. Moet lukken...

Wij werken met OPI-pakket Color Central van ScenicSoft, vrij verouderd volgens mij. Wordt in ieder geval niet meer doorontwikkeld. Ik heb nu problemen met uitdraaien van pagina’s met transparantie erin, waaronder zich het lage resolutie-beeld bevind. Dat blijft dus lage resolutie, het vervangen m.b.v. OPI gaat dus niet goed.

In het afdrukvenster van Indesign kies ik in de tab Geavanceerd bij OPI: Vervanging OPI-afbeelding en bij Transparantie Afvlakker: Hoge resolutie.

Onze RIP en kleurenprinter ondersteunen nog geen Postscript Level 3, maar afvlakken is toch bedoeld om dat te omzeilen?

Plaats ik originele bestanden dan gaat het wel goed. Ik ben bang dat voor grotere projecten (10-tallen pagina’s) de orginele bestanden de snelheid niet doet bevorderen. Of zal dat bij een Weergaveprestatie Normaal wel meevallen?

Ik ben benieuwd naar andermans ervaringen/opmerkingen.

Laatst ben ik op een adobe-workshop geweest en die man zei: 'OPI? verouderde techniek, werkt niet samen met transparantie. Weg ermee!...

Dat idee krijg ik ook wel een beetje... Nou Indesign-gebruikers (en dan vooral diegene die aan grotere projecten, magazines e.d. werken): is het goed te doen om met originelen in de opmaak te werken als je met de bestanden vanaf een server werkt? Gebruik je dan zoveel mogelijk de Weergaveprestatie Normaal? Gebruik je dan zoveel mogelijk TIF (=kleiner als EPS...)?

Hoe zijn de ervaringen hiermee?

Ik werk trouwens met een Powermac G4 met 1,5 GB en OS X 10.3.4...