Indesign CS2 certified PDF export

Even een vraagje:

In CS1 was het mogelijk om direct vanuit Indesign een certified pdf te exporteren (shift-alt, appeltje “C”)en liep deze automatisch via distiller naar Instant PDF.

Nu heb ik op mijn nieuwe werkplek Indesign CS2 en daar zit deze optie niet in, weet iemand hoe ik dit weer kan installeren? Of is dit niet mogelijk?

Bedankt voor jullie aandacht! :lol:

Instant pdf of Pitstop van Enfocus installeren? Daarmee kan je cPDF maken. http://www.enfocus.com/select_region.php

[quote:caf71fdca5="Leander"]Instant pdf of Pitstop van Enfocus installeren? Daarmee kan je cPDF maken. http://www.enfocus.com/select_region.php[/quote:caf71fdca5]

Ik heb Instant PDF op mijn Apple geïnstaleerd alleen zit de directe cert.pdf export mogelijkheid vanuit Indesign CS2 er nu dus niet meer in! :cry:

Ik heb begrepen dat het zowiezo niet aan te raden is om direct vanuit CS2 pdf bestanden aan te maken, omdat daar iets mee aan de hand schijnt te zijn. Ik zou dat dus eerst eens uitzoeken, voordat je straks weet hoe het wel direct vanuit CS2 kan, maar ze niet goed blijken te zijn.

Ok, er is een nieuwe versie van Instant PDF beschikbaar, speciaal voor CS2. Heb je die al gedownload?

Jep er is een update verkrijgbaar. Maar mss moet je overwegen toch Distiller te gebruiken. Als je 'safe as cPDF' doet en je gebruikt de settings SheetCmyk en SheetSpot van de Ghent Group dan gaat ie automatisch via Distiller. En da's nie voor niks. Ook zijn hier al meerdere keren problemen met wegvallende fonts bij CS2 export dfjes voorbijgekomen.

Ik kan het nu niet checken want ik heb Instant PDF eraf gegooid maar voor zover ik me herinner krijg je in je, nadat je Instant PDF geinstalleerd hebt, in je printerlijst vanzelf een aantal virtuele printers erbij met de namen van de bekende cDF specs, dus SheetCMYK etc. Je hoeft alleen maar te printen naar zo'n virtuele printer om een cPDF te maken. Je ziet de Distiller ook opstarten, dus het is tecnisch hetzelfde als printen naar .PS, distillen etc.

[bewerk] en, idd, zoals WOZ al zegt heb je daarnaast dus ook noig de optie “save as certified PF”

[quote:d0abb06000="Leander"]Ok, er is een nieuwe versie van Instant PDF beschikbaar, speciaal voor CS2. Heb je die al gedownload?[/quote:d0abb06000]

a.s. maandag begin ik op mijn werk, dan check ik direct even of die nieuwe versie gedownload is! Thanks!!

Ik ga dus a.s. maandag even het een en ander checken! Bedankt voor jullie info!

Ps. Informatieve site WOZ hoop in de toekomst meer informatieve “Mojo” te lezen!!

off topic: [quote:eac0b6fc45]Ps. Informatieve site WOZ hoop in de toekomst meer informatieve "Mojo" te lezen!![/quote:eac0b6fc45]

Het komt, het komt.

Er zijn wat opstart problemen met Joomla, dus het gaat iets minder snel… Een kleien blik in de nabije toekomst: Posters en borden Readable Distance & Layout, Colormanagement deel 1: De monitor, Wat zijn goede kleurinstellingen?, Zwart is niet zwart, Dé ISO profielen, Fonts : Ben ik illegaal bezig?, Als cPDF aanleveren… en dan? , Overdruk of overdrukken in de krantenwereld , de bullshit die een DTP’er moet aanhoren, Barcodes, Top 10 inDesign irritaties, Aanleverspecificaties Advertenties met steunkleur en zo voort. Ik loop nu op de zaken vooruit, maar ik wil ook nog enkele macosx’ers benaderen voor korte nuttige ‘kennis-pareltjes’ mbt DTP …

[quote:6a9a7a6046="DTP2"]Ik heb begrepen dat het zowiezo niet aan te raden is om direct vanuit CS2 pdf bestanden aan te maken, omdat daar iets mee aan de hand schijnt te zijn.[/quote:6a9a7a6046]

Kan iemand daar meer over kwijt? Ik maak mijn PDFjes altijd vanuit Indesign CS2 en tot op heden heb ik hier geen problemen mee gehad bij de drukker. Toch wil ik het zekere voor het onzekere …

Als je drukker er geen moeite mee heeft is alles OK. Er zijn echter processen geweest waarbij de PDFjes die op die manier gemaakt zijn wél problemen opleverden (vooral in de fonts, letters werden vervangen en double-byte fonts werden niet altijd goed herkend)

Daarom werd er tot op heden altijd geroepen vanuit CS2 als ps op te slaan en te distillen, maar met die updates neem ik aan dat dat verholpen zal zijn.

Hmm, ik denk het niet. Instant PDF [i:b9492b58a7]controleerd[/i:b9492b58a7] de PDF alleen maar. CS2 [i:b9492b58a7]maakt[/i:b9492b58a7] hem via export en daar zijn geen updates voor geweest. Het is zelfs erg stil bij Adobe wat betreft CS...