InDesign CS4: spread 90 graden draaien

hallo, ik moet een spred maken voor een tijdschrift, alleen ik wil mijn spread in landschap ontwerpen ipv portait. Nu lukt het me wel op de spread zelf 90 graden te draaien, alleen hoe kan ik zorgen dat de kolommen en de basislijn-rasters e.d. ook mee draaien? Deze gaan nog steeds via de lange zijde.

ik wil dus dat de basis-lijn raster ook 90 graden draait, net als de kolommen
[img:522a213204]http://foto-uploaden.nl/img/7/fys9r2k.png[/img:522a213204]

De eerste vraag die rijst is natuurlijk; waarom??

Maak je graag gekanteld op?

Ik moet voor school een tijdschrift maken (met een groepje). Dus ieder neemt 1 spread voor z'n rekening. Mijn doelgroep is juist niet standaard. Dus ik wil mijn spread ook niet standaard maken. daarom wil ik hem juist in de breedte opmaken.

Als je je spread 90 graden draait en daarrna de kolommen en basislijn e.d. ook, dan staat hij eigenlijk gewoon weer recht.

Alleen op je scherm op zijn kant. Onzin dus?

als je over de kolommen een tekstvlak trekt, vervolgens CMD+B dan kun je het tekstkader een eigen basislijn geven

In pagina panel het flyout menu openen daar kun je keizen voor spreadweergave roteren.

Gr Mark

Je grids etc roteren niet. Je zal dus zelf met behulp van hulplijnen een grid moeten maken. De spreadweergave is nog niet "gebouwd" op gekanteld opmaken. Vind het een goede zet van je hoor, weer eens wat anders. Ik heb het ook al aantal keren gebruikt.

Ik ben vast erg dom hoor. Maar wat is nu 'gekanteld opmaken'??

Ik ben ooit mede-uitgever van een blad geweest, die we heel eigenwijs liggend A4 hadden gemaakt met de binding bovenin.
Je sloeg de bladzijden dus naar boven en niet naar links.

Net zoiets als die spread hierboven dus.

Maar dan nog maak je dat gewoon leesbaar op. En niet gekanteld.

Ik ben echter nooit te oud om te leren (of wel?).
Dus als iemand me nog eens geduldig het hoe en waarom uit zou kunnen leggen, dan heb ik er misschien nog wat aan. :smiley:

[quote:015b7c55a6="KarelWillem"]Dus als iemand me nog eens geduldig het hoe en waarom uit zou kunnen leggen, dan heb ik er misschien nog wat aan. :D[/quote:015b7c55a6] Zoals ik het begrijp zijn de bladzijden van het te ontwerpen tijdschrift portretformaat, maar wil suriflavour landschapsformaat voor zijn/haar bijdrage. Als je dan de weergave van de pagina's 90 graden roteert in InDesign staan ze dus inderdaad in landschapsformaat, maar een aantal andere (hulp)zaken draaien schijnbaar niet mee.

Maar waarom is dit zo’n probleem? Teken gewoon even zelf je tekstvakken en je bent van het probleem af, zou ik denken. Of als je de bestaande van de sjabloonpagina’s wilt/moet gebruiken, dan draai je die met de hand 90 graden en pas je ze daarna aan de pagina aan.

Het gaat er niet om of je tekstkaders kan roteren of gewoon voor landscape kan kiezen. Ik bedoel met dit "gekanteld" opmaken dat je veel makkelijker een flipover kan opmaken. Hoe kan je leesbaar opmaken zonder dat je de paginaweergave draait? Als je kiest voor staand A4 met pagina's naast elkaar dan zal je toch echt met opmaken je hoofd een kwartslag moeten draaien. Kies je namelijk voor liggend A4 geeft dat niet hetzelfde effect als de spread draaien. Nogmaals, de basis instellingen van je marge etc draaien niet mee en je zal dus (op stramienpagina's) handmatig hulplijnen moeten zetten.