Indesign documenten of pdfen gereed maken voor internet

Dag dtp-goeroes. Een vraag, aangezien er zoveel nieuwe mogelijkheden zijn in acrobat 6 en photoshop en indesign tegenwoordig.

Laten we er van uit gaan dat ik certified pdfen heb. Deze moeten veel kleiner worden, max 250 KB. Qua formaat mogen ze niet aangepast worden, wel qua beeldresolutie.
Ook heb ik van de certiefid pdfen twee jpgs nodig: 1-tje van 1000 pixels breed en saved for web op 30% en 1-tje van 286 pixels breed, saved for web op 80% kwaliteit.

Hoe kan je dit het snelst voor elkaar krijgen.

Ik zag namelijk net in Acrobat dat je bijvoorbeeld ook een batch kan maken of bewaren als jpg e.d.

ik ben nu te omslachtig bezig denk ik.

plz help me out!!!

Nookie

ik ben geen dtp'er .. maar als je nou eens dit programmaatje zoou gebruiken (van apple dacht ik):

Colorsync

Om hoeveel pdf's gaat het? als het er meer zijn dan 10 of 15 zou ik een batch aanmaken in Photoshop waarmee je de pdf via 'save for web' bewaard. Zijn het er minder dan kan je het net zo snel handmatig doen via Psd.

[quote:99005a68c6="johnny_cash"]ik ben geen dtp'er .. maar als je nou eens dit programmaatje zoou gebruiken (van apple dacht ik):

Colorsync[/quote:99005a68c6]
??? Als er IETS is wat er niets mee te maken heeft… Je had ook ‘Netwerkbeheer’ kunnen typen, heeft ongeveer dezelfde impact op het onderwerp :?

@nookie:
Waarom gebruik je cPDF? Ik maak uit je vraag op dat je PDF’s voor het web wilt gebruiken, het certificeren is een extra stap waar je helemaal niets mee op schiet.
Verder kun je beter in PhotoShop een batch aanmaken als in Acrobat, als het je gaat om het aanmaken van jpg bestanden. Maak om te beginnen een batch om PDF’s om te zetten naar bijvoorbeeld tif/psd bestanden met normale resolutie. Daarna kun je twee keer een batch maken voor de gewenste resoluties.

ik denk dat jij de functie van colorsync niet kent.. maak eeens een pdf en open hem met colorsync.. zo kon je volgens de MAcwelt (duits mac-blad) pdf op een hoogwaardig manier verkleinen.. dus dit heeft zeker wel te maken met beeldbewerking. dus je opmerking klopt niet..

en als je het toch over certified hebt, ik meen dat er in pitstop 'action list folder' ook enkele actions zijn om een hi-res pdf om te zetten naar een lo-res pdf.

in acrobat 6 pro kun je je bestand optimaliseren, je kunt op die manier de beelden in je pdf voorzien van een andere resolutie.

Geavanceerd > pdf optimaliseren

sccs

[quote:3f7e5f15c4="johnny_cash"]ik denk dat jij de functie van colorsync niet kent.. maak eeens een pdf en open hem met colorsync.. zo kon je volgens de MAcwelt (duits mac-blad) pdf op een hoogwaardig manier verkleinen.. dus dit heeft zeker wel te maken met beeldbewerking. dus je opmerking klopt niet..[/quote:3f7e5f15c4] Je kunt wel PDF bestanden openen met het programma 'Colorsync-Hulpprogramma', het programma heeft alleen niets met PDF's te maken. Ik geloof nooit dat er veel mensen zijn die weten dat je PDF's kunt open ermee (ik wist het ook niet, eerlijk gezegd, heb het net geprobeerd). Heb ook dezelfde PDF weer geëxporteerd, en hij wordt ook wat kleiner. Je kunt alleen niets instellen, dus of het veel zin heeft om dit te doen?

Wel verrassend overigens, dus heb ik achteraf gezien wel wat aan je post gehad :wink:

met de optie pdf optimaliseren in acrobat pro 6 kun je gewoon wel de [b:c4d7742c03]resolutie opnieuw bepalen,[/b:c4d7742c03] zie mijn post hierboven. Gisteren een pdf van 10 MB (HR) terug gekregen naar een LR van 800 k

Verder zitten er heel veel leuke dingen in acrobat, zeker versie 6. onder andere alle tekst bewaren. Had ik pas nodig om een tekst van een brochure naar de vertaler te kunnen sturen. Andere handige optie, zeker voor pdf’s met veel pagina’s is het kunnen exporteren van al je gebruikte beelden. Verder kun je brochures ed. interactief maken door door te verwijzen naar andere pagina’s of naar een url op internet…

een hoop van deze dingen kunnen overigens ook in andere versies van acrobat

[quote:beef45e2d8="bekhof"][quote:beef45e2d8="johnny_cash"]ik denk dat jij de functie van colorsync niet kent.. maak eeens een pdf en open hem met colorsync.. zo kon je volgens de MAcwelt (duits mac-blad) pdf op een hoogwaardig manier verkleinen.. dus dit heeft zeker wel te maken met beeldbewerking. dus je opmerking klopt niet..[/quote:beef45e2d8] Je kunt wel PDF bestanden openen met het programma 'Colorsync-Hulpprogramma', het programma heeft alleen niets met PDF's te maken. Ik geloof nooit dat er veel mensen zijn die weten dat je PDF's kunt open ermee (ik wist het ook niet, eerlijk gezegd, heb het net geprobeerd). Heb ook dezelfde PDF weer geëxporteerd, en hij wordt ook wat kleiner. Je kunt alleen niets instellen, dus of het veel zin heeft om dit te doen?

Wel verrassend overigens, dus heb ik achteraf gezien wel wat aan je post gehad :wink:[/quote:beef45e2d8]

je kunt wel het een en ander instellen hoor, allen je moet wel weten hoe het moet en dat weet ik dus niet goed… ik had laatst een pdf van 250 mb deze had colorsync naar 8 mb verkleind… ik kon alleen de ingescande tekst niet lezen maar na een paar uur prutsen had ik hem naar 18 mb verkleind en kon ik alles wel goed lezen… En als ik precies had geweten hoe het inelkaar zat was ik in een paar seconden klaar