InDesign en 'expert set'

Probeer een boekje te maken met InDesign CS en doe dit met het fraaie lettertype Bembo. De uithangende cijfers van dit font ('mediaeval') zitten echter in een apart font, de 'expert set'. Als ik uithangende cijfers gebruiken instel, doet het programma dit dus niet. Is het mogelijk zo'n expert font aan het andere font toe te voegen? Doe je dit bijvoorbeeld met Lettertypencatalogus? Of moet dit anders?

je moet beide fonts activeren, daarna handmatig de cijfers selecteren en daar de 'expert set' aan toekennen. Misschien kan je het automatiseren, maar geen idee hoe...

Je kunt met "Zoek en vervang" op teken en lettertype zoeken en vervangen. Een slimmerd zou daar wel een app-je/plugin voor kunnen schrijven, denk ik, maar dit doet het voorlopig heel aardig…

Volgens mij kan het makkelijker. Ik meen (uit mijn hoofd - ik zit nu niet achter mijn Mac) dat je moet klikken op het uitklappijltje van het venstertje "Teken" en dan kun je extra functies kiezen voor de fonts. Ik weet zo niet meer hoe het heet maar het heeft te maken met OTF-letters dacht ik. Die klapt dan weer open, en dan kun je kiezen voor b.v. mono-spatiering van de cijfers (handig in een simpele tabel) en ook voor de cijfers met de uithangende stokken.

Sorry voor dit vage antwoord, maar als je meer info wilt, laat me het dan weten. Ik zal het duidelijker omschrijven als ik weer achter mijn Mac zit met InDesign aan.

Dat werkt alleen wanneer de expert set in hetzelfde font zit als de ander tekens. OT fonts hebben dikwijls een (veel) uitgebreidere tekenset dan PS1 fonts. In het paletje "Teken" van ID kun je voor OT fonts allerlei opties instellen; in het geval van PS1 of TT fonts zul je het handmatig moeten doen door het selecteren van een expert of medieaeval font.

Het menu'je bij 'Teken' is inderdaad de plaats waar je mediaevalcijfers e.d. instelt bij OpenType, maar bij mij staat dat tussen vierkante haken. Dit betekent dat de functie niet beschikbaar is doordat het buiten het font valt. Wat ik dus zoek is een handeling waarmee de expert set aan het bestaande font wordt toegevoegd. Of dat je de tabelcijfers uit het font vervangt door uithangende. Vind het vreemd dat je het anders handmatig moet doen. Niet erg efficiënt ...

zoek en vervang zoals Hajonides noemt is toch niet handmatig?

True. Maar wel een hoop kunst- en vliegwerk, voor iets dat ik gewoon wil kunnen instellen.

Met een programma als FontLab kun je zelf van bv de Bembo een OT variant maken en daaraan de expert set toevoegen. Een hoop werk, niet goedkoop en ik ken de copyright-consequenties niet. Maar het is mogelijk…