indesign en layers

Hey,

Ik heb in indesign een voorblad gemaakt voor mijn digitaal portfolio, maar ik ga naar het layer pallet en zie dat er op Layer 1 niets terug te vonden is ?!

Als ik het oogje uitklik zie ik wel mijn objecten niet meer (en omgekeerd) maar hoe komt dat ?
Hoe kan ik mijn tekst - afbeeldingen - lijnen terug zien in indesign ?

Misschien begrijp ik de vraag niet helemaal. Maar, als je iets opgemaakt hebt in InDesign en je hebt geen andere laag aangemaakt, dan staat alles op één laag. Dit is dus ook de reden dat alles verdwijnt als je op het oogje klikt. Je objecten zijn dus terug te vinden op je enige laag: Layer 1

Maar als alles op die ene laag staat, kan ik dan niet zien wat er op die laag staat ? Zoals in illustrator ?

volgens mij bedoelt konijn dit:

[img:24597d09cc]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/lagenillustrator.gif[/img:24597d09cc]

zover ik het kan zien zit deze optie alleen in illustrator en niet in indesign.

in illustrator kun je dat wel aan of uitzetten maar in indesign zit die optie volgens mij niet
(correct me if I’m wrong)

[img:24597d09cc]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/paletopties.gif[/img:24597d09cc]

[quote:a180499c60="frans de reijdt"]zover ik het kan zien zit deze optie alleen in illustrator en niet in indesign. in illustrator kun je dat wel aan of uitzetten maar in indesign zit die optie volgens mij niet (correct me if I'm wrong)[/quote:a180499c60] Je hebt helemaal gelijk!! InDesign heeft deze functie niet.

Wil je één of meer objecten verplaatsen naar een andere laag
• selecteer de objecten
• in het lagen palet verschijnt achter de laagnaam een gekleurd blokje (in de kleur van de laag)
• dit blokje geeft geselecteerde objecten aan
• sleep het blokje met je muis naar de gewenste laag om tussen lagen te verplaatsen.

Door de laag uit te klikken kun je checken welke objecten er in een laag zitten.
suc6 Konijn

Spijtig dat het niet in ID zit. Ik zou het wel handig vinden!

Ik hoor vaker dergelijke opmerkingen. Zo kwam er laatst de vraag of je binnen ID ook verschillend formaat pagina's zou kunnen maken... Als je dat zou doen ondergraaft het m.i. de essentie van het pakket. Zo ook het lagensysteem: Lagen in ID hebben een andere functie dan die in Illustrator. In ID is het de bedoeling om tekst en beeld te scheiden, lagen met een verschillende taal te gebruiken of om makkelijker 'schoon' te kunnen werken. In illustrator gebruik je de lagen vooral om onderdelen en groepen uit elkaar te houden en groepsgewijs te kunnen bewerken omdat de tekeningen vaak veel complexer zijn. Een kaart in illustrator bestaat uit honderden elementen die allemaal op een of andere manier gegroepeerd of gekoppeld zijn. Daar zou zonder 30 lagen niet uit te komen zijn...

Dar komt nog bij dat je in ID meerdere pagina's hebt. Wat zou je eraan hebben 'in een laag te kunnen kijken' als je (bijvorbeeld) 32 pagina's hebt? Niks toch? dat wordt veel te veel info...

Psies, dat bedoelde ik. Kon er niet zo gauw op komen. Het schiet zijn doel en functie voorbij.

Ik kan me overigens (als min of meer autodidact) erg goed herinneren dat ik me in de begintijd eindeloos heb afgevraagd of ik iets nou beter in Illustrator, freehand, photoshop, XPress of nog een ander programma zou moeten maken. Je tobt wat af. Toch heeft elk programma, hoeveel overlap er ook is, zijn specifieke doel. Uiteindelijk kun je ook opmaak en beeldbewerking in Word doen…

Ha! Maar meer dan een kleurenprintje kun je er dan niet mee maken... 8) :lol:

of een PDF maar dat moet je eigenlijk niet willen