Indesign : exporteren van bestand als eps problemen

ik heb een ontwerp gemaakt voor enkele grote kartonnen staanders, die moeten dienen als eye-catcher in bepaalde shops.

daarvoor moest er ook nog een kapvorm worden voor gemaakt, en ik teken dus met het pentooltje netjes mijn vorm uit, over mn indesign opmaak.

wanneer ik nu de uiteindelijke vorm wil exporteren naar een .eps bestand, om dit vervolgens in illustrator te openen, en te herbewaren (omdat het bedrijf die deze kapvormen maakt, enkel maar weg kan met illustratorfiles) zie ik dat het formaat lichtjes is gewijzigd wanneer ik dit open in illustrator.

een vorm die bv. 700mm breed is in indesign zal na het exporteren als eps of als pdf, en na het openen ervan in illustrator een breedte hebben van bv. 698.45 mm.

wat is hiervan de oorzaak?

ikzelf heb reeds van alles geprobeerd en heb het uiteindelijk opgelost door een hrespdffile te maken van de opmaak deze om te zetten naar een eps, en dan de eps in illu plaatsen, redelijk veel tussenstappen dacht ik zo.

servir frais

Wat de reden daarvan juist is weet ik niet maar wat je hier zegt: [quote:aade8119b7]ikzelf heb reeds van alles geprobeerd en heb het uiteindelijk opgelost door een hrespdffile te maken van de opmaak deze om te zetten naar een eps, en dan de eps in illu plaatsen, redelijk veel tussenstappen dacht ik zo. [/quote:aade8119b7]

Lijkt mij zeker omslachtig, want je kan in Illlustrator zonder problemen een pdf openen, dus je moet nooit via postcript gaan! 8)

ah heb ik nooit aan gedacht, het zit zo in mij gebakken om enkel eps'n te plaatsen....

Je kunt ook zo van ID3/CS naar Ilu/CS slepen. InDesign en Illustrator gebruiken in de CS versie immers PDF als native format.

Je kunt altijd nog je ontwerp als pdf bewaren (hoeft niet eens high res) en dat plaatsen in illu. Nieuwe laag erop zetten en daar de vorm in tekenen. Zodra je klaar bent, pdf met artwork weggooien. Voor alle zekerheid even in indesign plaatsen op je orgineel artwork, goed kijken, print maken en klaar. Je artwork als EPS bewaren vanuit ID is gevaarlijk. Met het oog op trapping en transparantie.

@WOZ, wanneer ik dus de pentekening vanuit indesign exporteer als een pdf, en deze pdf open in indesign heb ik reeds een vervorming van mn ft, weliswaar niet zo groot (op breedte van 700mm, krijg ik in illustrator de melding van 699,3 mm) maar toch perfect is het dus niet

Not so good. ik heb zelf ook wel eens afrondfoutjes in maten. dan is 220 mm ineens 119,998 ofzo. 0.7 mm afwijking is, volgens mij, gewoon veel te veel. Dat mag niet gebeuren...

Even geprobeerd. Slepen van Illustrator naar InDesign maakt er een iets groter kader van (0,352mm, zowel in hoogte als in breedte) Dus is het geen afrondingsfout maar iets anders. Teruggesleept in Illustrator wordt het nog groter. Maar met de preview kijken blijken er ineens drie kaders te zijn. Die twee er omheen zijn maskers. De binnenste is het originele formaat.

Ik kan er zo niet helemaal uitkomen wat er gebeurt, maar het lijkt er op dat het te maken heeft met de lijnen die gezet worden en of dat inline of outline is.

Tid voor AdobeHenk om dat eens haarfijn uit te leggen…

vreemd verhaal

Illustrator lijkt er idd niet één lijn maar een clipping mask van te maken.
Misschien heeft Servir een bug in de Creative Suite ontdekt ?

dit beperkt wel de bruikbaarheid, je moet elementen heen en weer kunnen slepen zonder dat de maten veranderen.

[quote:c3f64c1c53=“Deskman”]Tid voor AdobeHenk om dat eens haarfijn uit te leggen…[/quote:c3f64c1c53]

Ja, waar is Henk gebleven ???

is overigens niet creative suite bij mij maar indesign 2.0 en illustrator 10...