Indesign lettertype grootes

Ben ik de enige die daar problemen mee heeft?

als ik bv. alles op grote 8 en regelafsatnd 9 zet, zie ik toch verschillen…

dit heb ik eigenlijk altijd al gehad met indesign…

met dezelfde lettertypes? of met verschillende.. dan zou het kunnen kloppen bijv Utopia oogt 'groter' op corps 9 dan bijv frutiger op corps 9.... of snap ik niet helemaal wat je bedoelt?

JBStudio

Ik snap het ook niet helemaal. Leg eens uit?

Of geef eens een visueel voorbeeldje?

Hoe kan ik dan bv. een gif of jpg toe voegen aan een berichtje??

het gaat overigens om het probleem, bij precies dezelfde lettertypes

Dat is vreemd.. kijk is of bepaalde stuken tekst niet per ongeluk 110% (o.i.d.) vergroot zijn.. en of de een op basislijn staat en de ander niet.... anders zou ik echt een bezoekje aan Hans adviseren.... :wink: :wink:

Dan zijn waarschijnlijk je tekstkaders geschaald. Je ziet dan achter je lettergrootte een grootte staan tussen aanhalingstekens. Klopt dat??

ja! dat zie ik wel vaak, ja...

wat kan ik er dan aan doen?

Ik ben even aan het puzzelen, maar ik heb het idee dat dit euvel in CS3 niet meer voorkomt. Maar de oplossing weet ik nog wel. Ga in je controlebalk helemaal naar rechts. Daar zie je een pijltje. Selecteer nu een tekstkader met je zwarte pijltje en ga naar dat pijltje. In het Engels is het Clear Transformations. Dan moet alles weer goed staan en zal je zien dat je corps niet meer bestaat uit aanhalingstekens.

Hoe je het definitief goed kan instellen, zodat het bij
het schalen niet meer gebeurt weet ik niet.

thanks!

ik werk overigens in Cs3…maar weet nu hoe ik het uit moet zetten

Dan is het dus wel ergens uit te vinken, waardoor het altijd goed gaat, maar waar dat dan moet? Ik ga wel even op zoek.

Ik heb het gevonden.

Voorkeuren - General - When Scaling. De bovenste optie aanvinken.

Dan heb je er geen last meer van.

die staat aan..

tijdens schalen
x toepassen op inhoud
0 schaalpercentage aanpassen

de bovenste staat aan…

(wellicht is het nog gekomen door een oud document)

Dat denk ik ook. Probeer het eens in een nieuw document. Tekstkader met tekst erin. Schalen en kijken of er iets veranderd is wat niet moet.