InDesign, Newspaper cPDF, Ghent Group en .prsts (oef!)

Ik wil de standaard 'Newspaper' Instant PDF Queue van de Ghent Group voor InDesign aanpassen. Deze Queue, genaamd "InstantQ_0162.epq" zet bij Newspaper-PDFjes een kleurenbalk, 5 mm vlees en registratie- en aflooptekens.

Ik wil hem aanpassen want ik gebruik voor Newspaper-PDFjes nooit vlees (tenzij 1/1e pagina) en schone PDFjes, omdat dit vanuit Cebuco zo is aangegeven.

De Ghent Group gebruikt voor de PDF Queue Distiller. Je kunt de Instant PDF Queue aanpassen door zelf een .prsts file (printstyle) aan te maken. (printstyle).

Ik kan een printstyle aanmaken, maar dat wil ik niet voor alle macjes hier gaan lopen doen. Waar staan die dingen? Dit moet toch net zo werken als export-stylen?

En hoe leveren jullie Newspaper PDFjes aan? Schoon formaat? Benieuwd naar jullie ervaringen…

Is het niet zo dat je print naar Adobe PDF? Dan kan je bij PDF-opties de juiste instelling kiezen? Of bedoel je via de Instant PDF queue (moeilijk woord toch) Is het niet makkelijk om samen met de klant alles af te spreken, aan de hand daarvan een export stijl te maken in InDesign en dan te exporteren? Ik geloof dat veel mensen het concept 'standaard' in de PDF wereld niet zo begrijpen, waarom hebben ze 100-tig 'standaarden'? Staan er misschien geen tips op www.certifiedpdf.net?

Is dat zo? Print je naar Adobe PDF of doe je 'printer: Postscript ®-bestand' ppd: Adobe PDF?

(Ik kan niet kijken welke instellingen de G.Group in de printstyle gebruiken).

Ik had iets vollediger moeten zijn, ik bedoel “instant PDF 3.5” en ‘Save as cPDF’. Dan kun je de Queue ‘Newspaper’ kiezen. Als het werkt werkt het goed! Maar ik wil het ff aanpassen zonder al die troep erom… De standaard newspaper-queue werkt op alle formaten goed. Dat wil ik graag zo houden.

Bestand - voorinstellingen pdfexport - opgeven en dan degene selecteren die je wil bewerken, aanpassen en opslaan onder een andere naam, klaar!

als je een print of een pdf style hebt aangemaakt die al dan niet gebaseerd is op een andere stijl dan bewaar je die, komt ie mee in het rijtje te staan. Dat is stap één.

Nadien ga je onder file naar ofwel ‘pdf presets’ of ‘printer presets’ en daar vind je ‘Define’.
Er opent zich een nieuw venster met daarin alle stijlen die aanwezig zijn op je computer. Nu selecteer je de stijl die je wil uitwisselen met andere computers en onderaan zie je nu staan bewaar of bewaar als. Op dat moment is de pdf stijl of printer stijl écht bewaar op je computer. Deze file copieer je naar de andere macs en daar gebruik je dezelfde opties maar nu ga je de nieuwe stijlen laden.

Op die manier moet je maar één keer de settings te veranderen om nadien uit te wisselen met je andere macs.

Kan je de queue niet veranderen in Instant PDF? Ik heb het programma wel geprobeerd, erg mooi, maar gewoon te duur. Het zou toch moeten kunnen dat je een eigen printerrij aanmaakt, gebaseerd op een bestaande?

[quote:e859343ce2]Ik had iets vollediger moeten zijn, ik bedoel "instant PDF 3.5" en 'Save as cPDF'. Dan kun je de Queue 'Newspaper' kiezen. Als het werkt werkt het goed! Maar ik wil het ff aanpassen zonder al die troep erom... De standaard newspaper-queue werkt op alle formaten goed. Dat wil ik graag zo houden.[/quote:e859343ce2]

Die “troep” er om heen is bedoeld voor de ingangscontrole van de betreffende krant. Rustig er om heen laten staan, zou ik denken. Anders zou je in Distiller een joboption kunnen aanmaken met precies dezelfde instellingen als in cPDF. Maar waarom zou je het moeilijker maken als het ook gewoon kan?

BertT

[quote:68669443a0] Nadien ga je onder file naar ofwel 'pdf presets' of 'printer presets' en daar vind je 'Define'. Er opent zich een nieuw venster met daarin alle stijlen die aanwezig zijn op je computer. Nu selecteer je de stijl die je wil uitwisselen met andere computers en onderaan zie je nu staan bewaar of bewaar als. Op dat moment is de pdf stijl of printer stijl écht bewaar op je computer. Deze file copieer je naar de andere macs en daar gebruik je dezelfde opties maar nu ga je de nieuwe stijlen laden. [/quote:68669443a0]

Yes!!! Daar zit ie! Te gek, bedankt. Nu kan ik ze onderling uitwisselen. En daarna intergraal gebruiken voor de Nederlandse kranten.

@Bert: Volgens de Cebuco norm zijn cPDF’s voor newspaper ‘schoon’ en voor ‘magazine’ met snijtekens en 5 mm vlees. Vraag me niet waarom, maar het moet eigenlijk dus zo. Die kleurenbalk vindt ik zowieso voor elke zw advertentie wel wat overdreven.

Ik gebruik liever geen eigen joboptions, het moet wel aan de cPDF standaard voldoen ;-).

De Queue en Instant PDF werken erg goed. Ik had al een getweakte voor ‘export to pdf’ maar verschuif nu de zaak naar ‘print to postscript’. Hoewel beide correcte pdfjes opleveren gaat er met drukkers met oude RIP’s toch vaak kleine dingetjes fout (bv bij sommige Open Type fonts met specifieke leestekens als é, of sommige geplaatste .ai files).