InDesign: probleem met schalen lijndiktes illustratiekaders

Het volgende probleem kruist mijn pad:

Ik heb een heleboel illustraties in InDesign (2.02) verkleind en vergroot met het schaalgereedschap. Als ik dus met het zwarte pijltje een kader aanklik krijg ik een verkleinings- of vergrotingspercentage te zien in het ‘transformeren’-palet.

Als ik nu een kader een lijndikte geef wordt de lijndikte ook vergroot/verkleind. b.v. als ik een kader wat 50% verkleind is een 10 punts lijn geef ziet die lijn er als 5 punts uit, en als ik een kader dat 200% vergroot is diezelfde lijndikte geef ziet dat er uit als een 20 punts lijn.

Is er een eenvoudige manier om gewoon een ‘echte’ 10-punts lijn aan alle kaders te geven, m.a.w. is er een manier om het vergrotingspercentage van de kaders weer op 100% te krijgen zonder de maat en stand te hoeven aantasten, terwijl de inhoud van de illustratiekaders hun originele verkleining/vergroting behouden?

Ik heb het nog niet kunnen vinden.

Wel is het mogelijk het kader weer op 100% te zetten en het handmatig weer naar zijn oorspronkelijke maat te krijgen, maar dat is teveel werk (het gaat om een boek van 190 pagina’s vol plaatjes…)

Graag jullie oplossingen!

beste Fried, bij mij blijft een lijn gewoon hetzelfde aantal punten, wat ik ook schaal - het maakt niet uit of het gegroepeerd is of niet...

de lijn is toch wel in indesign gemaakt - en niet in illustrator?

Probeer het illustratiekader met een lijndikte van b.v. 10 pt maar eens via het schaal-gereedschap of het vrije-transformatie-gereedschap met een percentage te verkleinen: je zal zien dat de lijn meegeschaald wordt, dus dunner wordt, terwijl in het lijndikte-palet nog steeds 10pt als dikte staat aangegeven.

Als je een kader schaalt met shift-alt-command ingedrukt met het zwarte pijltje geselecteerd dan blijft de lijn wel 10 punten dik…

Maar mijn vraag: hoe kan ik de schaling van de lijndikte ongedaan maken zonder de maat van het kader te veranderen?

inderdaad nu zie ik het ook - heel vreemd dat hij wel aangeefd dat de lijn een x aantal punten dik is, terwijl dat toch duidelijk niet het geval is...

ik denk aan een bug… maar mischien heeft iemand anders nog een idee

[quote:981e76dc61="Fried"]Probeer het illustratiekader met een lijndikte van b.v. 10 pt maar eens via het schaal-gereedschap of het vrije-transformatie-gereedschap met een percentage te verkleinen: je zal zien dat de lijn meegeschaald wordt, dus dunner wordt, terwijl in het lijndikte-palet nog steeds 10pt als dikte staat aangegeven.[/quote:981e76dc61]

[b:981e76dc61]Dit gebeurd ook bij een kader met TEKST erin![/b:981e76dc61] Erg ververlend. Je corps is niet wat er staat. Plak diezelfde teks in een niet geschaald kader en hij is weer z’n orginele grootte.

[quote:a1a0c732bb="WOZ"][b:a1a0c732bb]Dit gebeurd ook bij een kader met TEKST erin![/b:a1a0c732bb] Erg ververlend. Je corps is niet wat er staat. Plak diezelfde teks in een niet geschaald kader en hij is weer z'n orginele grootte.[/quote:a1a0c732bb]

Als je een tekstkader schaalt met de schaalfuncties van het transformeren-palet, staat in het tekstpalet het geschaalde corps tussen haakjes. Dit kun je opheffen door met het zwarte of witte pijltje het tekstkader aan te klikken en onder het driehoekje van het transformeren-palet de optie ‘tekstkenmerken schalen’ te kiezen. De tekst krijgt nu de ‘geschaalde’ waarde, dus de waarde die tussen haakjes stond wordt nu de ‘echte’ waarde.

Zo’n optie mis ik dus voor het geval van de lijndikte van een geschaald kader[/b]

aangezien hier al vaker over gesproken is, even reageren op het laatste. Ik kan dat toch echt niet selecteren hoor: tekstkenmerken schalen, dat werkt niet.

nookie

In ID Cs, transformatie paletje, rechterballetje. Deze doet extra functionaliteit uitklappen: Lijnstijlen, roteren ed. daar zit ie tussen. Werkt goed!