Indesign probleem, of doe ik iets fout?

Ola,

zoals al eerder gemeld bezig met het eerste echte werk in indesing. En ik moet zeggen het valt me nog steeds tegen, ik loop om de haverklap tegen dingen aan waar ik in indesign een omweg of 2 extra handelingen voor nodig heb t.o.v. quark.

Volgende, wat is er in hemelsnaam aan de hand met het paginapalet??? Waarom kan ik niet zelf bepalen of ik een pagina op links of rechts wil hebben, zeg maar net zoals in quark???
Ik kan niet zonder steeds een nieuwe sectie te moeten starten zeg na een spread een enkele rechterpagina invoegen, indesign maakt er altijd een linker van. Op zich logisch, na een rechter komt een linkerpagina, maar nu bij mij net even niet toevallig, en ik wil dat graag zelf uit kunnen maken. Zie ik iets over het hoofd? Doe ik iets fout?

vr.gr. Daan

Daan,

Over het eerste stukje van je klacht: welke handelingen zijn dat? Ik moest ook even wennen aan InDesign na jaren met Quark te hebben gewerkt, maar uiteindelijk ben ik blij met de overstap. Als je ook met Illustrator werkt, zul je veel bedieningslogica daarvan herkennen in InDesign.

Prettige zaken aan InDesign:

• betere mogelijkheden tot inzoomen (tot 4000%);
  • kan alle illustratiebestanden op aanvraag tonen in hoge kwaliteit (ook EPS!);
  • importeert echt alles, tot Photoshop-documenten en PDF’s aan toe, zonder extra plug-ins;
  • biedt meer mogelijkheden om met vlakken, transparantie etc om te gaan;
  • werkt na gewenning echt wel sneller, of op zijn minst even snel.

Je moet alleen drukkers niet lastig vallen met PDF’s die direct uit InDesign zijn geëxporteerd. Dat gaat nog iets te vaak fout. Ook moet je zorgen dat je regelmatig opslaat, omdat InDesign af en toe net zo wankel is als Quark…

In reactie op je tweede punt:

Uiteindelijk houdt InDesign de logica aan van drukwerk. Als je met een uitklapper werkt, zal InDesign inderdaad de eerst volgende pagina op links zetten.

Je kunt ook de vouw uitzetten: appeltje+alt+P en dan ‘Pagina’s naast elkaar’ uitschakelen. Misschien dat dat in je ontwerpfase het probleem verlicht of oplost.

Verder staat me bij dat ik in een document ook alle pagina’s rechts van de vouw kon zetten. In het paginapalet de betreffende pagina’s selecteren en dan de optie ‘Spread bij elkaar houden’ aanzetten was volgens mij de manier.

Verder zijn er overstapdocumentjes voor mensen die van Quark naar InDesign gaan. Al je wilt, kan ik die wel opzoeken voor je. Ik moet ze ergens hebben…

Heb een Engelse Indesign, dus vergeef me even als het niet helemaal klopt.

Wil je geen linker- en rechter-pagina’s hebben, dan zet je onder Bestand > Documentinstelling > Pagina’s naast elkaar ‘uit’.

Kan het simpeler? Je pagina’s komen nu allemaal aan ‘dezelfde kant’ te staan.

Dat jij voor veel zaken twee handelingen nodig hebt, waar je in XPress er met één af kon, ligt denk ik meer aan jouw leerproces dan aan Indesign.

[quote:e7cddcb07f="KarelWillem"]Heb een Engelse Indesign, dus vergeef me even als het niet helemaal klopt.

Wil je geen linker- en rechter-pagina’s hebben, dan zet je onder Bestand > Documentinstelling > Pagina’s naast elkaar ‘uit’.

Kan het simpeler? Je pagina’s komen nu allemaal aan ‘dezelfde kant’ te staan.

Dat jij voor veel zaken twee handelingen nodig hebt, waar je in XPress er met één af kon, ligt denk ik meer aan jouw leerproces dan aan Indesign.[/quote:e7cddcb07f]

Maar dat is dus geen oplossing, ik heb wel linker en rechterpagina’s nodig, het gaat om tijdschriften. Doe ik het n.l. op die manier zijn al mijn pagina’s linkerpagina’s qua basispagina.

Paar voorbeeldjes andere zaken die ik vele malen per dag tegenkom:

interlinie aanpassen in quark: appeltje+shift+e > nieuwe interlinie intypen > return
in de praktijk vele malen sneller dan naar het alineapaletje gaan, klikken in het hokje voor de interlinie en daar dan de interlinie intypen.

corpsgrootte aanpassen, zelfde verhaal

de onmogelijkheid om een negatieve interlinie op te geven

continue heen en weer schakelen tussen 3 verschillende cursors voor van alles en nog wat. Vaak een extra klik nodig om dan wel het kader dan wel de inhoud te selecteren. Zal wel een kwestie van wennen zijn dit, maar handiger vindt ik het niet

En waar zit in indesign de toetscombinatie om het eerstvolgende teken in de zapfdingbats te zetten? Ook iets wat ik op een dag als snel een keer of tien doe i.v.m. sluitblokjes e.d.

je hebt gelijk met bv de dingbats-'truuk', maar wist je bv wel dat je ook de toetsencombi's van quark als standaard in kunt stellen als je echt niet kunt wennen? zelf doe ik dat niet omdat ik het fijner vind om ook met andermans indesign (met standaardinstellingen) wil kunnen werken zonder na te hoeven denken...

ooit heb ik bij de ‘computer arts’ (nee, geen medisch tijdschrift :mrgreen: ) een handig boekje gekregen waar alle combi’s voor het cs-pakket in stonden… misschien is daar een pdf-versie van te vinden als je een beetje zoekt, of misschien heeft iemand het liggen en kun je het krijgen…

ander voordeel imho van indesign tov quark is het weg kunnen ‘tabben’ van al je paletjes, of het kunnen selecteren van je gereedschappen door een enkele toets aan te slaan (de ‘v’ slecteert zo bv het zwarte pijltje, ‘a’ het witte pijltje, de ‘m’ het kadergereedschap, ‘t’ het tekstgereedschap etc.) scheelt mij aardig wat muismeters :smiley:

edit: computer arTs dus… :mrgreen:

[b:17f5e870ea] meer pagina-spreads maken: [/b:17f5e870ea]

[quote:17f5e870ea=“inDesign Help”][b:17f5e870ea]To control spread pagination[/b:17f5e870ea]
You can easily create spreads of more than two pages. However, most documents use two-page spreads exclusively.
You can prevent unexpected pagination by making sure that your document contains only two-page spreads. The Allow Pages to Shuffle command specifies how pages and spreads are redistributed when you add, remove, or arrange pages.

[b:17f5e870ea]In the Pages palette, do one of the following:[/b:17f5e870ea]

• To preserve all two-page spreads and prevent the creation of spreads with more than two pages, make sure that Allow Pages to Shuffle is selected in the Pages palette menu. This is the default setting.

• To allow the creation of spreads of more than two pages and to preserve those spreads when you add, remove, or arrange preceding pages, deselect Allow Pages to Shuffle on the Pages palette menu. InDesign will preserve spreads of more than two pages while letting two-page spreads repaginate normally.[/quote:17f5e870ea]

[img:17f5e870ea]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11610[/img:17f5e870ea]

[b:17f5e870ea] keybord shortcuts in inDesign[/b:17f5e870ea]

[img:17f5e870ea]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11609[/img:17f5e870ea]

[b:17f5e870ea] schakelen tussen de verschillende gereedschapjes kan lekker snel door gewoon de bijbehorende letter in te tikken[/b:17f5e870ea]

kortom…het valt allemaal best wel mee, als je maar even het geduld hebt om af en toe de Help-functie in te kijken… :wink:

Maar weer niet wat ik bedoel...

Ik wil geen 3de pagina aan een spread hangen. Ik wil onder een spread een rechterpagina toevoegen, dus ik heb pagina 2-3 en wil daar pagina 5 achterzetten zonder ook pagina 4 in te moeten voegen want daar komt b.v. een advertentie, die door een ander bedrijf rechstreeks aan de drukker wordt geleverd, wij doen alleen de redactie pagina’s. Ik heb dus geregeld een document met daarin bijvoorbeeld pagina 12-13, pagina 15, pagina 17, pagina 18-19, pagina 20, pagina 22.

Dat je met een toetscombinatie de interlinie kunt verkleinen is duidelijk, natuurlijk zou te dom zijn als dat niet zou kunnen. Maar ik wil een interlinie opgeven van -10 punt, of -15 punt bijvoorbeeld.

Dat je met v, a, z,m etc. tussen je verschillende tooltjes kunt switchen is handig maar het blijft niet handig dat ik continu 3 verschillende tooltjes moet gebruiken. Waar ik er in quark toch echt met 2 (en in de praktijk meestal 1 met af en toe appeltje erbij) toekom.

hmm, als ik in quark met bv een helvetica op 12 pt een interlinie van -4 geef, krijg ik dezelfde interlinie als met 7pt in indesign hoor... (komt ongeveer neer op zo'n beetje de x-hoogte van de letter).

in indesign kan ik wel naar 0, maar dan heb ik dus echt alle regels uit een alinea op een regel. lager dan -4 pt geeft in quark niet minder interlinie. bedoel je misschien het verschuiven van de basislijn? :?

nee, ik heb bijvoorbeeld een typogram voor een kop in een 90 punts helvetica, met een interlinie van -15. Dat geeft een 90 punts kop met een interlinie van 75, mooi krap. Als ik die kop nu vergroot tot bijvoorbeeld 120 punt heb ik vervolgens een interlinie van 105, wederom mooi krap. Binnen de marge waar ik een kop vergroot of verklein heb ik dus altijd een mooie krappe interlinie. Kortom kop plaatsen, typogram aanklikken, vergroten of verkleinen met toetscombinatie, klaar... Niet nodig om nog vervolgens nog m'n interlinie met toetscombinaties of paletjes aan te passen.

dit bedoel je?

[img:d59c76e6cd]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11612[/img:d59c76e6cd]

(ff geen tijd om te zoeken of je de pag. nrs ook kan veranderen, maar ik denk het niet, volgens mij kan dat ook niet in Xpress)

Nog zo'n klein dingetje. Wil ik in quark een waarde aanpassen van een of ander, stel het aantal kolommen van een tekstkader. Ik roep met een toetscombinatie (appeltje+m) het venster op, 2 keer een tab en ik ben in het veld waar ik moet wezen, waarde intypen, return en klaar. In indesign roep ik net zo makkelijk het paletje op, maar ik moet vervolgens eerst klikken waar ik moet wezen om dan de waarde in te typen. Kortom toetsenbord, muis, toetsenbord. Het is net die ene klik die je moet geven die het toch net even omslachtiger maakt voor mij.

en dit misschien:

[quote:9a3653425d][b:9a3653425d]Het standaard percentage voor automatische regelafstand wijzigen:[/b:9a3653425d]

Kies Uitvulling in het menu van het palet Alinea of in het menu van het besturingspalet.

Geef een nieuw percentage op voor automatische regelafstand. De minimumwaarde is 0% en de maximumwaarde is 500%.[/quote:9a3653425d]

dit is in te stellen pér alinea heb ik gemerkt; ik neem aan dat dit ook in een typogram is op te nemen en volgens mij kom je zo een heel eind! :slight_smile:

[quote:acd9efecb4="marloez"]dit bedoel je?

[img:acd9efecb4]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11612[/img:acd9efecb4]

(ff geen tijd om te zoeken of je de pag. nrs ook kan veranderen, maar ik denk het niet, volgens mij kan dat ook niet in Xpress)[/quote:acd9efecb4]

Bijna, waar jij pagina 6 hebt staan wil ik pagina 7 zetten zonder een nieuwe sectie te moeten beginnen en zonder pagina 6 in te moeten voegen. Eigenlijk wil ik dus een rechter pagina 6.

En de paginacijfers kun je in beide veranderen hoor.

[quote:d4bf7f167a="Daan Muller"]Nog zo'n klein dingetje. Wil ik in quark een waarde aanpassen van een of ander, stel het aantal kolommen van een tekstkader. Ik roep met een toetscombinatie (appeltje+m) het venster op, 2 keer een tab en ik ben in het veld waar ik moet wezen, waarde intypen, return en klaar. In indesign roep ik net zo makkelijk het paletje op, maar ik moet vervolgens eerst klikken waar ik moet wezen om dan de waarde in te typen. Kortom toetsenbord, muis, toetsenbord. Het is net die ene klik die je moet geven die het toch net even omslachtiger maakt voor mij.[/quote:d4bf7f167a]

nou nou nou… volgens mij heb je je dag niet*… :mrgreen: bij mij is dat namelijk appeltje-b > 2 > enter - zonder tabben :wink:

*geintje! :lol:

[quote:58c08a2c69="phobia"]en dit misschien:

[quote:58c08a2c69][b:58c08a2c69]Het standaard percentage voor automatische regelafstand wijzigen:[/b:58c08a2c69]

Kies Uitvulling in het menu van het palet Alinea of in het menu van het besturingspalet.

Geef een nieuw percentage op voor automatische regelafstand. De minimumwaarde is 0% en de maximumwaarde is 500%.[/quote:58c08a2c69]

dit is in te stellen pér alinea heb ik gemerkt; ik neem aan dat dit ook in een typogram is op te nemen en volgens mij kom je zo een heel eind! :)[/quote:58c08a2c69]

Als dat ook in een alineastijl is op te nemen zou dat inderdaad een mooie oplossing zijn.

[quote:514a8bd016="phobia"]nou nou nou... volgens mij heb je je dag niet*... :mrgreen: bij mij is dat namelijk appeltje-b > 2 > enter - zonder tabben :wink:

*geintje! :lol:[/quote:514a8bd016]

kijk, daar hebben we wat aan! Bedankt.

[quote:8020688e47="Daan Muller"][quote:8020688e47="marloez"]dit bedoel je?

[img:8020688e47]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11612[/img:8020688e47]

(ff geen tijd om te zoeken of je de pag. nrs ook kan veranderen, maar ik denk het niet, volgens mij kan dat ook niet in Xpress)[/quote:8020688e47]

Bijna, waar jij pagina 6 hebt staan wil ik pagina 7 zetten zonder een nieuwe sectie te moeten beginnen en zonder pagina 6 in te moeten voegen. Eigenlijk wil ik dus een rechter pagina 6.

En de paginacijfers kun je in beide veranderen hoor.[/quote:8020688e47]

(ik bedoelde onevenredig veranderen, dus 1,2,4,… kan dat? en hoe dan?)

ik volg je ff niet meer, zelfs niet na het 4x gelezen te hebben, haha!
als je die pagina 6 rechts wil dan kan dat toch ook? heb ik toch bij 3 ook gedaan? :?
Gewoon even schuiven in je paletje en dan ben je er zo achter…

en als je ID nou werkelijk zó storend vindt…ga je toch weer lekker Xpressen? :wink:

[img:c0d4d43789]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11610[/img:c0d4d43789]

even wat anders tussendoor: ik probeerde net een schermafdrukje te maken van een dergelijk submenu maar op het moment dat ik progr. ‘schermafbeelding’ selecteer floept een dergelijk subvenstertje weg - in dit geval het venster onder het zwarte pijltje bij paginapalletje.
Oh mighty Loez hoe doe je dat?

[quote:313407ccad="marloez"]ik volg je ff niet meer, zelfs niet na het 4x gelezen te hebben, haha! als je die pagina 6 rechts wil dan kan dat toch ook? heb ik toch bij 3 ook gedaan? :? Gewoon even schuiven in je paletje en dan ben je er zo achter....

en als je ID nou werkelijk zó storend vindt…ga je toch weer lekker Xpressen? ;)[/quote:313407ccad]

Nee dat kan dus niet, die pagina 3 kan alleen daar staan omdat volgens indesign pagina 3 altijd een rechterpagina is… Probeer jij pagina 6 in je paletje naar rechts te zetten, kan niet.

Ik gebruik beide, dat heb je met veel verschillende opdrachtgevers die ook de bronbestanden willen hebben en niet alleen een pdf…