InDesign: probleem overdruk schaduw in steunkleur.

Goedemorgen,

In InDesign wordt er een advertentie gemaakt met
een steunkleur. Nu maken we er een .pdf van.
Nu wordt de schaduw niet goed in de steunkleur “uitgespaard”.
De overdruk is niet goed.
Wanneer je de pdf opent en bekijkt, lijkt er niets aan de hand,
maar de advertentie is toch niet goed.
Dit probleem doet zich niet voor in een CMYK adv.

De PDF is gemaakt in Acrobat 6.0.2.
Wie o wie, kent dit verschijnsel en kan mij advies geven?
Alvast bedankt. :apple:

Voorbeeld:
[img:66649aa5a1]http://www.soep-r.nl/uploads/1139483792.jpg[/img:66649aa5a1]

Dit probleem kan je (soms) omzeilen door de pdf in kleurscheidingen door te sturen. Dan wordt de overdruk beter uitgevoerd. Of wat ook kan helpen is de pdf exporteren vanuit indesign en de optie (standaard:) pdfx1/a aanduiden.

Anders moet je de pdf maar doorsturen dan kan ik er eens een ‘kijkje in nemen’. Want vanop afstand is het moeilijk te zeggen hoe je dit hebt opgemaakt.

Dag Yvan,

Bedankt voor je reactie.
Ik ga je de test pdf even sturen, oké?

Groetjes Irma

Een steunkleur kan volgens mij geen transparantie aan...

Je zegt dat je de PDF is gemaakt in Acrobat maar je advertentie is gemaakt in InDesign?! Heb je wel geëporteerd als PDF-X1a vanuit InDesign? Zo niet, probeer het eens, voor mij werkt PDF export vanuit InDesign in de regel best goed. Ook met steunkleuren, transparantie en schaduw.

Vanuit InDesign exporteren gaat wel, maar een Certified PDF me niet...

Een steunkleur kan wel degelijk transparantie aan. Daar heeft het zelfs niet mee te zien. Het hangt af van de versie die je gebruikt om je pdf te schrijven. En daarom is PDF-X1a belangrijk omdat deze die recente snufjes wel aankan. Maar dan nog moet je soms via een klein omwegje (zoals gescheiden doorsturen of in photoshop maken) zulke probleempjes omzeilen. Want de mogelijkheden zijn er wel maar de technologiën (indesign - acrobat) zijn nog niet volledig op mekaar afgestemd.

PDF-X1a is geen Certified standaard, toch? Want dan heb ik er niks aan...

Er wordt ook vaak geadviseert tekst op een aparte laag te zetten omdat dat afvlakkingsproblemen zou voorkomen. De pdf moet zowieso een 1.4 versie zijn volgens mij.

Exporteren vanuit Indesign gaat hier in ieder geval altijd wel goed. Zolang ik er maar een 1.4 of hoger van maak.

Veel succes!

Ik denk dat ik weet wat het probleem is. In Apple's Preview ziet een PDF met schaduw/transparantie er niet uit. Maar bekijk de PDF in Acrobat en bekijk vervolgens de PDF's kleurscheiding en voila, niks aan het handje...

Certified PDF gaat prima met InDesign PDF-X1a export, je moet alleen nog een output profile selecteren in Acrobat en een validation stamp erop en klaar.

Dankjewel voor de reacties en tips!!! 'K ga hiermee experimenteren. Ik zal het even laten weten of ik er uit ben gekomen. :lol:

PDF-X1a is een versie van pdf die nu opkomt (zoals daarvoor 1.3 - 1.4, etc...) en waar je je best in verdiept want het is deze weg die Adobe zal uitgaan. Certified is de normering waaraan een pdf moet voldoen om dit label te dragen en dat wordt bepaald door de Pdf workgroup (en nog wat organisaties). Zij bepalen eigenlijk de technische instellingen die je moet gebruiken bij het aanmaken van je pdf's. Het ene is dus de technologie het ander het gebruik ervan.

pdfx3 is in feite bedoelt voor een pdf met steunkleuren!

Laat je weten of het gelukt is? Kwestie van iedereen die je geholpen heeft met een tevreden gevoel te laten rondlopen. :D

Hoe je de Pdf maakt in InDesign maakt niet uit; zowel het exporteren als printen naar Adobe Pdf zal goed gaan. Het kleurgescheiden printen of exporteren is een RunAround en geen oplossing. Het toepassen van de schaduw zal eerder het probleem zijn. Staat je schaduw op [b:8723146501]vermenigvuldigen[/b:8723146501]? Verder ... staat je afvlakking goed ingesteld in je printvenster (Hoge resolutie)? Zie hieronder de InDesign en uiteindelijke Pdf screenshots: Instelling Indesign:

[img:8723146501]http://www.dehoog.nl/temp/indesign_schaduw.png[/img:8723146501]

Resultaat Pdf:

[img:8723146501]http://www.dehoog.nl/temp/pdf_zwart_aan.png[/img:8723146501]

[img:8723146501]http://www.dehoog.nl/temp/pdf_zwart_uit.png[/img:8723146501]

[quote:b3c34c2b99="servir frais"]pdfx3 is in feite bedoelt voor een pdf met steunkleuren![/quote:b3c34c2b99]

Nope … niet waar.
PDFx/1a : Cmyk en Spotcolors
PDFx/3 : ondersteund het embedden van ICC profielen

Als je deze pdf laat drukken met de PMS als steunkleur is er niets aan de hand, gaat gewoon goed!! Maar laat je hem in CMYK drukken dan heb je een (dit) probleem, los dit op door de PMS in indesign al FC te maken.

Overigens als je de PDF (met de PMS) zou bekijken in Acrobat en je zet “voorvertoning overdruk” aan zal het witte vlak verdwijnen.

Want idd: Gebruik van transparantie i.c.m. steunkleuren die later worden geconverteerd naar procceskleuren leveren onverwachte resultaten op!

Overigens de discussie over de PDFx… heeft hier niets mee te maken!

@R_van_Heukelum

Mijn vooorstel is wel degelijk een oplossing als je moet gaan belichten. Het vermeldde probleem hebben wij hier op de drukkerij al meer gehad; En ja hoor, je kan inderdaad een perfecte pdf maken. Tot deze pdf belicht moet worden op plaat en dan heeft de Apogee van Agfa e.a. daar wel een probleem mee. Omdat deze de transparantie niet goed verwerkt.
Een workaround is dan gescheiden doorsturen omdat hj dan elke kleur netjes apart kan verwerken. Anders is er een redeljke kans dat je pdf niet goed gedrukt wordt of je een telefoontje krijgt van diegene die de file verwerkt.

Binnenkort schakelen we over naar ApogeeX; Hopeliijk heeft deze daar minder last van. Want momenteel is er nog steeds het ‘probleem’ dat indesign sneller evolueert dan de acrobat technologie.

[quote:aae20f88dc="yvanp"] Binnenkort schakelen we over naar ApogeeX; Hopeliijk heeft deze daar minder last van. Want momenteel is er nog steeds het 'probleem' dat indesign sneller evolueert dan de acrobat technologie.[/quote:aae20f88dc]

Zolang je de PMS in stand houd kan ApogeeX hem prima verwerken :smiley:

@ yvanp

Wij werken met een Creo Prinergy workflow (tegenwoordig Kodak), die heeft geen enkel probleem hiermee. De Lotem gooit er perfecte platen uit.

Als je Pdf’s [b:b912373fc1]print[/b:b912373fc1] vanuit InDesign via de Adobe Pdf printer (een onderdeel van Acrobat) is er niets aan de hand. De bestandsinformatie komt dan wel vanuit InDesign, maar zal worden verwerkt door Acrobat’s virtuele printer, leunend op de Distiller-engine.