Indesign -> regels uitlijnen, hoe?

Hee phobia jij was het met die combinatie!

Harstikke bedankt voor je opmerking!

haha, ik zat al helemaal te denken wat het probleem moest zijn als dat het niet was.. was even bang dat ik de vraag totaal verkeerd begrepen had en je een bug had ontdekt :lol:

gelukkig werkt het wel nu :slight_smile:

die instelling zet ik in principe altijd op ‘2’, zodat je nooit ergens een verdwaald regeltje (of zelfs een woord) hebt staan http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoerenjong_%28typografie%29

Ok, gefeliciteerd, hehe...

Wat ook nog wel eens helpt is natuurlijk de 'onelegante' manier van het versmallen (99 of 98%) van een aantal regels/alinea. Door hiermee minimaal te spelen is het mogelijk txt netjes in te laten lopen. Vooral bij brochures is dit een veelgebruikte methode.

Heh weet je dit misschien ook?

Betreft woorden afbrekingen aan het eind van de regel.

Maar dan heb ik toetsencombinatie in Quark XPress:
Command + streepje (naast de nul)

Welke toetsencombinatie is het in Indesign?

Dat gebruik ik het vaakst…

:frowning:

Hebbes.. kreeg tip:

Dus shift + command + streepje

Maar het gekke is dat sommige regels boven het aangepaste regel veranderd… dat is toch niet normaal?

Dan moet je "Alinea composer enkele regel" selecteren in palet alinea (in dat driehoekje)

(die vraag stelde ik hier ook eerder…)

Thanks...

Maar dan moet op elke pagina tekst selecteren en dat aanvinken. (beetje tijdrovend)

Is er ergens een optie voor automatisch?
Bijv… ergens in voorkeuren?
(zoals bij Quark XPress)

"Vervelende" van dit alles komt omdat InDesign op een betere typografische manier werkt dan QXP. Alleen is iedereen in de loop der jaren door QXP verziekt. Eigenlijk werkt ID met tekst zoals vroegah het zetten met lood gebeurde..Jaja..vandaar dat er zoveel opties zijn en dat kopiëren van teksten van ene document met bepaalde, niet direct zichtbare, parameters in een ander document "vreemde" dingen doet. Het is dus ff wennen maar je kan er mooiere en betere tekst resultaten mee krijgen. Elk voordeel..... :P