InDesign saven duurt extreem lang

Hi all,

Ik ben bezig in een bestand van omgeveer 120 Mb, 56 pagina’s. Wanneer ik een paar wijzigingen heb gemaakt en ik ga saven dan kan ik een bak koffie gaan halen (en opdrinken) voordat ik weer verder kan werken. Ik werk op een G5 dual 2x2Ghz met 2,5 gig intern geheugen. Weet iemand hoe het kan dat het zo traag gaat en hoe dat te verbeteren valt? Ook het exporteren van een PDFje van een spread met twee pagina’s A4 duurt een minuut of tien…

Nou is InDesign geen snelheidsmonster bij het saven, maar met mijn 1.6 single en documenten van 164 pagina's heb ik niet dergelijke tijden geklokt. Toch maar even een paar wilde gokjes: CS1 of CS2? Heb je Version Cue aan staan? Heb je een iDisk op je buroblad? Save je naar HD of naar een server? Alle plaatjes gelinked? Alle fonts in orde?

Omdat InDesign in het originele bestand ook alle gewijzigde plaatjes in lowres behoud (vraag me niet waarom) is het misschien een oplossing om het document eens ‘met save as…’ te bewaren of het (nog beter) eens als InDesign Exchange te bewaren en weer te openen. De hele structuur van het werkdocument moet dan opnieuw worden opgebouwd (dus ook alle links en de previews van alle gebruikte plaatjes).

Succes ermee (en welkom op dit handzame forum, waar dergelijke vragen meestal in ‘beeldbewerking’ gepost worden)

Mijn ervaring is wel dat CS2 een stuk sneller is, maar dit is wel heel extreem. Als je op een server saved, is die zelfde server dan normaal snel als je er een bestand heen kopieert? Staan al je links in 1 map of verspreid?

Ik ben ook benieuwd naar wat er aan de hand is!

Doe af en toe eens 'bewaar als' dat zou moeten schelen. Je ID file zal er ook minder zwaar van worden...

Inmiddels deadline (maar net) gehaald. Ik heb alle suggesties geprobeerd maar zonder enig resultaat. Met een keertje "Save as" wordt de file wel kleiner. Dat was me al opgevallen toen ik 1 van de pagina's ging ombouwen naar een advertentie. Van de 56 pages had ik er 55 weggegooid, maar bestand bleef hardnekkig 140 Mb. zoals ie ook met 56 pages geweest was. Ik schrok wel een beetje van het aantal links dat ik in het document gebruiken en het aantal gig. na preflight & packaging. 1.457 links & 7,75 Gb. Zou dat zo enorm vertragend kunnen werken? Ik denk dat ik maar es ga expirimenteren met CS2. Ik zal jullie laten weten of dit aanmerkelijke tijdwinst oplevert.

1400 linkjes is flink wat.

Je kunt nog eens kijken of de verzamelde file (waarbij alle koppelingen in dezelfde map zitten) sneller is. Ook kun je overwegen om zulke grote documenten in delen te splitsen. (book) Met gebruik van één gekoppelde typogrammen bieb.

Ik heb na packaging de schijf, waar alle verschillende artikelen in verschillende mappen van verschillende leveranciers staan, uit mijn systeem verwijderd. Met alle links in dezelfde map kreeg ik geen sneller save resultaat.

Wat ik ook vaak tegen kom is dat men een afbeelding van 30x30 cm in een venstertje van 4x4 cm plaatst. Of sterker nog alleen een uitsneden daar van. Voor je mijn eigen gemak heb ik mijzelf opgelegd om de afbeeldingen zoveel mogelijk 1:1 te maken.