indesign slagschaduw op pagina

Ik kom er niet uit, iemand nog een suggestie?

Ik heb een folder (tekst, beeld) en bij 3 pagina’s staat er een beeld op die een slagschaduw heeft.

Op deze 3 pagina’s staan de gehele teksten vetter dan op alle overige pagina’s. Als ik het beeld weghaal of de slagschaduw verwijder, is er niets aan de hand.

Nu ben ik bekend met transparantie, afvlakken, het maken van pdf’s waarbij de transparantie al is afgevlakt, afvlakken op hoge resolutie, voorvertoning, etc. Maar hier kom ik niet uit.

Wat ik ook ken, is dat door zo’n schaduw de omliggende tekst deels vet is. Nu is het de hele pagina vet.
Als ik ook in Indesign dat tekst kader naar de pagina erboven schuif (zonder een afbeelding met schaduw erop) is de tekst niet vet.

Op prints en plots staat het ook vet, dus het is niet iets wat je ziet maar er werkelijk niet is.

Ik heb een pdf gemaakt van de betreffende pagina maar dan zonder het beeld. Die pdf in Indesign geimporteerd beeld er weer bij, plotten t.b.v. filmuitdraai. En weer vette tekst.

Goed, de vraag, heeft iemand hier ervaring mee?

Tekst kaders bovenop zetten bijvoorbeeld in een nieuwe laag! :D

Dat heb ik inderdaad al gedaan, en er veranderd niets.

Maar bedankt

Het lijkt mij te maken te hebben met de overdruk instellingen voor die tekst. Die is van toepassing op het kader waarin de tekst staat. Het zelfde fenomeen heb je in quark. Als het zwarte tekst is, moet je die op overdrukken zetten en je bent overal van af.

Erwin

Ga naar je instellingen van Transparantie afvlakking, selecteer Hoge resolutie, en kies voor Nieuw. verander 100% in 75% en bewaar de instelling als Hoge resolutie - gecorrigeerd (of iets dergelijks). Selecteer deze optie bij het printen (bij geavanceerd) naar de Adobe PDF 7.0 printer. Zorg dat de zwart boven de laag met de dropshadow staat, en op overdrukken staat.

Bedank voor jullie reacties.

Volgens mij ben ik eruit. De dingen op overdruk zetten of in lagen haalde niets uit.

Het is zo dat ik in de voorinstelling van transparantie-afvlakker het vinkje “Alle tekst naar contouren converteren” aan had staan.

Dus daar waar transparantie voorkwam, ging op de hele pagina de tekst omzetten naar contouren, wat altijd een iets vetter resultaat geeft.

Dus deze uit zetten.

Bedankt! :wink: