indesign stramien huh?

wie weet hoe ik in indesign mijn stramien items boven op kan laten verschijnen. voorbeeld: ik maak pagina cijfers aan in het stramien. op een willekeurige bladzijde plaats ik een aflopend kleuvlak. deze gaat over het pagina cijfer heen... 'weg pagina cijfer!' ik kan het vlak niet naar beneden plaatsen en het cijfer niet naar boven... ra ra hoe kan dat?javascript:emoticon(':(')

je kan het paginanummer 'losmaken' van het stramienpagina door > commando shift en erop te klikken binnen de pagina, dan is het paginanummer losgemaakt van de stramienpagina en kan je het plaatsen waar je maar wenst, wil je graag je stramienelementen terug dan drop je gewoon je stramienpagina in het paginapalet terug op de gewenste pagina.

paginanummer kopiëren vanaf de stramienpagina en “paste in place” op de goeie pagina doet eigenlijk hetzelfde maar houd de stramienpaginagegevens intact op de gewone pagina;

hopelijk ben ik duidelijk genoeg

Maak een nieuwe laag aan, genaamd: 'paginacijfer' Maak deze laag de bovenste laag Plaats in de basispagina het paginacijfer in de laag 'paginacijfer' Je paginacijfer zal nu altijd boven alle andere items op je pagina's blijven staan.

Tip: gebruik veel lagen: 't kost niets en als je er aan gewend bent is het heel prettig werken en navigeren in InDesign: het op slot zetten en zichtbaar-onzichtbaar maken van de lagen is heel handig voor als je een document hebt met veel items die op elkaar liggen.

hey daar had ik nog niet op gedacht en het werkt prima, is ook iets handiger dan mijn workaround

voila weeral iets bijgeleerd :slight_smile:

dat lucht op. loop al dagen te zoeken naar een oplossing. heb zelfs boek gekocht ('indesign voor qaurk gebruikers') (wel een goed boek trouwens). raar dat ze niks daarover zeggen... over die lagen. van nu af aan zal meer met alegn gaan werken! dankiewel!

[quote:1629745a4a="katcha"]Dat lucht op. loop al dagen te zoeken naar een oplossing. heb zelfs boek gekocht ('indesign voor qaurk gebruikers') (wel een goed boek trouwens). raar dat ze niks daarover zeggen... over die lagen.[/quote:1629745a4a] Hoofdstuk 24 gaat geheel over lagen...

Het werken in lagen is even wennen, zals meer in InDesign wel gewenning behoeft. Maar tot nu toe ben ik van alle dingen die in het begin raar lijken het nut wel van gaan inzien.