Ik heb in Indesign een tabel met daarbinnen tekst. Deze tekst staat op basislijnen. De tabel begint ook op een basislijn en die wil ik ook laten eindigen op een basis lijn.
Ik kan uiteraard de cel waar de onderste tekst in staat op een bepaalde hoogte instellen zodat deze netjes op een basislijn terecht komt.
Maar ik ga meerdere tabellen gebruiken, die elk variëren qua inhoud. Dus de één heeft 3 regels tekst, de ander 4, dan weer 10, enz. Dan zou het handig zijn als ik die tabellen niet per stuk handmatig hoef aan te passen.
Maar ik kom er even niet op hoe.
De tekst die erin staat, staat al op basislijnen (hebben ook een alineastijl)
De ‘lege enter’ waar het anker van de tabel in staat, staat ook op basislijnen.
De tabeloptie is zodanig ingesteld dat er geen ruimte vóór de tabel zit (daarom staat ie aan de bovenkant wél op basisiljn).
Maar nu de onderkant nog.
Ideetjes?
Zie ook de afbeelding, boven de tabel zoals die nu is, het pijltje wijst naar de basislijn waar de tabel moet eindigen.
Onder staat een tabel waarbij ik handmatig de onderste cel hoger heb gemaakt tot deze de basislijn raakt.
je komt dus - als je het niet handmatig hoger maakt - altijd (ongeveer) een halve witregel tekort uit.
Oplossing zou denk ik zijn om gebruik te maken van ‘voettekst-cellen’. Deze ‘voettekst-cel’ een vaste hoogte geven (van die halve witregel die je te kort komt). En dan komen deze automatisch onder elke tabel te staan. En dus automatisch kom je op een basislijn uit. Waarbij het dan optisch lijkt alsof de onderste cel verlengt is (als de achtergrondkleur gelijk is aan de cel erboven).
Tabellen in InDesign? Ik wil daar wel eens iets zien dat je níét met de hand moet regelen. Zelfs de functionaliteit om automatisch een celstijl toe te passen op bijvoorbeeld de linkerkolom werkt voor mij nooit zodat ik dat elke keer toch weer met de hand moet doen.
Het is bij tabellen belangrijk dat je de tabel selecteert en dan bij ‘Celstijlen’ [Geen] aanklikt, anders werkt de stijl 'Tabelstijl niet. Als je dat hebt, dan werkt het wel automatisch
Je dient in de Tabelstijl namelijk alles in te geven, probeer maar eens, ik vind het echt handig dat dit bestaat, moet in jaarverslagen vaak tabellen gebruiken en dat werkt perfect
Na even wat proberen krijg ik het idee dat het daarom bij mij meestal misgaat: dat er nog een celstijl geselecteerd is (waarschijnlijk de laatste die ik aangemaakt heb). Bedankt voor de tip