InDesign: Vet en schuin (e.d.) in inhoudsopgave

In InDesign loop ik tegen een klein probleempje aan met de automatische inhoudsopgave (al langer, maar nu ben ik het een beetje beu :slight_smile: ).

Hier een voorbeeld van wat ik bedoel: rechts een bladzijde met een paar koppen, die ook in de automatische inhoudsopgave links staan:

De woorden die ik in de koppen cursief gemaakt heb, zijn cursief én vet in de inhoudsopgave, omdat die de opmaak overneemt van de kop, voor zover die verschilt van de alineastijl. Als je dan ook nog eens het laatste woord van de kop zo hebt, gaat het bladzijdenummer (en de tab e.d. daarvoor) ook nog eens mee. Dit komt allemaal omdat InDesign het lettertype ziet als „vet cursief” in plaats van „vet” en „cursief”. Dat wil ik niet: in de inhoudsopgave moeten die woorden wel cursief maar niet vet zijn.

Weet iemand een oplossing hiervoor, afgezien van met de hand de inhoudsopgave nalopen en verbeteren? Karakterstijlen gebruiken helpt niet, want dan wordt ook de opmaak overgenomen op precies dezelfde manier.

Kan je geen aparte alineastijlen aanmaken voor de inhoudsopgave?

Tsja, dat lijkt me ook de enige (juiste) oplossing. Want daarin kan je de inhoudsopgave dan geheel naar eigen wens aanpassen.

Ik denk alleen dat Jakko automatisch de cursieve tekst wil overnemen.

<p class="cite">Matador op 26 oktober 2020 om 11:36</p> Kan je geen aparte alineastijlen aanmaken voor de inhoudsopgave?
Dat doe ik al, anders zou in het voorbeeld de inhoudsopgave groter en vet zijn, zoals de koppen. En dan nog krijg je wat ik daar laat zien.

Het probleem ligt erin dat InDesign kijkt naar wat er in de alinea afwijkt van de alineastijl, en dan diezelfde afwijking toepast op de alinea in de inhoudsopgave.

<p class="cite">Night op 26 oktober 2020 om 17:46</p> Ik denk alleen dat Jakko automatisch de cursieve tekst wil overnemen.
Precies: het gaat me erom dat de cursieve woorden ook cursief blijven. Maar omdat InDesign vindt dat vet cursief één eigenschap is, krijg ik het niet voor elkaar om die woorden omgezet te krijgen naar niet-vet cursief.

Hoe is de alineastijl van de koppen gemaakt; Bold tekst? Heb je de tekst in Character styles alleen cursief gemaakt, of vet cursief?

Als je de karakterstijl alleen cursief maakt, is de cursieve tekst in de kop ook dat: normaal cursief. Dit hele probleem komt voort uit dat je in InDesign geen schakelaars hebt voor „cursief” en „vet” (zoals in bijvoorbeeld Pages en Word) maar een lettertypevariant moet kiezen.

Misschien moet je het in de hoek van de GREP formatting zoeken?

Dat gaat niet helpen, want je kunt geen regex maken voor „tekst die cursief is in het origineel” — je kunt GREP-stijlen alleen laten werken op tekens die aanwezig zijn in de alinea waar de stijl betrekking op heeft.

M.a.w. hier een GREP-stijl voor maken zou neerkomen op iets als „zoek naar quaea si dolores of endaern en maak dat niet vet” — maar dat is veel meer werk dan die met de hand niet-vet maken …

Waar het nog wel zou kunnen helpen is om het bladzijdenummer niet-vet en niet-schuin te maken, vermoed ik. Maar er is ook nog de kans dat de GREP-stijl uitgevoerd wordt voordat de opmaak van de originele alinea toegepast wordt. Ik heb alleen geen zin om dat te testen :slight_smile:

Tsja, soms gaat er niets boven ouderwets handwerk :joy:

Dat was uiteindelijk m’n oplossing, ja. Maar omdat dit meer voor moet komen, vind ik het gek dat InDesign zo werkt als het doet. (Dat gezegd is er heel veel aan InDesign dat onhandig is maar schijnbaar nooit verbeterd gaat worden door Adobe.)

Ik vrees met je mee :slightly_frowning_face: Adobe is te groot en te versplinterd geworden met die vele apps, dat de core business er onder is gaan lijden.

Wat ben ik blij met Affinity Designer, Photo en Publisher. Kan er mee lezen schrijven. Ontdek via You Tube steeds meer kleine handige trucjes.

Adobe is altijd al goed geweest in versplinterde programma’s. Ze zijn dan de laatste jaren misschien wel een beetje bezig om de manier van bedienen meer naar elkaar toe te brengen, maar in plaats van dat rigoureus te doen door één standaard te maken en alles daaraan te laten voldoen, moet dat met hele kleine stapjes om (naar ik vermoed) bestaande gebruikers niet op stang te jagen. De Microsoft-mentaliteit, dus: alles moet blijven werken zoals het deed, anders lopen er misschien gebruikers weg.

Ik zou zo heel graag zien dat er een echte concurrent kwam voor vooral InDesign … eentje waar verbetering van gebruiksgemak voorop staat in plaats van extra functionaliteit bij elke nieuwe versie. Maar ja, dan wel eentje die óók kan wat InDesign kan, en Affinity haalt het daar niet bij wat mij betreft, en ook het gebruiksgemak daarvan vind ik niet écht je-dat.

Jakko-westerbeke
:sleepy: :wink:

Helaas moet ik Jakko daar wel een beetje gelijk in geven. Affinity wil teveel combinatiepakketten (bv. pixelverwerking in vector-apps proppen en zo) maken, waardoor echt productiewerk een beetje naar de achtergrond verschuift of in ieder geval nét iets onhandiger is.

Ik geef toe dat ik niet veel meer met Affinity-programma’s gedaan heb dan wat gespeeld om te zien of het kan wat ik wil, en precies daar schiet het tekort. Ik wil goed indexgereedschap hebben, en hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt als je ooit indexen in InDesign gemaakt heeft, is zelfs InDesign daar beter in dan Affinity Publisher. Ook kan ik amper zonder GREP-stijlen voor elk enigszins uitgebreid document.

Nochtans zijn karakterstijlen de oplossing. Maak een karakterstijl aan voor bv. kursief, vet en vetkursief. Zoek en vervang in de titel naar kursief en vervang door de juiste karakterstijl, doe hetzelfde voor vet en vetkursief. Je hoeft deze stijlen niet eens te definiëren. Genereer de inhoudstafel. De karakterstijlen zijn mee overgenomen. Doe een zoek-en-vervang in deze inhoudstafel en vervang de karakterstijlen vet en vetkursief door kursief of een andere karakterstijl die je specifiek hebt aangemaakt voor de inhoudstafel.

Ook voor het paginanummer kan je een specifieke karakterstijl aanmaken en automatisch laten toepassen, zodat die steeds in het juiste korps en lettertype staat.

Een zoekquery en de manier van genereren van een inhoudstafel kan je opslaan. Zo doe ik het. Ik heb standaard een aantal karakter- en alineastijlen die steeds weer voorkomen in elk boekwerk dat ik maak. Kwestie van definitie aanpassen en stijl van inhoudstafel kiezen.

Het geheel aan handelingen kost je nog geen drie minuten.

Eh … daar heb je dus niet per se karakterstijlen voor nodig, want je kunt ook in alleen de inhoudsopgave zoeken op bijvoorbeeld vet-cursief en dat vervangen door puur cursief.

Of het maar een paar minuten kost of niet, is het punt niet — ik zou graag zien dat dit niet nodig is, omdat het dat niet zou moeten zijn :slight_smile: Het komt voort uit dat InDesign „vet”, „cursief” en „vet-cursief” als drie verschillende dingen ziet, in plaats van die laatste als „zowel vet als cursief” te behandelen. En ik denk niet dat ze dat snel gaan veranderen, omdat ten eerste InDesign altijd al zo gemaakt is dat je het lettertype inclusief die kenmerken moet kiezen — niet een lettertypenaam en dan of je het vet en/of cursief wilt hebben zoals in bijvoorbeeld de meeste tekstverwerkers. Ten tweede, omdat Adobe héél erg een afkeer lijkt te hebben van veranderen van hoe iets werkt wanneer het eenmaal geïmplementeerd is.

Jakko-westerbeke,
Blijf lekker bij Adobe. Geniet en heb werkplezier.

Ben Strubbe,
Ben het met je eens.
Het gaat uiteindelijk om het eindresultaat van je product.

Elke software-leverancier kiest zijn eigen manier om dit doel te bereiken.
Affinity is een jong bedrijf wat goed luistert naar zijn gebruikers, en zal zeker nog met goede aanpassingen komen.

Adobe Indesign 1.5 was voor hun ook een grootte doorbraak in de design- en drukkerswereld.
Zolang ontwerpers en drukkers Affinity niet willen implementeren in hun werkproces gaat het nooit lukken.

Als ontwerper/ster kan je eisen van een drukkerij dat zij Affinity moeten gebruiken in hun werkproces. Zeker als je veel, en klanten van naam kan aanbrengen.

Het zal duidelijk zijn dat ik dagelijks met plezier werk met Affinity. Geldt dit ook voor u?

Ik heb plezier van het resultaat, niet noodzakelijk van hoe ik daarbij gekomen ben :slight_smile:

Maar het helpt als de programma’s die je daarvoor nodig hebt, ook doen wat je wilt. Mijn ideaal zou zijn een programma dat grofweg bedient als Pages maar met de mogelijkheden van InDesign. Dat hoeven we van Adobe niet te verwachten, want hun software voelt veel meer Windows dan macOS aan.