indesign vlak transformeren met behoud oppervlakte

kan je in indesign ook een vlak transformeren zodat het oppervlakte gelijk blijft? ik ben nu bezig met een opdracht voor school en moet de krant opnieuw rangschikken en ik moet uitgaan van het oppervlakte van de artikelen. ik heb nu alles opnieuw gerangschikt maar vind dat er te grote witte stukken zijn. nu wil ik een met de muis de vlakken smaller en langer, of breder en korter maken zonder het totale oppervlakte te verkleinen. nu zou ik het wel kunnen gaan uitrekenen, maar dat is erg veel werk(19 vlakken in weet ik hoeveel variaties uit te gaan rekenen).

Ik weet niet hoe je aan het werk bent gegaan, maar meestal werk je voor dit soort dingen in een kolommen-stramien. Ik zie niet helemaal hoe je de oppervlakte gelijk wilt houden zonder uit de pas te gaan lopen met je kolommen.

19 vakjes is toch ook weer niet zoveel?

Als je een hoekpunt vastklikt en even vasthoudt dan heb je een live-update van de inhoud bij het aanpassen van het vlak en zi eje gelijk of het past of niet.

Door alles te groeperen kun je het geheel schalen. Het aantal opties dat InDesign hiervoor heeft is ruimschoots voldoende. Ik denk dat even de helpfunctie van het programma raadplegen je snel inzicht verschaft in alle mogelijkheden om te schalen.

ik heb een document op gemaakt en de kolommen en tussenruimte opgegeven en ben toen de artikelen als gekleurde blokjes gaan plaatsen. ik wil dus als een blokje 1cm te lang is dit korter maken zonder het totale oppervlakte bijv 6 vierkante cm te veranderen. zal eens in de helpfiles neuzen.