InDesign vraag, zichtbaar maken document layout [opgelost]

Hallo,

ik ben nu bezig met InDesign 2.02 en heb een document met daarin een groot aflopend vlak. Mijn probleem is nu dat de documentgrens niet zichtbaar meer is maar afgedekt wordt door het vlak met aflloop. Weet iemand misschien hoe je dit kunt oplossen zonder hulplijnen te zetten? Ik vind het namelijke rete irritant als ik niet kan zien tot waar mijn document loopt :smiley:

bedankt, Frans

Je kan toch gewoon de image precies op je documentgrens laten stoppen, als je er toch niks aan hebt als hij overloopt.

Roel

Kun je dat vlak niet croppen tot de grootte van het document.

Of misschien het document grid aanzetten?

'Preview mode' aanzetten (helemaal rechts onder in je instrumentenpalet)

bedankt voor de reacties.

Ik heb aflopend drukwerk dus ik heb dan ook min. 3mm extra nodig. De voorvertoonmodus rechts onder bij de gereedschappen is wel handig maar dan zie ik mijn afloop niet meer. Ik zou graag willen dat netzoals bij quark de documentgrens overaldoorheen komt in de vorm van een dun lijntje, maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken?

groeten Frans

Preferences Guides & pastboard Guides in Back (uitvinken)

Vrij eenvoudig dus.

Dit doe ik in InDesign CS, maar in InDesign 2 is het vrijwel hetzelfde.

In InDesign 2 is dit standaard inderdaad niet mogelijk. In InDesign CS overigens wel. (Het is sowieso raadzaam zo snel mogelijk de overstap te maken: InDesign CS is over de volle linie beter en sneller dan InDesign 2)

Je zou kunnen overwegen op de basispagina (zodat ze op alle pagina’s verschijnen) hulplijnen met de maten van je document en de 3 mm afsnee in een aparte laag te zetten, die kun je dan aan- en uitzetten naar believen, of kaders met een zwart randje als je geen hulplijnen wilt gebruiken, en deze laag bovenop alle andere te zetten, zo kun je het ook zichtbaar en onzichtbaar zetten wanneer je wilt.

[quote:b68ffd8f60="KarelWillem"]Preferences Guides & pastboard Guides in Back (uitvinken) Vrij eenvoudig dus. Dit doe ik in InDesign CS, maar in InDesign 2 is het vrijwel hetzelfde.[/quote:b68ffd8f60]

heel simpel zelfs maar dan hebben we het over hulplijnen en helaas niet mijn documentgrens :smiley:

De optie van hulplijnen op de basispagina aanmaken had ik ook geprobeerd maar dan is de lol weer dat die niet worden gezien als ik nieuwe pagina’s met die basispagina’s aanmaak, cs zit er overigens aan te komen maar moet nu ongeveer zes weken werken met versie 2. Weet je trouwens of de nummerieke toetsen zoals command nul en één weer werken in cs want die doen het nu niet.

Ik heb gelijk terwijl ik nu aan het werk ben weer een probleem, alle items op een basispagina staan op slot als ik nieuwe pagina’s aanmaak, krijg ze ook niet ontgrendeld, veranderingen kan ik alleen doen op de basispagina. Het is zelfs zo als ik een basis pagina heb gemaakt met automatische tekstkaders ik geen tekst in die kaders kan zetten als ik een nieuwe pagina heb aangemaakt, ook de tekstkaders staan als het ware op slot, command alt L helpt ook niet.

Basispagina-elementen kun je losmaken door erop te klikken als je de command (=appeltje)- en shiftknop hebt ingedrukt.

[quote:ae14bdfebe="Fried"]Basispagina-elementen kun je losmaken door erop te klikken als je de command (=appeltje)- en shiftknop hebt ingedrukt.[/quote:ae14bdfebe]

kijk daar hebben we wat aan! :smiley: bedankt!

Wat je ook kunt doen is fotos ed in de finder oppakken en laten vallen op een kader op een pagina. Ook als het een basispagina kader is op een gewone wordt ie ''los". Maar ID Cs is écht een nog veel beter pakket, als je 'm hebt wil je niet meer anders. Het rode lijntje dat de 5 mm rondom vlees aangeeft en magnetisch is werkt perfect...

[quote:899b38e75b="WOZ"]...Het rode lijntje dat de 5 mm rondom vlees aangeeft en magnetisch is werkt perfect...[/quote:899b38e75b]

Idd. Bleed rules 8)
Ook ideaal bij het wegschrijven voor PDF’s met afloop.