Indesign vraag

Ola,

ik ben voor het eerst bezig om stramienen in indesign (CS) op te zetten.
Maar items (rubriekskopjes e.d.) die ik op een stramien zet staan altijd onderop op een pagina die ik vervolgens aanmaak.
Dus ik maak een nieuwe pagina aan, daar staan een paar dingen op die op het stramien staan. Als ik vervolgens een aflopende foto op deze pagina zet wil ik dat de vaste items die op het stramien staan hier bovenop staan. Dus ik zet de foto onderop, maar de items van de stramienpagina blijven hier toch nog weer onder staan.
Ik kan het wel oplossen door de items op het stramien op een aparte laag te zetten en deze vervolgens bovenop te leggen, maar is dat de manier om dit te doen of kan ik dit handiger oplossen?

gr. Daan

Hoi,

Eventueel met Ctrl Shift Klik op het object losmaken van het stramien en dan naar achteren of naar voren zetten :wink:

Ik heb het idd ook wel eens met lagen gedaan en dat ging ook!!

[command][shift] en aanklikken.. dan haal je ze los van de basis, en kun je ze bovenop zetten.

Thanks, op een aparte laag is dan toch het handigste denk ik. Het zijn al snel 4 tot 6 items op een spread, rubriekskopjes, paginacijfers etc. En om die nou allemaal stuk voor stuk los te klikken.

gr. Daan

Groot gelijk, zou ik ook doen!!

Succes

Daan, da's ook de meest gebruikelijke manier in InDesign om stramienpagina's aan te maken. In de laag 'stramien' (blauw) zet je die (beeld)elementen die 'vast' liggen (een illustratie, een voettekst of koptekst bijvoorbeeld). In de beeldlaag (groen bijvoorbeeld) zet je vaste kaders waar bijvoorbeeld foto's moeten komen en je bovenste laag is in principe altijd de tekstlaag (bijvoorb eeld rood). Op je stramienpagina kun je bijvoorbeeld wel alle kolommen en de het tekstkader voor een kopregel plaatsen, maar laat je ze in stramien eerst nog leeg. 't Is even wennen (dat je in een kader op je stramienlaag) niet zonder meer kunt werken, maar als je het doet als hierboven ben je er zo aangewend en werkt het heel lekker!