Indesign vraagjes

Ola,

't komt er dan toch van, onze eerste serieuze klus in indesign. Ik loop tegen twee vervelende zaken aan. Wellicht doe ik 't niet goed dus als iemand daar z’n licht over kan laten schijnen graag.

Basispagina’s items: moet je die nu werkelijk altijd eerst met cmd+shift selekteren en vervolgens loskoppelen in je pagina-paletje? Lijkt een kleine moeite maar het komt bij ons erg vaak voor dat er dingen als placeholder op basispagina’s staan die in elk document aangepast moeten worden en het zijn dan toch steeds 2 extra handelingen.

Interlinie: in xpress geef ik voor grote koppen in het typogram meestal een waarde van -15 of -20 op. Hierdoor hebben de koppen binnen de marge waarin ik ze na het toepassen van het typogram nog vergroot of verklein altijd een mooie krappe interlinie. In indesign kan ik alleen een absolute waarde in punten opgeven of auto. Maar ik wil dus -15 opgeven zodat bij een corpsgrootte van 90 de interlinie 75 wordt en als ik de boel opblaas naar 125 punt de interlinie 110 wordt. Nu snap ik dat ik in de voorkeuren de auto waarde zo kan aanpassen dat auto ongeveer zo werkt maar dan zit alle typografie die auto gebruik met een negatieve interlinie en dat is nou ook weer niet de bedoeling, ik wil het alleen voor het typogram kop. Ken dit?

vr.gr. Daan

p.s. 't gaat om indesign CS

[quote:0fe2c0a4ae="Daan Muller"]Ola,

Basispagina’s items: moet je die nu werkelijk altijd eerst met cmd+shift selekteren en vervolgens loskoppelen in je pagina-paletje? Lijkt een kleine moeite maar het komt bij ons erg vaak voor dat er dingen als placeholder op basispagina’s staan die in elk document aangepast moeten worden en het zijn dan toch steeds 2 extra handelingen.
vr.gr. Daan

p.s. 't gaat om indesign CS[/quote:0fe2c0a4ae]

Hoi
Voor het basispagina verhaal zie ook
http://www.macfreak.org/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=9&topic=642&highlight=basispagina%20indesign
Helaas moet je idd elke keer “met de hand” loskopplen

Gr
Marijn

Loskoppelen van basis-pagina items gaat het makkelijkste met een toetscombinatie; die kan je zelf instellen, ik heb hier bv appeltje-shift-L, dat is het snelste. Wat ook kan is eenvoudigweg in je documentpalet alle pagina's selecteren, en dan kiezen voor basis-elementen losmaken, dan ben je ook klaar! Percentages en minus-waarden bij interlinie gaat helaas niet... gebruikte dat inderdaad ook in quark, maar ID doet dat niet, goede tip voor het wishlist gedeelte op het Adobeforum!