indesign vs Quark

Misschien al eens een topic geweest, maar ik ben benieuwd.

ik werk nog steeds sneller in Quark en veel klanten willen ook nog dat het in quark gemaakt word...maar prefereer indesign!

Nu Indesign zo'n succes is kan de prijs ineens wel omlaag. Iets te laat vrees ik. Jarenlang gen#^#$@ door Quark.

Heb vandaag een stuk over Quark 7 gelezen, veelbelovend :)

Gaaaaap, de stukken over 4, 5 en 6 waren ook lovend ... iets geleerd? Vooralsnog waren ze met de versie 6 eindelijk ongeveer op niveau met InDesign 1. Op een of andere manier denken die jurken bij Quark echt dat we maar met twee verschillende bestandsformaten werken qua beeldmateriaal (EPS en TIF) , en dat we nog op langzame Mac's over een traag netwerk werken: what the hell moet ik heden ten dagen met OPI? Eerste handeling na installatie: wissen OPI extentie. Quark is verplichte kost vanwege de erfenis uit de pre-InDesign-tijd. Blij als we daarvan verlost zijn. Ik ga voor InDesign.

InDesign —>

— Goede colormanagement ondersteuning
— OTF fonts ondersteuning
— Betere typografie
— Ondersteuning van Postscript 1.3

Need I say more :??

Quark is dood......

Xpress 7 kwam veel te laat…
en dat gekloot met die dongels en extreem hoge prijzen …

Indesign is veel slimmer met o.a. allerlei (optische) tekst spatieëringen
en is ook echt een pakket voor designers en niet alleen voor “gewone” DTP-ers

en ja, het kost je wel een cursusje om het een en ander te doorgronden want het is structureel anders dan Quark ! dat maakt het dan ook lastig om jezelf er toe tot aan te zetten om het veel en vaak te gebruiken…
In den beginne pakte ik ook Quark nog omdat je daar “blindelings” en dus snel mee kan werken (voor zover ik er mee hoefde te werken, ik ben geen DTP-er…)
inmiddels is het al vele weken geleden dat ik Quark voor het laatst opstartte…

Ik heb met Quark gewerkt tot en met versie 4.x en daarna werd het 1 groot drama met Quark eigenlijk daarom overgestapt op indesign (vanaf de eerste beta) en eigenlijk nooit meer naar Quark gekeken

kortom indesign !

ik gebruik XPress vanaf 2.12 tot 4.1 waarmee ik met een team van 5 opmakers dagelijks een krant maak. 't punt is niet zozeer dat dat niet gaat, dat gaat best eigenlijk,

maar mijn hemel, wat is er veel dat heel lastig is.
m.n. tabellen vind ik een superdrama bij dat XPress.
het lijkt wel of die Quark-gasten echt niet willen snappen wat een gebruiker van een tabellenfunctie verwacht.
en om nou een of andere XTension dr tegenaan te smijten.

ik ben er niet dol op.
dus prefereer ik InDesign

Het doet mij goed zoveel positieve racties te zien over InDesign! :)

Ik heb een paar jaar ‘moeten’ werken met Quark … :frowning: Dat was met tegenzin, ik werkte toen voor een buro in Veenendaal, Quark werd daar de hemel in geprezen. Ik vond het altijd al een onlogisch takkeprogramma. En dan de service van de makers … om te huilen! :cry: En verder waren de prijzen altijd beestachtig hoog. Naaierij van de monopolist. :x

Lang leve Adobe! Lang leve InDesign! :satisfied:

Quark is dagelijks werk en werkt prima voor mij. Ook tabellen zijn een stuk handiger geworden in versie 6. Toch zou ik liever Indesign gebruiken vanwege betere typografie en integratie in het Adobe Creative Suite pakket. Dat heb ik overigens wel aangeschaft, maar in de praktijk blijkt het toch altijd vele malen sneller te zijn om Quark te gebruiken. Ik gun mezelf eerlijk gezegd ook niet de tijd om er eens een project mee aan te pakken. In dit vak blijft het altijd dat een klus gisteren klaar moet zijn en vanwege de snelheid en kennis met Quark neem je die dan ook maar. Omdat het er voorlopig niet inzit dat we op het werk met Indesign gaan werken, is de absolute noodzaak om over te gaan thuis ook niet zo groot... Het zou best wel verwarrend kunnen gaan werken om constant te switchen.

Maar om nu te zeggen dat ik met tegenzin met Quark werk? Nee hoor, alle programma’s hebben hun mindere punten en Quark is daarop geen uitzondering. Ik heb wel thuis veel minder updates gedaan vanwege de prijs natuurlijk. Die kan echt niet meer.

wat is trouwens een andere optie naast Quark en Indesign?

b.v. Ragtime, Pagemaker e.d. :??

word.....

(Ik zit nu even behoorlijk op Indesign te schelden dus zal ik maar niet meedoen met de poll… wellicht geen rationeel genomen beslissing dan)

[quote:257582c4ac="MacBjorn"]word.....

(Ik zit nu even behoorlijk op Indesign te schelden dus zal ik maar niet meedoen met de poll… wellicht geen rationeel genomen beslissing dan)[/quote:257582c4ac]

Ik ben benieuwd … wat is de reden van je gescheld?

Na vanaf versie 2 met XPress te hebben gewerkt is het nu definitief InDesign. XPress dreigt de Longhorn van de DTP-wereld te worden. Elke keer wordt er van alles beloofd en komt er niet veel van terecht. Updates worden als uprgrades aangekondigd en functioneel gezien is het nog steeds versie 3 plus lapwerk. Er valt prima mee te werken, maar bij Adobe hebben ze iets meer de blik op de toekomst gericht.

Ondanks alle aanloopproblemen (vooral in de relatie met de drukkers) ben ik een happy switcher!

Ik werk liever met InDesign, maar momenteel wordt er bij mij op werk nog met Quark 4 en 6 gewerkt. Als ik de aanleverspecificatie ontvang van drukkerij, beletteraar, uitgeverij of wat dan ook, is het vaak: QuarkXPress 4.1 Illustrator 8.0 Photoshop 6.0 Hoe pakken de InDesigners dat aan, dan??? Want soms kun je niet om zulke drukkers heen, omdat de klant deze kiest of om andere redenen.

"Hoe pakken de InDesigners dat aan, dan??? Want soms kun je niet om zulke drukkers heen, omdat de klant deze kiest of om andere redenen."

De export naar PDF wekt bij indesign prima, dus indien het echt niet kan als Indesign pakket, stuur ik gewoon de pdf-files.

Indien de klant een drukker heeft uitgezocht die niet met PDF of InDesign kan werken, geef ik duidelijk aan dat de drukker erg ouderwets is. Gewoon bestanden op CD branden, films laten draaien bij lithograaf incl. matchprint, en doorsturen naar drukker. Kosten doorbelasten aan klant. En dan kijken hoe lang dat nog zo gaat met deze drukker :P

IK heb nu geen een drukker meer die niet met PDF overweg kan. Afstemmen blijft belangrijk, maar allemaal kunnen ze er mee overweg. Op één na: die accepteert wel de PDFjes, maar haalt ze uit elkaar, importeert het in XPress en zet de boel daarna op inslag...