InDesign

Sinds januari zijn wij op kantoor eindelijk overgestapt van MacOS 9 naar X. Daarbij de (logische) overstap gemaakt naar Creative Suite(2) met InDesign ipv Quark. Wat zijn jullie ervaringen met InDesign? Bij ons knalt ie met het minst of geringe eruit! Documenten zijn dan niet meer te openen. InDesign maakt bij het openen van een document een soort "autosave???" bestand? In het InDesign-ikoontje in de finder staat dan een een slotje afgebeeld. Heeft dit er iets mee te maken? Verder is InDesign zo straag als je weet wel. 't Is niet vooruit te branden zoals Quark en PageMaker. Iedere keer weer dat vervelende strandballetje wat weer gaat lopen. Alles is goed geïnstalleerd en de computer (G5 dualcore) heeft genoeg geheugen: 1.5Gb. Heeft iemand daar een oplossing voor? :( :( :x

Ik gebruik versie 1, en sporadisch crasht ie, maar ik vind dat de autosave juist keurig werkt. 9 van de 10 keer is alles er nog, inclusief de laatste aanpassingen, na opnieuw opstarten van InDesign.

Maar werkt het bij jou ook zo traag? Alleen al het opstarten duurt veel langer.

Tip van de dag: zoek eens op [url=http://forum.macosx.nl/search.php?search_keywords=InDesign&search_terms=all&search_author=&search_forum=-1&search_time=0&search_fields=all&search_cat=-1&sort_by=0&sort_dir=DESC&show_results=posts&return_chars=200]InDesign in dit forum[/url] en je hebt de rest van de week geen tijd meer om te werken.

Als kersverse OSXgebruiker moet je wellicht wennen aan een iets tragere interface, en je moet in InDesign je voorvertoon-instellingen aanpassen. Ik werk op een G5 1.6 en dat is geen echte speed-demon, maar ik hoef ook zeker de koffiekan niet bij de hand te houden. Vooral voorvertonen van pagina’s met veel hires-beeld in hoge resolutie maakt de boel niet sneller.

Maar er is natuurlijk veel meer… Wat voor een beeldmateriaal gebruik je (EPS met paden?? Tijd om afscheid van te nemen) Welke versie Illustratorbestanden gebruik je (AI is the way to go) en let op bij het omzetten van oude bestanden in het nieuwe format.

Het Indesign ikoontje met slotje is de temp-file. InDesign dat er uit knalt bewaart tot en met de laatste handeling in dit bestand. Autorecovery kan niet eens uitgezet.

InDesign knalt er hoogst zelden uit. (ik werk er vanaf 1.5 regelmatig mee, vanaf versie 2 heb ik na 15 jaar XPress de boel bij Quark ongeveer gelaten voor wat het was)

Hoe managen jullie je fonts? En heb je veel PS1 fonts meegenomen uit OS9? Laat de boel dan eens door FontDoctor of een andere utility repareren / controleren. Niet alle PS1 fonts zijn helemaal fris te gebruiken in OSX

We gebruiken inderdaad dezelfde fonts als in OS9. We zien daar ook niet zo een andere oplossing gezien we nog wel es teruggrijpen naar het oude systeem voor wat betreft oude revisiebestanden. InDesign is wel eeerrrggg gevoelig voor dit soort dingen. Misschien té veel toeters en bellen.

Nee, InDesign is niet gevoelig, OSX heeft een volledig andere fontengine. En die is wel gevoelig.

FontDoctor repareert de oude PS1 fonts zodat ze weer up-to-date zijn, net zo goed te gebruiken in OS9

Als je veel fonts hebt is dit een redelijk onmisbare tool. Organiseert je fonts ook gelijk netjes…

Ik gebruik ID CS. Dat schijnt sneller te gaan dan CS2.

CS2 langzamer?? Ik merk daar niet veel van en het is natuurlijk absolute kul om een retesnelle mac te gebruiken en dan terug te vallen op een vorige versie software...

En nogmaals: fonts zijn waarschijnlijk de boosdoener van de crashes.

Toevallig ook de hardware veranderd?

Dat zal toch wel? Op een dual G5 draai je geen OS9 en dan waren de fontproblemen wel eerder opgedoken.

Volgens mij is het enige dat hetzelfde is gebleven de man achter de knoppen…

Ik heb het CS2 pakket van adobe. Ik ben nog nooooooit zo tevreden geweest... Wat een fijne programma's :love:

Ook Tiger vind ik erug fijn… vond OS 9 maar een waardeloos besturingsysteem, Yaguar was ook niet je van het… Panter ging al wat beter, maar Tiger GRAUW! super hoor :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love:

Ik ben niet echt zeker maar is 1,5gb ram ook niet wat weinig voor echt professioneel te werken?

weet je dat wel zeker? op mijn systeem werk ik met 512 mb ram en op mijn lappie met 640 (zat er toevallig op). En dat werkt gewoon goed hoor!? :finderoud:

of bedoel je wat anders… :apple: