Ineens instabiel wifi

Ik heb alle draadjes over problemen met routers (en in het bijzonder de linksys routers) gelezen, maar geen oplossing voor mijn vreemde probleem:

Sinds een paar dagen heb ik ineens last van een intens onbetrouwbare en steeds kort wegvallende wifi-verbinding. Dit probleem heb ik alleen met mijn iPhone en mijn MacBook. Mijn vrouw heeft het probleem niet met haar HP-Windhoos-bak.

Ik heb een router van Linksys (WRT54G), die staat nu al bijna 2 jaar op exact dezelfde plek en ik heb ook geen nieuw internetabo ofzo. Maw: er is niets veranderd, ook niet aan de software van de Mac of de iPhone.

Het bizarre is dat ik niet kan inloggen op de setup-page van mijn router (om bijv de firmware up te graden of instellingen te wijzigen) omdat hij steeds de melding geeft dat ik een verkeerd wachtwoord opgeef. Maar dat is helemaal niet zo, want bij sleutelhangertoegang staat gewoon mijn wachtwoord, dus ik weet zeker dat dat niet verkeerd is.

Wat ook vreemd is is dat als de verbinding wegvalt, zowel mijn MacBook als mijn iPhone het netwerk wel gewoon weergeeft (en signaal aangeeft), maar geen verbinding maakt.

Het is echt heel vervelend als een netwerk zo instabiel is en ik kom er echt niet achter wat het probleem is.

Oh ja: stekker in en uit (van zowel router als modem) al meerdere malen geprobeerd.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen waarvoor alvast veel dank!

Toch eens een (factory) reset en dan de Linksys opnieuw instellen. Zo veel werk is dat ook niet.

Oh ja. Je WiFi-wachtwoord is een ander dan dat van je routersetup. Vandaar. Voor de zekerheid even een UTP-kabeltje tussen computer en router hangen.

En kijk naar de channel die de router uitzend. Hier was hetzelfde probleem. Bleek dat ik samen met 3 anderen op channel 6 zat. Toen channel 3 gekozen (die was vrij) en geen problemen meer.

Beneden had een gezinslid ook geen enkel problemen maar ik hier boven met m'n MBP wel, maar door die wisseling van channel heeft niemand meer problemen hier.

Niet lullig bedoeld maar verschrikkelijk apparaat die WRT54G. Zelf ook genoeg problemen mee gehad en toen maar vervangen voor Airport Extreme en sindsdien (vrijwel) geen problemen meer.

Probeer even na te gaan wat er veranderd is in de situatie. Kan niet dat je opeens problemen krijgt, tenzij apparaat defect raakt...Misschien buren / omgeving storing. Je kunt inderdaad kijken naar ander kanaal.

Wat is uberhaupt de sterkte van het signaal op je MacBook? Dus de RSSI waarde en evt. ook de verzendsnelheid? (te zien door Alt + klik op Wireless logo bovenin rechts)

Ik heb er ook geen goeie ervaringen mee.
Maar probeer bij wachtwoord eens: admin
Of alleen gebruikersnaam admin, en dan bij wachtwoord niets.
Of bij beide inlog en wachtwoord: admin
Meestal kom je er dan wel in.

Dank voor al jullie reacties!

@Martijnvanderhorst: 2 x 'admin' invoeren was idd de truc! Geen idee hoe ik daar ooit nog achter had moeten komen!

@Chorro: toen dus maar eerst eens een ander channel gekozen onder het wireless menu. Hij stond op 11 en ik heb 'm op 13 gezet (omdat daar het hoogste getal GHz bij stond). Ik ga nu eens kijken of ie weer stabiel wordt.

@sven: sinds ik op channel 13 zit is RSSI -70 en verzendsnelhied 54. Bij channel 11 was de RSSI -40 of zoiets. Wat zegt dit?

Hoe lager de RSSI (dichter bij 0) hoe beter het ontvangst. -40 is stukken beter dan -70. Verzendsnelheid van 54 zit wel goed aangezien er geen sprake is van N.

[quote=ReneSegers url=http://www.onemorething.nl/community/topic/ineens-instabiel-wifi#post-2181817 time=1299656868]@Chorro: toen dus maar eerst eens een ander channel gekozen onder het wireless menu. Hij stond op 11 en ik heb \'m op 13 gezet (omdat daar het hoogste getal GHz bij stond). Ik ga nu eens kijken of ie weer stabiel wordt.[/quote]

Het gaat er vooral om dat je een channel kiest die zo ver mogelijk uit de buurt zit van de channels van routers in jouw buurt.

Zoiets kun je zien met iStumbler. Wij hadden een netwerk in de buurt die op channel 1 zat, stuk of 2 op die op channel 6 zaten en nog een paar op 8, 11 enz.

Ik heb toen 3 gekozen omdat dat de meeste 'ruimte' biedt en daar gaat het vooral om, zo ver mogelijk van de channels van anderen vandaan zitten.

OK ik heb nu dus channel 10 gekozen, gaf de beste RSSI. Andere (2) routers die iStumbler vindt zitten op channel 3.

Alleen, de stabiliteit is niet wedergekeerd helaas:-(

Moet ik dan toch aan de complete fabrieksreset? En if so: hoe doe ik dat dan het gemakkelijkst?

Reset doen van die Linksys kan sowieso geen kwaad. Er zit achterop bij de poorten een klein (blauw?) knopje dat je met een pen kan indrukken als ik me niet vergis...

Als je de router zelf in kunt is het beter om te kijken of daar functie zit om hem naar fabrieksinstellingen te zetten, bij sommige routers wil zo'n knopje nog wel eens enkel een zachte reset betekenen terwijl je bij die menuoptie er zeker van bent dat alles wordt gewist.

IMGTFY [url=http://technicallyeasy.net/2008/01/how-to-reset-linksys-wrt54g-wireless/]Klik![/url]