Okay dan, na de grap die 10.3.6 heet (ik zelf kon overigens niet lachen om een onbruikbare G4 iMac en meer dan een week werk), gaat Apple het hopelijk nu wel goed doen. Ze werken momenteel aan 10.3.7, laten we hopen dat deze update minder problemen, verloren data en kernel panics met zich meebrangt dan 10.3.6.
PS: Laat dit geen maar-10.3.6-werkt-voor-mij-wel/niet worden, daarvan zijn er al genoeg op het net :? Zelf houd ik het nu op 10.3.0 en ik update pas weer als Tiger uitkomt
jamaar, je steekt nu onvermijdelijk wel zo een welles/nietes-discussie op van mensen die al dan niet problemen hebben met de 10.3.6-update (ok, ik kan het niet laten, ik had geen problemen). Overigens kan je toch gewoon updaten TOT 10.3.5 en dan de 10.3.7-update afwachten om zo onmiddellijk de overstap te wagen en de 10.3.6 over te slaan?
Ook daar ben ik nu ietwat voorzichtig mee; ik moet zowaar toegeven (ligt aan mij hoor) dat ik m'n iMac lekkerder vindt draaien op 10.3.0 dan op 10.3.5. Maar inderdaad, je hebt wel gelijk, dat kan natuurlijk ook.
En ja ik vroeg ook wel een beetje om zo’n discussie, eigen schuld.
[quote:425066d7cc="Thom Holwerda"] Zelf houd ik het nu op 10.3.0 en ik update pas weer als Tiger uitkomt :innocent:[/quote:425066d7cc]
En wat maakt jou zo zeker dat Tiger niet dezelfde problemen geeft? Het lijkt me namelijk bijzonder sterk dat kernel panics door het systeem op zich worden veroorzaakt. Wat heb je er allemaal voor leuke toeters en bellen op zitten?
[quote:a80cbe331d="Esquare"][quote:a80cbe331d="Thom Holwerda"] Zelf houd ik het nu op 10.3.0 en ik update pas weer als Tiger uitkomt :innocent:[/quote:a80cbe331d]
En wat maakt jou zo zeker dat Tiger niet dezelfde problemen geeft? Het lijkt me namelijk bijzonder sterk dat kernel panics door het systeem op zich worden veroorzaakt. Wat heb je er allemaal voor leuke toeters en bellen op zitten?[/quote:a80cbe331d]
Geen enkele. Heb zelfs mijn drive “ge-zero’d” zoals dat heet, opnieuw 10.3.0 erop gezet (tijdje laten draaien, geen panics), netjes voor en na de combo-update van 10.3.6 de permissies en disk gerepaired, en nog steeds gaf hij de regelmatige kernel panics; vaak na wat langer gebruik. Maar als ie dan eenmaal 1 panic had gehad, bleven ze komen.
Het is ook geen hardware probleem, want een paar dagen daarvoor heeft de MacSupport Uitgeest hem helemaal doorgelicht, een week lang. Ze vonden totaal geen hardware problemen.
Snap je mijn conclusie dat het aan 10.3.6 moet liggen? Ik ben ook niet de enige hoor, als je de internatinale fora op Apple.com doorleest, zie je meer mensen die opeens kernel panics of andere problemen hebben… Naja uiteindelijk zullen veel mensen wel gewoon gelukkig zijn met .3.6, maar voor mij was het dus een beetje minder.
[quote:03719585b1="Thom Holwerda"](ik zelf kon overigens niet lachen om een onbruikbare G4 iMac en meer dan een week werk)[/quote:03719585b1]
mhmm,.. doe jij er een week over om je mac opnieuw te installeren?
ik heb dat in 1,5 uur gedaan. gewoon even een lijst maken met alle standaard dingen.
die gewoon aflopen.. en klaar is kees. en ik heb het niet over een kaal systeem.
maar over een systeem vol met programma's en pref's.
[quote:04c2466b79="HS-L"][quote:04c2466b79="Thom Holwerda"](ik zelf kon overigens niet lachen om een onbruikbare G4 iMac en meer dan een week werk)[/quote:04c2466b79]
mhmm,.. doe jij er een week over om je mac opnieuw te installeren?
ik heb dat in 1,5 uur gedaan. gewoon even een lijst maken met alle standaard dingen.
die gewoon aflopen.. en klaar is kees. en ik heb het niet over een kaal systeem.
maar over een systeem vol met programma's en pref's.
HS-L[/quote:04c2466b79]
Ik ging natuurlijk niet meteen over op opnieuw installeren Als je auto niet wilt starten gooi je d’r ook niet meteen een nieuwe motor in . Eerst geprobeerd het probleem op te lossen, dan opnieuw installeren en weer 10.3.6 doen, dat nog een paar keer, en pas toen had ik zoiets van: ik blijf lekker bij 10.3.0.
[quote:2c2ccf1b6c="Thom Holwerda"]Snap je mijn conclusie dat het aan 10.3.6 moet liggen? Ik ben ook niet de enige hoor, als je de internatinale fora op Apple.com doorleest, zie je meer mensen die opeens kernel panics of andere problemen hebben... Naja uiteindelijk zullen veel mensen wel gewoon gelukkig zijn met .3.6, maar voor mij was het dus een beetje minder.[/quote:2c2ccf1b6c]
Ik snap die conclusie wel. Maar ik snap ook dat dit zou betekenen dat elke G4 iMac ernstige problemen met 10.3.6 heeft. En dat lijkt me stug. Dat je in die fora meer mensen met problemen ziet, zegt weinig: dat is zoiets als je verbazen over het aantal zieke mensen in een ziekenhuis.
MacSupport vond geen hardwareproblemen, zeggen ze. Maar konden ze in die week wel de kernel panics reproduceren? Of hebben die leukerds alleen de hardware-test-dvd laten draaien?
Toen ik 'm naar MacSupport bracht, was dat voordat 10.3.6 uitkwam. En dus liep mijn Mac nog goed-- Geen kernel panics en dus ook niet iets om naar te zoeken :).
En dat over de Apple forums: ik heb het dan natuurlijk over veel mensen die problemen hebben met 10.3.6. Significant veel, vind ik. Natuurlijk geen meerderheid, maar genoeg om te denken: nou, misschien is er iets mis met .3.6…
[quote:f033f2f5b8="Thom Holwerda"]Toen ik 'm naar MacSupport bracht, was dat voordat 10.3.6 uitkwam. En dus liep mijn Mac nog goed-- Geen kernel panics en dus ook niet iets om naar te zoeken.[/quote:f033f2f5b8]
Waarom was dat ding dan bij MacSupport? Om geheugen bij te plaatsen soms?
[quote:6d178ba30a="Esquare"][quote:6d178ba30a="Thom Holwerda"]Toen ik 'm naar MacSupport bracht, was dat voordat 10.3.6 uitkwam. En dus liep mijn Mac nog goed-- Geen kernel panics en dus ook niet iets om naar te zoeken.[/quote:6d178ba30a]
Waarom was dat ding dan bij MacSupport? Om geheugen bij te plaatsen soms?
:roll:[/quote:6d178ba30a]
Nieuw service contract afsluiten en laten nakijken, kostte toch niks extra.
Toch heb ik de indruk dat er met deze update aanzienlijk minder problemen zijn dan met eerdere updates. Bij MacFixIt.com eigenlijk alleen maar iets over firewire en lange filnames langs zien komen.
Nou deskman, dat gevoel heb ik ook. Ook weinig klachten op macrumors.com, waar normaal meteen 10-tallen of honderden posts staan als er maar een of ander exotisch oud appletje het niet doet. Inderdaad alleen die firewireklacht, wat een bug in een of andere firewire chip blijkt te zijn die daardoor niet geheel volgens de norm werkt. Kan je Apple dus niet echt kwalijk nemen, anders dan dat ze 'm misschien in hun hardware tests voorbij hadden kunnen zien komen. De developers die de seed hebben uitgeprobeerd hebben kennelijk niet zo'n firewire-chippie van dat merk.
Dat gevoel wordt versterkt door de volstrekt uneventful installatie op mijn iMac g4 en op mijn rev. A 12" powerbook. Volgens mij heeft iemand een brakke mac…
Wel een misleidende topic titel, trouwens. Ik dacht wat nieuwsfeitjes te leren over 10.3.7, krijg ik alleen gezeur over 10.3.6…
Weet je dat zeker? Die panics heb je na installatie van 10.3.6 gehad, dus zouden er panic.log files moeten zijn. Of heb je daarna weer alles eraf gehaald?
Waarschijnlijk heb je drivers, of hardware die niet lekker meer met 10.3.6 samengaan. Ikzelf met nada problemen met 10.3.6 en problemen met updates zijn van alle tijden. Wie herinnert zich 10.3.2 nog, of 9.0.x?
Heb zo'n beetje alles wel geprobeerd hoor, en nu draai ik dus 10.3.0 zonder ook maar enig extern 3rd party USB device aan m'n iMac. Ik durf m'n printer nie eens aan te sluiten ;).
[quote:9181c2c589="Thom Holwerda"]Heb zo'n beetje alles wel geprobeerd hoor, en nu draai ik dus 10.3.0 zonder ook maar enig extern 3rd party USB device aan m'n iMac. Ik durf m'n printer nie eens aan te sluiten ;).[/quote:9181c2c589]
Waarom niet? Voorheen draaide alles toch goed? Sluit je hardware een voor een aan. Als ie gaat paniekvoetballen dan weet je waar het zit.