Informatie over dating-apps ter voorlichting jeugd

Beste leden,

Ik hoor de afgelopen tijd het een en ander over dating-apps. Ik ben zelf niet opzoek, heb mijn handen vol aan man en twee kinderen.

Waarom ik wel enig onderzoek in die richting wil doen is ivm mijn leerlingen. Ik wil een beetje voorbereid zijn op wat dit aspect van de smart-phone brengen zal. Ik kan op het internet bijster weinig vinden hierover.

Wat weten jullie hierover? Welke apps worden er in Nederland vooral gebruikt? Zijn er pagina’s waarop ik voorlichting kan vinden? Etc.

Ik wil graag een les voorbereiden waarin ik een en ander open bespreek en de mogelijkheden en gevaren aan de hand van praktijkvoorbeelden en dingen zoals dat MTV-programma (iets met fish) verduidelijk.

Ik wil ook zelf enkele apps uitproberen, samen met mijn man natuurlijk, om te ervaren wat er precies plaatsheeft en hoe snel het gevaarlijk kan worden.

Wie oh wie kan mij hier meer informatie over geven?

Bij voorbaat dank!

@Nora-Nora

Ik weet niet waar je les in geeft , maar ik hoop toch niet dat je lesmateriaal van OMT moet afhalen!!

Nee, lesmateriaal haal ik niet van OMT, informatie die mij kan helpen bij het samenstellen van een les wellicht wel.

Het gaat hier nog niet om een les binnen het reguliere programma, maar meer om een informatieve les betreffende hedendaagse ontwikkelingen waar een discussie en gesprek uit voort kan komen waardoor leerlingen zich bewuster worden van hun gedrag en de gevolgen ervan, dat gebeurt ook op middelbare scholen :wink:

Het is natuurlijk best mogelijk dat er uiteindelijk ook nog iets uit voortvloeit waarin ik een deel van mijn vakgebied kwijt kan en de leerlingen kan uitdagen er iets mee te gaan doen. Maar dat is nu niet het uitgangspunt.

Ok, heldere uitleg :smiley:

Maar je vraagstelling vond ik een beetje benauwd overkomen.

Onterecht dus :-o

Voor zover ik weet is Tinder (en in mindere mate Snapchat, dat kan worden gebruikt om pikante foto’s te versturen) op dit moment de nummer 1 dating/vleeskeurings app.

Tinder heb je inderdaad.
Ik wilde zeggen, stuur mij een pb, maar omdat we allebei een spatie in onze naam hebben, wil dat geloof ik niet.

Met een spatie lukt inderdaad niet :slight_smile:

Wanneer ik op je avatar klik en dan “prive bericht” kies zet OMT er automatisch een streepje tussen. Bij versturen komt er dan te staan dat je niet een valid person bent. Haal ik het streepje weg, dan wordt het bericht wel verzonden, doch of het ook aankomt…

Daarnaast heb je ook Grindr, een app voor holebi’s om te zien waar andere gebruikers zich bevinden op dat moment, en om af te spreken

Heb iets ontvangen. Zal er morgen op antwoorden!

En hoewel niet als zodanig bedoeld, word de app Whisper tegenwoordig ook nogal gebruikt om te daten.

Dat MTV programma is Catfish. http://www.mtv.com/shows/catfish/
Deze ‘serie’ is gebaseerd op de film Catfish. http://en.wikipedia.org/wiki/Catfish_(film)
Vind het zelf altijd wel leuk om te kijken. Laat positieve maar ook negatieve kanten zien van ‘vrienden’ op internet. Zou kunnen dat ik ook ooit eens gecatfisht ben… jong en onbezonnen, dacht nog niet zoveel na. :angel:

Over Tinder, iemand schreef daar (Metro, maand geleden ofzoiets) ongeveer het volgende over: “Wanneer je en match hebt dan geeft dat het gevoel alsof je naar een ander persoon glimlacht/flirt en diegene dat terugdoet.” In de trein, bus of wanneer je misschien gewoon over straat loopt of fietst. En aangezien je met Tinder in 5 minuutjes door 100 vrouwen heen gaat is dat net even iets sneller dan door je dorp heen fietsen waar je alle achternichtjes al wel kent :wink:

Veel dank voor alle reacties, ik ga ermee aan de slag!

Wat is daar nou weer natuurlijk aan?

@Bento: Ik vind dat heel natuurlijk.

Wees je er van bewust dat je met elke smartphone ook prinsscreens kunt maken.
Iets van een fotootje dat maar ‘even’ beschikbaar is bestaat niet. Die applicaties vergeten altijd te vermelden dat een print screen van dat ‘even’ tonen voor altijd is.

Ja, ik heb geen behoefte in dergelijke apps eigenlijk, maar wanneer ik het samen met mijn man doe geeft het geen verkeerd beeld naar hem en wordt het iets dat we kunnen delen. We zullen in de toekomst wel vaker dit soort dingen moeten doen naarmate de kinderen ouder worden. Maar nu is alles nog goed in hun wereld :slight_smile: oh, dat het nog heel lang zo mag blijven :wink:

@polansky Dank je voor de tip, daar heb ik echt wat aan. Dat is waardevolle informatie om door te geven en ze van bewust te maken.

Welnu, mijn man en ik hebben twee nieuwe facebook-accounts aangemaakt om ons aan te kunnen melden bij Tinder. We houden alle informatie qua geslacht, leeftijd en voornamen hetzelfde, maar het leek ons niet zo’n goed idee om het te linken aan onze dagelijkse accounts, mede omdat we beide best publieke functies hebben.

Nu moest ik bij facebook mijn telefoonnummer opgeven om iets te bevestigen, en toen opeens verschenen er allerlei contacten uit mijn gewone account. Het kan niet via de mail zijn gegaan aangezien ik bij gmail een nieuw adres heb aangemaakt.

Ik heb nu mijn telefoonnummer weer verwijderd, maar die contacten blijven maar verschijnen. Nu is mijn belangrijkste vraag, kunnen mijn contacten nu ook deze pagina vinden? Want dan moet ik er even een melding op plaatsen dat het een test-account is. Verder, hoe kan ik het account afsluiten voor anderen, zodat ik alleen zeggenschap heb over wie er op kan komen?

Deze website heeft twee filmpjes over internet en relaties

http://canyoufixit.sense.info/

Op

http://mijnkindonline.nl/

Kan je allicht ook informatie vinden.

In de leerlijn van RutgersWPF Lang leve de liefde zit ook een module over dit onderwerp

http://www.langlevedeliefde.nl/wat-lang-leve-de-liefde

@menu dank voor de informatie, daar kan ik echt wat mee :slight_smile:

Ik krijg echt de rillingen van Facebook. Ook wanneer je je privacy instellingen wil aanpassen, dan is 1 keer klikken op de gewenste keuze niet voldoende, het vakje wordt wel blauw, maar er komt geen vinkje naast te staan. Wanneer je niet oplet denk je dat het al gedaan is. Maar niets is minder waar, je moet twee keer op de keuze klikken voordat je daadwerkelijk de keuze maakt. Op andere plaatsen op facebook werkt alles wel met 1 klik. Het is zo naar, het voelt zo opzettelijk misleidend.

Ook toen ik net opnieuw een bevestiging via telefoon deed bij een nieuw account, maar de optie selecteerde dat mijn nummer met niemand gedeeld mocht worden, krijg ik meerdere keren achter elkaar een foutmelding en kan ik niet verder. Ik denk, ik klik de pagina weg en open facebook opnieuw, is lekker de publieke optie gekozen voor mij, zonder dat ik een keuze heb gemaakt aangezien de keuze die ik maakte tot een foutmelding leidde.

Ik zou die software wel eens willen zien daar van facebook, ik krijg er koude rillingen van en wordt er misselijk van, nadat ik over de ergste woede en frustratie heen ben.