ING inlog vraagt Apple ID ?

Oftewel. Als ik mijn ING app wil openen, wordt er om mijn Apple ID en wachtwoord gevraagd.

Wat moet ik hier van denken?

Ik neem aan dat je de ING app uit de officiële Appstore op je apparaat hebt geïnstalleerd en je deze gebruikt op een iPhone of iPad?

In dat geval lijkt het me geen probleem, wellicht wil de app checken of er een update is. De ING app uit de officiële appstore is veilig. In theorie zou je je iPhone hebben kunnen jailbreaken en een app uit andere bron hebben geïnstalleerd, maar als je dat gedaan had, had je deze vraag niet gesteld :wink: (dat gaat namelijk niet ‘per ongeluk’).

Ja, de app is legitiem en al lang in gebruik.

Het komt misschien omdat ik mijn apps vaak helemaal afsluit.

Omdat ik hoorde (niet gezien) dat er een item in het TV programma Radar was over beveiligingslekken bij ING, kijk ik hier nu wat vreemd tegen aan.

Ik hou mijn Apple ID graag voor mezelf.

 

Bij twijfel: log in met verkeerde gegevens. Kom je er dan toch in, dan weet je dat het niet te vetrouwen is.

Maar als ik er niet in kom met een verkeerd Apple ID wachtwoord, weet ik natuurlijk nog niets…

Je kan eens in de instellingen van je iPhone inloggen (dus buiten ING app om) op je Apple ID, of even checken of je in de App-store bent ingelogd. Het lijkt mij dat als je daar correct bent ingelogd, de ING app je niet meer hoeft te vragen om je Apple ID. Heb je wellicht inloginformatie (kan ook vingerafdruk of gezicht zijn) op je toestel als controle voor toegang tot de ING app? Dan kan het zijn dat je iPhone even extra zeker wil weten dat jij het bent voordat het de app opent. Heeft dan dus niets met de ING app te maken, maar meer met iPhoneOS of iPadOS. Soms gebeurd dat bijvoorbeeld na het updaten van het OS.

Beveiligingslekken verlopen meestal via websites van banken (echte of nagemaakte). Er zijn amper incidenten met apps vanuit de App Store en het plaatsen van een valse app voor een authentieke bank die vervolgens bij consumenten op hun telefoon verschijnt is voor zover ik weet nog nooit gebeurd. Het voordeel van Apple’s strategie van de ‘walled garden’: je kunt als consument zonder hackwerk geen apps installeren die niet door Apple zijn gecheckt en dus is de kans op een malafide app nagenoeg nul. En om een iPhone te hacken moet je weten waar je mee bezig bent en bewust een hele lading stappen uitvoeren, dat doe je niet ‘per ongeluk’.

Natuurlijk heeft de ING niks te maken met Apple.

Als je een schermafbeelding bijvoegt, kunnen we beter beoordelen wat er aan de hand is.

ING inlog

Ik ben ingelogd op de App Store

 

ING al gebeld?

Dit pop-up venster heeft niks met de ING app te maken, deze zal over elke app verschijnen. Het komt uit het iOS zelf.

En het gaat om inloggen in de iTunes store, dus om muziek te kopen, of films, of Apple Music. Het is iig volkomen veilig om gewoon in te loggen.

Raar eigenlijk, dat je die afweging niet zelf kunt maken; je bent toch geen 12 jaar oud meer?

hatolex op 13 oktober 2020 om 11:09 ING al gebeld?
Waarom zou je in godsnaam de ING bellen? Moet zo'n bel-meisje van de ING jou gaan vertellen dat de ING toch echt niks met de Apple iTunes Store te maken heeft?! Kom op zeg, doe eens normaal!

 

Als je zou willen bellen, bel dan Apple; het is hun log-in.

<p class="cite">GoeieDag op 13 oktober 2020 om 11:13</p> Dit pop-up venster heeft niks met de ING app te maken, deze zal over elke app verschijnen. Het komt uit het iOS zelf.

En het gaat om inloggen in de iTunes store, dus om muziek te kopen, of films, of Apple Music. Het is iig volkomen veilig om gewoon in te loggen.

Raar eigenlijk, dat je die afweging niet zelf kunt maken; je bent toch geen 12 jaar oud meer?


Ik ben 67 en vind dit onbeleefd.

 

Ik ben 37 en vind dit ook onbeleefd!

Bovendien, ja er staat “Sign In to iTunes Store”, maar als dit precies verschijnt op het moment dat de ING app opent, zou ik ook wel even twijfelen.

Ik heb zoiets wel eens meegemaakt en ik zie dat er op internet ook wel iets over te zien is, bijvoorbeeld:
https://iphoneteile.com/140484/ios-keeps-asking-to-sign-in-to-itunes-store-when-starting-certain-apps/

Het blijft een raar probleem, maar ik geloof dat ik het toen opgelost kreeg, door eerst een keer helemaal uit te loggen in de AppStore en daarna weer in te loggen. Het lijkt erop dat er dan toch iets verkeerd gegaan is bij een eerdere App validatie stap.

Wat is er onbeleefd aan? Belangrijk is dat zelf snel afwegingen kunt maken wat veilig is. Goed lezen en bewust zijn hoe zaken werken, helpt daarbij. Zelf blijven nadenken, zogezegd. Geldt zeker ook als je wordt gebeld door fraudeurs, want je hebt dan meestal erg weinig tijd om een inschatting te maken. Dus je zult enige kennis en intuïtie van jezelf moeten eisen.

 

Hier een mooi voorbeeld van personen die dan wel ‘beleefd’ bezig zijn (ja hoor, ik geef je je PIN code wel even door via WA!), maar mooi 4000 uro kwijt zijn, en dan ook nog de schuld bij de bank willen neerleggen: ABN Amro hoeft diefstal van 4.000 euro na appen van pincode niet te vergoeden

<p class="cite">Jorik op 13 oktober 2020 om 12:16</p> Ik ben 37 en vind dit ook onbeleefd!

Bovendien, ja er staat “Sign In to iTunes Store”, maar als dit precies verschijnt op het moment dat de ING app opent, zou ik ook wel even twijfelen.


Bedankt Jorik (en alle andere input wordt ook op prijsgesteld) De oplossing is inderdaad: uitloggen (sign out) bij de App Store en weer inloggen…

Het pop-up venster verscheen niet over elke app GoeieDag.

Prima Sally. Je mag rustig boos zijn over mijn bijdragen. Als je jezelf maar niet laat naaien als je met echte fraudeurs te maken krijgt, en dat moment zal zich eerder voordoen dan dat jij denkt. Succes.

Waarvan akte:

 

Aan de andere kant: de ING blinkt niet uit in deugdelijke controle, daar heb ik door de jaren heen genoeg van meegemaakt en meegekregen.

Ik denk dat Sally wel een betere bank waard is.

<p class="cite">GoeieDag op 13 oktober 2020 om 12:58</p> Prima Sally. Je mag rustig boos zijn over mijn bijdragen. Als je jezelf maar niet laat naaien als je met echte fraudeurs te maken krijgt, en dat moment zal zich eerder voordoen dan dat jij denkt. Succes.
 
Welnee, ik ben niet boos. Ik ben nog uit de oertijd van het internet, toen iedereen nog wellevend was.
<p class="cite">trabant op 13 oktober 2020 om 13:22</p> Waarvan akte:

 

Aan de andere kant: de ING blinkt niet uit in deugdelijke controle, daar heb ik door de jaren heen genoeg van meegemaakt en meegekregen.

Ik denk dat Sally wel een betere bank waard is.


Hé trabant, bedankt!