inloggen als root - hoe in te loggen als root, met welk pw

Ik probeer in te loggen als root onder 10.1.4. Ik weet dat ik root eerst moet activeren onder Netinfo manager. Vreemd genoeg was dat al gedaan. Inloggen lukt echter niet, omdat ik niet het juiste password heb; dat zou toch gewoon mijn eigen admin password moeten zijn? Of staat er iets op default? Is er een manie rom een hitn te krijgen of het te wijzigen? Alles is gewoon blanco geinstalleerd van een originele OS X CD, maar misschien heb ik tijdens de setup iets per ongeluk ingegeven?

Iemand suggesties?

Peter

Wanneer je opstart van de installatie CD heb je naast het installeren van de software ook (vanuit de menubalk) de optie om het root-wachtwoord te wijzigen. Ik weet alleen niet uit m'n hoofd of er alleen een nieuw wachtwoord wordt gevraagd of dat je eerst het bestaande wachtwoord moet ingeven.

Ga eens naar de Terminal en tik "su root", tiep daarna je normale admin wachtwoord.

Adriaan

Apple stelt standaard een wachtwoord in maar niemand weet deze. Dit doen ze zodat niet iedereen macosx gaat verprutsen en daarna misschien bij apple gaan klagen. We hebben het al eerder over dit onderwerp gehad. Dus kijk eens op deze link: [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=368]http://www.macosx.nl/cgi-bin....hl=root[/url]

succes Igor

Hoe het root wachtwoord achterhalen? Start Netinfo Manager selecteer in local@localhost -/ venster Directoryselectie /users/root in het onderste venster Directory: root zie je onder Eigenschap passwd, ernaast onder Waarde staat het geƫncrypteerde wachtwoord met * voor. Die ster maakt dat het root wachtwoord onzichtbaar is. Da's de truk van Apple om het root wachtwoord te verbergen.

Dank voor de tips! (dit forum werkt echt fantastisch). Opstarten vanaf CD en dan vanuit het menu kiezen voor reset password werkt perfect, ik ben er dus uit.

Ik vind wel dat Apple dit wat beter zou kunnen communiceren. Niet dat je vaak als root moet inloggen, maar je moet het moet toch wel kunnen! (ik wilde gewoon een QuickTime component toevoegen).

Peter