Inloggen op computer thuis met Remote Desktop

Ik heb thuis mijn computers zo ingesteld dat ik er op kan inloggen via Apple Remote Desktop. Ik heb een G3 en een iBook en deze kunnen in mijn thuisnetwerk (via Airport) perfect met elkaar communiceren. Mijn internetverbinding thuis is adsl van Planet via een standaard Speedtouch ethernetmodem. Deze zit aangesloten op mijn Airport Extreme base en mijn G3 zit met een ethernetkabel daaraan verbonden.

Nu zit ik op m’n werk, heb m’n iBook meegenomen en wil ik proberen om hiervandaan thuis m’n G3 ‘over te nemen’. Ik vul in ARD m’n ip-adres van thuis (wat ik van Planet heb gekregen) in, maar dan zie ik in Remote Desktop alleen m’n modem van thuis verschijnen (ip51cc29d6.speed.planet.nl) en niet de computer die daaraan is aangesloten (het locale ip nr. is 10.0.1.2).

Weten jullie wat ik verkeerd doe? Moet ik thuis in m’n modem iets instellen (bepaalde poort openzetten o.i.d.) of moet ik een ander ip-adres invoeren?

∴ NA-NIL-IN ∴

Het meest eenvoudig is om bij je Speedtouch een default server in te stellen in het menu NAPT.

Zie hier:
[img:d492cf4536]http://www.monstar.nl/test/napt.jpg[/img:d492cf4536]

Maarrr… dit heb ik ook geprobeerd maar het werkt dan nog steeds niet… Heel vreemd want het zou eigenlijk wel moeten werken…

∴ NA-NIL-IN ∴

∴ NA-NIL-IN ∴

∴ NA-NIL-IN ∴

[quote:a30f60ba1b="johnny_cash"][quote:a30f60ba1b="Slagroom"]Het meest eenvoudig is om bij je Speedtouch een default server in te stellen in het menu NAPT.

Zie hier:
[img:a30f60ba1b]http://www.monstar.nl/test/napt.jpg[/img:a30f60ba1b]

Maarrr… dit heb ik ook geprobeerd maar het werkt dan nog steeds niet… Heel vreemd want het zou eigenlijk wel moeten werken…[/quote:a30f60ba1b][size=18:a30f60ba1b] [color=red:a30f60ba1b]Dit werkt niet!!![/color:a30f60ba1b][/size:a30f60ba1b][/quote:a30f60ba1b]Zo, das dan duidelijk. Leuk dat jij zo goed leest want dat had ik er ook al neergezet:

[quote:a30f60ba1b=“Slagroom”]Maarrr… dit heb ik ook geprobeerd maar het werkt dan nog steeds niet… Heel vreemd want het zou eigenlijk wel moeten werken…[/quote:a30f60ba1b]

Jongens, bedankt voor jullie uitleg. Ik ga de uitleg van [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=18796&start=15] deze thread [/url] vanavond eens proberen uit te voeren, en dan morgen weer proberen via mijn werk thuis in te loggen.

[quote:983b422c30="arnohoogwerf"]Jongens, bedankt voor jullie uitleg. Ik ga de uitleg van [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=18796&start=15] deze thread [/url] vanavond eens proberen uit te voeren, en dan morgen weer proberen via mijn werk thuis in te loggen.[/quote:983b422c30] Wat het verschil is tussen Johnny's uitleg en de mijne is dat ik alle poorten doorstuur en johnny maar 1 en dat is poort 80. Poort 80 wordt gebruikt voor internet verkeerd (webserver) en niet voor ARD. Welke poorten daarvoor gebruikt worden weet ik niet en daarom stuur ik alle poorten door. Johnny's uitleg zal (mits je het klakkeloos overtikt) dus niet werken.

Het AirPort basisstation heeft hier ook niets mee te maken aangezien jij je G3 op de speedtouch hebt aangesloten en niet op het basisstation.

[size=9:983b422c30]Johnny reageert trouwens wel erg wild, waarom nou weer zulke grootte letters en in het rood. Wat wil je hiermee zeggen?[/size:983b422c30]

Mijn G3 zit ook aan m'n Airport-basestation verbonden met een ethernetkabel (basestation heeft twee ethernetaansluitingen; 1 voor internet en 1 voor ethernet).

Ik ga de boel proberen te mappen met deze instructie van iRuben:

[quote:1567ffba6c]Om blind alles van het modem naar de Airport te routen maak je een telnetsessie naar het modem (“telnet 10.0.0.138”). Daarna tik je “nat” en geeft daar het commando “defserver addr 10.0.1.3”, waarbij 10.0.1.3 uiteraard het door jou gebruikte IP adres van je Airport is. Daarna even opslaan met een “save” commando en klaar is de gebruiker.[/quote:1567ffba6c]

Komt dit op hetzelfde neer als die default server in te stellen in het menu NAPT van de Speedtouch, zoals je omschreef met die screendump? Ik ben niet zo’n fan van telnet…

Ow ok, sorry. Het lijkt me sterk maar het kan zo zijn dat je in je basisstation nog wat moet aanpassen...

##

Yes! Het is gelukt. Heb de juiste poorten in m'n modem gemapped naar m'n Airport-basestation, die nu fungeert als router. G3 heeft nu een statisch ip-adres, en heb deze m.b.v. Airport-hulpprogramma ingesteld als standaardhost. Ook de webserver werkt nu. Super. Mede mogelijk gemaakt door Lucas Raggers :wink: . Bedankt voor jullie hulp.