Inloggen op een SpeedTouch 716v5 WL

Una problema:

Ik heb een werkende, draadloze ADSL-verbinding met een Speedtouch 716v5 WL, via een Direct ADSL abbo, zonder vaste telefoonaansluiting, van KPN
Alleen als ik in de systeemvoorkeuren bij Netwerk ga kijken, blijkt dat mijn netwerk geen beveiliging heeft. Ik ben al op de KPN-site en de Speedtouch-site te rade geweest, maar tot op heden heb ik nog geen geluk daarmee.

Volgens Speedtouch moet ik inloggen in mijn modem om daar wat instellingen te doen, maar als ik dat probeer wordt me om een username en een wachtwoord gevraagd. Standaard zou de username ‘Administrator’ moeten zijn, en het wachtwoord blanco. Maar dan wordt me de toegang tot dat f*#!'ing apparaat geweigerd!
En wat voor wachtwoorden ik ook invul (heel de handel van de KPN, zefbedachte wachtwoorden, vieze woorden etc.), ik kom er met geen mogelijkheid in!

Weet iemand hoe ik het zaakje moet beveiligen, zonder allemaal afweergeschut en prikkeldraad rond mijn huis te zetten?

Standaard zit er geen wachtwoord op, dus dat moet je er toch bij installatie zelf op gezet hebben. Wat je kan doen is het modem resetten via het verzonken knopje achterop het modem.

Vervolgens kan je het modem opnieuw configureren en de wireless verbinding via de webinterface configureren.

Modem opnieuw configureren:
-Surf naar 192.168.1.254
-Klik in het linker menu op speedTouch
-Kies rechts Setup
-Doorloop de setup en kies in de setup voor PPPoA en VPI/VCI 8.48.

Wireless instellen
-Ga naar 192.168.1.254
-Kies Wireless of WLAN in het Home Network menu
-Klik bovenaan de pagina op Configure
-Kies bij Encryption voor WPA als je Mac OS X v10.3 of nieuwer hebt
-Klik op Apply

Je kan nu op het beveiligde netwerk inloggen via AirPort.

Beter om het niet via de wireless verbinding te doen, maar een ethernetkabeltje tussen je router en Mac te leggen; zorgt voor minder problemen bij het configureren. Misschien is dat wel de reden van je probleem, dat ie is ingesteld op geen-toegang via draadloos.

En nog een klein tipje, gebruik Firefox ipv Safari, om de een of andere reden doet Safari dit soort dingen niet altijd even goed.

Grappig, het zou goed kunnen... Maar bij mij werkt Safari in de voorkomende gevallen probleemloos.

Kei bedankt allemaal. Ik kan het afweergeschut en het prikkeldraad nu weer veilig opbergen in de schuur.

Mooi; ter lering voor ons allemaal: wat was nou de oplossing?

Het ging precies zoals Yosemite zei. En configureren met een andere browser dan Safari was niet nodig. En het was ook nog gewoon allemaal draadloos te doen. Dus voor diegenen na mij: succes ermee! :wink:

OK, het volgende probleem heeft zich aangediend... (een netwerk is ècht niks voor deze jongen...) Ik zal wel iets verkeerd doen, maar hoe krijg ik de modem of wat dan ook juist ingesteld dat ik met een Airport Express muziek kan draaien in de woonkamer? Ik krijg het aleen voor elkaar als ik mijn modem niet beveilig. Zodra ik in de speedtouch configuratie kies voor WPA-beveiliging, ben ik gelijk mijn AE kwijt. M.a.w. mijn computer ziet het ding dan niet meer. Resetten helpt ook helemaal niks.

Moet ik als ik muziek ga draaien iedere keer weer het afweergeschut en het prikkeldraad voor de dag halen, of is er een eenvoudige verklaring, of liever, oplossing voor?