inloggen op server II

Beste mensen,

Heb nu paar dagen een servertje lopen op een iMac hier.
Maar nu zou ik nog een paar dingen willen veranderen en ik weet niet hoe ik er aan moet beginnen.
Als je nu inlogt kom je in mijn user map, en das niet echt de bedoeling, want er zouden nog andere mensen moeten kunnen inloggen en die moeten enkel bij de bestanden in de map “webpagina’s” kunnen.

2de vraag is, hoe kan ik een bepaald aantal mensen toegang geven tot de server?
Moet ik hier met een database werken? Of gewoon in Apache iets veranderen, zodat er nog mensen met andere login en pasw kunnen inloggen op de server?

Groeten
Jonas

Misschien kun je het beste een ftp server opzetten. Daar zijn wel programmaatjes voor. Even op [url=http://www.versiontracker.com]Versiontracker.com[/url] kijken.

[quote:d571860e22="Kyokushinkai"]Misschien kun je het beste een ftp server opzetten. Daar zijn wel programmaatjes voor. Even op [url=http://www.versiontracker.com]Versiontracker.com[/url] kijken.[/quote:d571860e22]

Ja maar heb ik dan nu geen ftp server? :slight_smile:

Uit je post heb ik begrepen dat je een iMac met een gewone (lees client) versie van Mac OS X hebt lopen. Dit is GEEN server versie en wat jij wil kan dus niet (Niet zonder software van derden) Dus moet je of een versie van Mac OS X SERVER kopen of je kan het progje "SharePoints" installeren en daarmee maak je dan een soort server van een client versie van Mac OS X. :lol:

suc6

Je oplossing is sharepoints. Hiermee kan je iedere map sharen als je wilt. Als je dan ook nog verschillende users aanmaakt kun je best een aardig afp-servetje opzetten....

succes

Wat ik bedoel te zeggen is dat je met zo'n programma accounts kunt aanmaken voor verschillende gebruikers. Die accounts kun je dan weer naar een bepaalde map laten verwijzen. Op die manier kun je elke gebruiker zijn eigen map geven.

Ja maar als je nu naar chonazz.no-ip.org gaat dan laad er een site van mijn server (op de imac). En als je met Transmit ofzo naar chonazz.no-ip.org gaat kan je ook inloggen? Vandaar dat ik me afvraag of ik niet al een server heb draaien? Mijn apache server bedoel ik dan. Want ik heb net crushFtp gedownload, maar die doet het niet omdat poort 21 al in gebruik is?

Apache is om pagina's laten zien. Ftp is voor bestanden oversturen. Apache gebruikt poort 80. Heb je de standaard ftp in OSX toevallig nog aanstaan? Misschien dat poort 21 daarom in gebruik is.

Ah ja natuurlijk, dat zal het wel zijn :-)

Je had gelijk :-) Ik heb ftp inloggen in systeemvoorkeuren uitgezet en ben nu met PureFTPd manager aan de gang! Programma ziet er goed uit, en doet wat het moet doen.

Bedankt voor de reacties :slight_smile:

Ok, nieuw probleem, het programma deed wel wat het moest doen, maar als je inlogde op de server kon je niets verwijderen of toevoegen, en ik vond het ook niet in de prefs. Nu heb ik het programma verwijderd met de uninstaller, en nu wil ik de Eigenaar en bevoegdheden van een map terug op read/write zetten, maar ik kan er niet meer bij, ik kan enkel de Eigenaar en de groep veranderen, de rest van de vakjes blijft grijs en die kan ik neit veranderen?

Wie helpt me er uit?