Inloggen vanuit WinXP op OS X met smb lukt niet. HELP!

Ik wordt knettergek!

Ik wil bestanden op mijn iMac (OS X 10.2.3) delen met mijn laptop (Win XP pro). Dat kan met samba. Heel fijn en so far, so good. Alles staat aan en ingesteld zoals het moet:

1. In systeemvoorkeuren staat windows-bestandsserver aangevinkt en is gestart;
  2. In regelpaneel accounts staat inloggen vanuit windows aangevinkt;
  3. Inlognaam en wachtwoord zijn op beide computers gelijk (om het simpel te houden);
  4. Vanaf de laptop kan ik de iMac benaderen, maar…

bij het inloggen zet de laptop consequent de computernaam voor de inlognaam en kan ik dus niet inloggen want die gebruiker bestaat niet op mijn iMac. Als volgt:

Username: LAPTOPPIEinlognaam
Password:

in plaats van

Username: inlognaam
Password:

Ik kom er echt niet uit, wat moet ik doen? :x
(De oplossing zal wel weer te simpel voor woorden zijn maar ik zie het niet.)

ik had hetzelfde probleem met Xp. Het zit hem waarschijnlijk gewoon in XP. Dus misschien eens op een windhoos-forum rondvragen wat je er tegen kunt doen...

Als je in een ethernet netwerk zit: * Maak een account aan in MacOSX, (of gebruik je bestaande account met het jouw bekende paswoord) * Maak een exact dezelfde account aan in XP met het bijbehorende password. (Kijk even welk IP adres de XP machine heeft) * Nadat beide machines zijn opgestart kun je vanuit OSX via menu ~/ga/verbind met server het adres invullen op de volgende manier: cifs://192 (het ip nummer van de XPmachine) en de weg wijst zich vanzelf. (vastleggen in de favorieten...) * Op XP kom je dan ergens terecht in "gedeelde mappen" en daar kun je zelf inzetten wat je wit delen. * Ook vanaf XP kun je via de "windowsverkenner" in de mac komen. (Netwerklocaties) Er gaat hier en daar wel wat engels tussendoor, maar zo zal het moeten lukken ik zelf werk er iedere dag mee, ondanks dat ik niet bepaald gek ben op PC 's Groet marianne

mbrant,

alles werkt zoals jij het hebt beschreven tot aan je laatste punt ([color=blue:3bac584a2c]* Ook vanaf XP kun je via de “windowsverkenner” in de mac komen. (Netwerklocaties)[/color:3bac584a2c]). Daar is het de bedoeling dat je inlogt met een gebruikersnaam en een wachtwoord. Alleen zet XP voor het wachtwoord de computernaam…

misschien een stomme suggestie, maar kun je niet gewoon je username op je mac ook veranderen naar laptoppie/inlognaam

:?

Bij het aanmaken van een gebruiker (in Mac OS X) kan je aanvinken of deze toegang heeft om in te loggen via een Windows computer, dit moet natuurlijk wel aan staan.

dit heeft hij ook aanstaan, lees maar zijn eerste post eens goed ;)

Inmiddels heb ik DAVE geïnstalleerd en dat werkt maar ik blijf het vreemd vinden. Alle mooie verhalen ten spijt is het mij onmogelijk gebleken een simpele verbinding te maken tussen twee computers volgens Apple's beschrijving. Waarmee ik de schuld helemaal niet bij Apple leg, het is volgens mij een Windows probleem. Een (potentiële) switcher zal door dit soort dingen afgeschrikt worden en zeggen: "zie je wel".

Ik heb overigens vele forums gelezen, de hele wereld over gegoogled en nergens dit probleem beschreven gezien. Het ligt gewoon aan mij :? .

Werkt dat delen trouwens alleen via ip adres? Ik kan namelijk nu wel via het ip van m'n ibook/sharenaam op mijn ibook komen vanaf een win98 bak. andersom is me ook nog niet gelukt maar ga ik ff via ip proberen.

Kun je niet zoals in de windows verkenner gewoon het netwerk browsen?

werkt echt alleen via ip.... Met 98 werkt het bij mij prima maar met XP ook niet...

Genoemde probleem kan veroorzaakte worden door de instelling van samba dan wel XP. als je kijkt in het volgende bestand: [i:71882abc06]/private[/i:71882abc06]/etc/smb.conf kan je de volgende paramter vinden: [b:71882abc06]encrypt password = no[/b:71882abc06]

Een gelijke soorte paramter kan je ook in de registrie van windows vinden en veranderen.
Wil samba goed werken moet de password encyptie op beide computers dan wel aan of uit worden gezet.

Dus heb je problemen met samba probeer dan eens bovenstaand paramter van [/b]no[b:71882abc06] in [/b:71882abc06]yes[b:71882abc06] te veranderen.[/b:71882abc06]